معرفی فناوری های نوآورانه‌ ی برتر در حوزه‌ سلامت(بخش نخست)

در این مقاله از مجله‌ی فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی به بررسی ۱۰ فناوری نوآورانه‌ی پزشکی می‌پردازیم که می تواند جان میلیون‌ها نفر را در هر گوشه از کره‌ی زمین حفظ کند.

نویسنده: Bertalan Meskó

معرفی فناوری های نوآورانه‌ ی برتر در حوزه‌ سلامتتفاوت‌های قابل توجهی در زمینه‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی میان کشورهای توسعه یافته و کشورهای در حال توسعه وجود دارد. کشورهای در حال توسعه به شدت نیازمند راه حل‌های خلاقانه و نوآورانه پزشکی هستند. تصور کنید دو کودک هم زمان متولد شوند، یکی در سوئد ودیگری درموزامبیک. آیا شانس آن‌ها برای داشتن زندگی طولانی و سالم به یک اندازه است؟

در کشورهای اسکاندیناوی که مردم در یک رفاه نسبی هستند و ایمن‌ترین ماشین‌های جهان در خیابان‌های آن تردد دارد، امید به زندگی در سال ۲۰۱۵، ۸۱٫۹۸ سال بوده است. این در حالی است که در موزامبیک با ۱۱٫۶۸ میلیارد دلار بدهی عمومی و ناامنی‌های عمیق سیاسی، امید به زندگی در سال ۲۰۱۵، ۵۲٫۹۴ سال گزارش شده است. حتی شانس جوامع در دسترسی به پزشک و امکانات درمانی با هم متفاوت است. در سوئد برای هر ۱۰۰۰۰۰ نفر، ۳۲۸ پزشک در دسترس است. این در حالی است که در موزامبیک فقط ۳ پزشک برای همین تعداد انسان وجود دارد.

یقینا تفاوت های قابل توجهی در زمینه های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی در میان کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه وجود دارد. اما متاسفانه نمی‌توان این حقیقت را نادیده گرفت که جمعیت کشورهای در حال توسعه با شرایط بسیار وخیم سلامتی مواجه هستند، امید به زندگی در این جوامع به شدت پایین است و آن‌ها به طور جدی نیازمند راه حل‌های نوآورانه و خلاقانه‌ی پزشکی هستند.

در ادامه فناوری‌های نوآورانه‌ی پزشکی را معرفی می‌کنیم که می توانند جان میلیون ها نفر را در هر گوشه از کره‌ی زمین حفظ کنند.

معرفی فناوری های نوآورانه‌ ی برتر در حوزه‌ سلامت

۱- چاپ سه‌بعدی اندام مصنوعی

در سراسر جهان بیش از ۳۰ میلیون نفر به وسایل کمکی مانند اندام‌های مصنوعی نیازمندند. این در حالی است که ۸۰ درصد معلولان جهان به اندام‌های مصنوعی نوین دسترسی ندارند. راه حلی برای این مشکل ایده‌ی جذاب پروژه‌ی E-NABLE است.

صاحب وب‌سایت این ایده، Jennifer Owen، ماهیت آن را این گونه توصیف می‌کند: این وب‌سایت یک شبکه‌ی جهانی از داوطلبانی پرشور است که از طریق به اشتراک گذاشتن طرح‌های چاپ سه‌بعدی، آموزش‌های تصویری و اطلاعات دیگر در مورد نحوه‌ی ساختن دست‌ مصنوعی، در تلاشند تا به صورت روز‌افزون این ابزار را برای نیازمندان توسعه دهند. این پروژه موفق به یاری رساندن به بسیاری از معلولان در کشورهای سراسر جهان از جمله شیلی، غنا، چین واندونزی شده است.

۲- چاپ سه‌بعدی بیمارستان‌های موقتی (Field Hospitals)

توان بالقوه‌ی که در چاپ سه‌بعدی نهفته، سازمان‌های غیر دولتی را علاقه‌مند به فعالیت در حوزه‌های پزشکی کرده است. سازمان پزشکان بدون مرز (Médecins Sans Frontières) در حال بررسی ایده‌ی استفاده از فناوری‌های چاپ سه‌بعدی و واقعیت مجازی برای برپایی بیمارستان‌های موقتی سازگار با محیط‌های مورد نیازشان است. این گروه افزون بر طرح‌های دو بعدی رایج خود، به تازگی یک مدل‌ سه‌بعدی و واقعیت مجازی از یک مجموعه‌ی خدماتی که برای کمک به مردم طوفان زده فیلیپین در سال ۲۰۱۳ ساخته شده بود، تولید کردند.

۳- چاپ سه‌بعدی ابزارهای پزشکی

در جزیره ی هاییتی، سازمان Field Ready در حال کار بر روی چاپ سه بعدی وسایل ضروری مورد نیاز برای یک زایمان ایمن است. نمونه هایی از خدمات این سازمان چاپ سه بعدی گیره های ناف و قطعاتی ساده مانند oxygen splitter برای مخازن اکسیژن است. آن‌ها همچنین تولیدکنندگان کوچک را به ساخت ابزارهای کشاورزی با استفاده از چاپ سه‌بعدی تشویق می‌کنند. re3D شرکت نوپای دیگری است که در برنامه‌ای با عنوان Give-a-Bot، چاپگر رومیزی مقرون به صرفه خود به نام Gigabot را به جوامع محلی و سازمان‌هایی با ایده‌های بزرگ و سازنده عرضه می‌کند.

۴- نظارت بر بیماران از راه دور

شرکت Himore Medical در کامرون برای یاری رساندن به بیماران در برخی از مناطق جنوب صحرای آفریقا که به امکانات درمانی دسترسی ندارند و مجبورند برای دریافت این خدمات مسافت‌های طولانی را بپیمایند، دستگاه بی‌سیم CardioPad را طراحی کرده است. CardioPad راه حلی مناسب برای بیماران قلبی عروقی است که امکان نظارت بر آن‌ها را از فاصله‌ی دور به کمک بلوتوث و شبکه‌ی تلفن همراه فراهم می‌کند.

معرفی فناوری های نوآورانه‌ ی برتر در حوزه‌ سلامت

۵- استفاده از انرژی خورشیدی برای افزایش شنوایی

در کشور آفریقایی Botswana نخستین دستگاه سمعک شنوایی با نام Solar Ear که با انرژی خورشیدی کار می‌کند، ساخته شده است. این فناوری برای کشوری که با دو میلیون جمعیت تنها ۱۲ متخصص شنوایی و ۵ مرکز شنوایی دارد، یک تحول محسوب می‌شود.

هر دستگاه Solar Ear شامل یک سمعک دیجیتالی، یک شارژر باتری خورشیدی و چهار باتری قابل شارژ است. باتری‌ها قابلیت استفاده در ۸۰ درصد سمعک‌های موجود در بازار را دارند. این اختراع باعث شد تا احساس نیاز بیماران به مراکز درمانی در کشورهای چین، آفریقا، برزیل، هند و سنگاپور کاهش پیدا کند. مزیتی افزون بر این، صرفه‌جویی در زمان و انرژی بود.

معرفی فناوری های نوآورانه‌ ی برتر در حوزه‌ سلامت


بیشتر بخوانید:

>>معرفی جالب‌ترین ربات‌های پزشکی(بخش نخست)

>>معرفی فناوری‌های نوآورانه و تحول آفرین پزشکی از راه دور (بخش دوم)

>>معرفی فناوری‌های نوآورانه و تحول آفرین پزشکی از راه دور (بخش نخست)


منبع: linkedin

استفاده و بازنشر این نوشتار تنها با ذکر لینک منبع و نام «مجله‌ی فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی» مجاز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *