برنامه Timeless برای بیماران آلزایمر طراحی شده توسط دختر ۱۲ ساله

در سال‌های اخیر، نمونه‌های زیادی وجود داشته که دانش‌آموزان توسعه‌دهندگان دستگاه یا برنامه‌ای بودند و از این طریق به سالمندان و معلولان کمک می‌کنند. نوآوری یکی از دانش‌آموزان به نام اما یانگ (Emma Yang) که ۱۲ سال دارد بسیار قابل توجه است. نوآوری او یک برنامه گوشی به نام Timeless است که به افراد مبتلا به آلزایمر و خانواده آنها کمک می‌کند.

برنامه Timeless برای بیماران آلزایمر طراحی شده توسط دختر ۱۲ ساله

برنامه Timeless برای بیماران آلزایمر طراحی شده توسط دختر ۱۲ ساله

رقابت‌ مهندسی جام کرنل (Cornell Cup) که شرکت اینتل آن را حمایت می‌کند و رقابتی میان دانش‌آموزان برای طراحی برنامه‌های نوآورانه است یکی از این نمونه‌ها به حساب می‌آید. نوآوری یکی از دانش‌آموزان به نام اما یانگ (Emma Yang) که ۱۲ سال دارد بسیار قابل توجه است. اما یانگ یکی از برندگان جایزه نوآوری «Ten Under Twenty» بود که در کنفرانس امسال CE week در نیویورک برگزار شد. نوآوری او برنامه گوشی به نام Timeless است که در خدمت افراد مبتلا به آلزایمر و خانواده این افراد است.

اما یانگ این برنامه را به خاطر مادربزرگ خود که از بیماری آلزایمر رنج ‌می‌برد طراحی کرد. اما می‌گوید: «هنگامی که ۸ ساله بودم مادربزرگم به اشتباه فکر کرد من ۱۳ سال دارم. روز تولد من و پدرم را فراموش کرد. او در هنگ‌کنگ زندگی می‌کند و من در نیویورک. ارتباط با مادربزرگم به خاطر مسافت و بیماری بسیار سخت بود. برای مادر بزرگ من، تشخیص افراد و به یاد آوردن آن‌ها مشکل شده بود. فراموش می‌کرد که با فردی صحبت کرده و برای همین حرف‌های خود را بارها تکرار می‌کرد. همچنین شماره‌های تماس و آدرس‌ها را به یاد نمی‌آورد به همین خاطر نمی‌توانست با دوستان خود تماس بگیرد.»

برنامه Timeless برای بیماران آلزایمر طراحی شده توسط دختر 12 ساله

اما یانگ ایده خود را اینگونه توضیح می‌دهد: « ایده من ساده بود و به بیماران آلزایمر کمک می‌کرد عزیزان خود را بشناسند و وقایع را به یاد بیاورند و بتوانند با اطرافیان خود ارتباط برقرار کنند. این برنامه به آن‌ها کمک می‌کند استقلال و شادی خود را دوباره به دست آورند.»

اما یانگ درباره روند طراحی برنامه Timeless توضیح می‌دهد. او در ابتدا از برنامه‌نویسی مبتدی آغاز کرده بود و تا آن موقع یک برنامه کامل و پیشرفته انجام نداده ‌بود. اما تنها برنامه‌های ابتدایی را توسعه می‌داد و برنامه Timeless نخستین برنامه حرفه‌ای بوده که توسعه داده است.

برنامه Timeless برای بیماران آلزایمر طراحی شده توسط دختر 12 ساله

پدر اما یک مهندس نرم‌افزار است و به او در این راه کمک کرده همچنین اما از یک پزشک متخصص بیماری آلزایمر نیز کمک گرفته است. او برای بخش تشخیص چهره برنامه که فرد را قادر می‌سازد از چهره تصویربرداری کند از یک استارتاپ به نام Kairos در میامی (Miami) استفاده کرد. او برای طراحی چنین برنامه‌ای درباره بیماری آلزایمر و مشکلات افراد مبتلا به این بیماری در تشخیص اطرافیان تحقیق و مطالعه کرد. هیچ برنامه مشابهی با برنامه Timeless وجود نداشت بنابراین اما تصمیم گرفت چنین برنامه‌ای توسعه دهد. این برنامه در مرحله توسعه قرار دارد و پس از توسعه‌دادن و آماده شدن اما قصد دارد آن را برای افراد آلزایمر آزمایش کند. او بودجه‌ای از Michael Perelstein Discover Your Passion Scholarship به عنوان سرمایه دریافت کرده است.

برنامه Timeless برای بیماران آلزایمر طراحی شده توسط دختر 12 ساله

اما یانگ تمام مشکلات بیماران آلزایمر را در برنامه خود در نظر گرفته است. برای مثال تماس گرفتن چندباره بیمار آلزایمر به فرد دیگر عجیب و غیرمعمول نیست. برنامه این وضعیت را شناسایی می‌کند و از کاربر می‌پرسد که آیا مطمئن هستی که به تماس ادامه بدهی؟ دیگر مسائل مانند فراموش‌کردن نام افراد خانواده و دوستان یا حتی نام خود بیمار نیز در برنامه در نظر گرفته شده. با بخش تشخیص چهره این مشکل حل می‌شود و حتی با کلیک بر یک دکمه، نام بیمار یادآوری می‌شود. بخش تشخیص چهره مبتنی بر هوش مصنوعی است و با دریافت تصویر یک شخص و مقایسه آن با تصویر موجود در برنامه فرد را شناسایی می‌کند. درواقع برنامه فرد مقابل کاربر را تشخیص می‌دهد.

اما یانگ اشاره می‌کند: «راه طولانی برای درمان چنین بیماری وجود دارد ولی با این برنامه می‌توان کیفیت زندگی بیماران آلزایمر را افزایش داد.» فناوری به ما در مشکلاتی که نمی‌توانیم حل کنیم کمک می‌کند. مانند تشخیص چهره.

نسخه دموی برنامه Timeless اما یانگ را می‌توانید اینجا مشاهده کنید.


در زمینه فناوری‌های مرتبط به بیماری آلزایمر بیشتر بخوانید:
>>پروژه MATIA برای نابینایان و افراد دارای اختلال حافظه محیط پیرامون را توصیف می‌کند
>>حسگر تشخیص نشانه‌های سرطان، آلزایمر و پارکینسون


منبع: Tech50plus

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *