ورود اشیای مجازی به دنیای واقعی با هدست واقعیت افزوده Avegent

هدست واقعیت افزوده استارتاپ Avegent با استفاده از فناوری میدان نوری (light-field) به شما اجازه می‌دهد که اشیای مجازی را همانند یک شی واقعی مشاهده کنید. این هدست هنوز به مرحله تولید نرسیده است. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید تا با ویژگی‌های جالب هدست جدید Avegent آشنا شوید.
ورود اشیای مجازی به دنیای واقعی با هدست واقعیت افزوده Avegent
هولولنز (HoloLens) رقابت تنگاتنگی داشته است. Avegent در حال توسعه‌ یک هدست واقعیت افزوده است که از فناوری موسوم به میدان نوری استفاده می‌کند و به سادگی قابل ساخت است.

شرکت‌هایی وجود دارند که هدست‌های واقعیت افزوده را که ترکیب تصاویر دیجیتال و دنیای واقعی را به نمایش می‌گذارند، ارائه می‌دهند. مانند هدست هولولنز شرکت‌ مایکروسافت و هدست Meta2 شرکت Meta. در حال حاضر یک شرکت در حال پیوستن به این رقابت است. استارتاپی به نام Avegent که اخیرا یک هدفون جالب به نام Glyph را به قیمت ۴۹۹دلار به فروش رساند، نمونه اولیه یک هدست با صفحه نمایش شفاف ساخته است. طراحی Glyph به گونه ای است که در حالت عادی شما می توانید از آن به مانند هدفون های عادی استفاده کرده اما اگر قسمت بالایی هدفون را در مقابل چشمان خود قرار دهید دو نمایشگر قرار گرفته و شما می‌توانید به محیط تماشای فیلم بروید.

این هدست با استفاده از فناوری میدان نوری به شما اجازه می‌دهد اشیای مجازی را همانند یک شی واقعی مشاهده کنید. فناوری میدان نوری الگویی است که زمانی که اشعه‌های نور منعکس می‌شوند ساخته می‌شود و بازسازی این اثر، کلید اصلی ایجاد تصاویر واضح واقعیت افزوده است. شما به‌راحتی می‌توانید بر اشیایی که عمق میدان مختلفی دارند اما در یک تصویر هستند تمرکز کنید. برای نمونه یک ماشین اسباب‌بازی که به‌اندازه یک طول بازو از ما فاصله دارد و یک خانه در فاصله‌ی دور را می‌توان بدون مشکل مشاهده کرد.

اگر ایده‌ی میدان دور در هدست واقعیت مجازی به نظر آشنا می‌آید، ممکن است به‌دلیل این باشد که استارتاپ Magic Leap بر روی چنین فناوری‌ برای سالیان زیادی کار کرده است.

Edward Tang یکی از بنیانگذاران و رییس امور فنی Avegant در بلمونت کالیفرنیا است. او می‌گوید «هدست Avegant هنوز در مرحله‌ی آزمایشی است، اما به احتمال زیاد طولی نمی‌کشد که نسخه نهایی آماده شود.» Tang می‌گوید که Avegant افزون بر رایانه با گوشی‌هوشمند نیز سازگار است. با قرار گرفتن هدست روی سر در اتاقی شبیه به اتاق نشیمن با یک مبل، تعدادی صندلی و یک میز، شما می‌توانید یک لاک‌پشت دریایی را مشاهده کنید که به طور آهسته حرکت می‌کند و یا گروهی از ماهی‌های کوچک آبی که در اطراف پایه‌های مبل حرکت می‌کنند. حتی می‌توانید کمربند سیارک‌ها را در منظومه شمسی ببینید.

شما برای نگاه‌کردن تصاویر دور و نزدیک هیچ مشکلی نخواهید داشت و می‌توانید جهت دید خود را بدون مشکل تغییر دهید و تصاویر را واضح ببینید. با یک چشم بسته نیز به همین روش قابل دیدن است. همانطور که در واقعیت، شی‌ که بر آن تمرکز داریم واضح است، وقتی با هدست بر شی دیگری نگاه می‌کنیم چه یک تصویر دیجیتالی باشد یا یک تصویر واقعی در عمق میدان متفاوت به وضوح قابل دیدن خواهدبود.

Gordon Wetzstein، استادیار دانشگاه استنفورد که سرپرستی آزمایشگاه Computational Imaging را به عهده دارد معتقد است که سازگاری و تطبیق میان محتوای فیزیکی و دیجیتالی برای واقعیت مجازی بسیار مهم است. نمی‌توان اشیایی را که از طریق هدست Avegant قابل مشاهده است، دستکاری کرد، همانطور که در دیگر هدست‌های AR امکان‌پذیر نیست. همانند هولولنز، هدست Avegant یک میدان دید کوچک دارد. شما به جهان ترکیب اشیای واقعی و مجازی از طریق یک قاب مستطیلی نگاه می‌کنید. بنابراین دیدن تعداد زیادی تصویر در یک لحظه به سختی امکان‌پذیر است.

Avegant، فناوری اصلی هدست را به طور دقیق توضیح نمی‌دهد. Tang می‌گوید به غیر از فناوری میدان نور، این هدست به Glyph شبیه است. هدست Glyph نور را از یک LED سه رنگ بر روی یک تراشه کوچک که توسط آینه‌های کوچک پر شده است، هدایت می‌کند و سپس به شبکیه چشم جایی که تصویر شکل می‌گیرد برمی‌گردد. همچنین استارتاپ به طور دقیق نمی‌گوید که چه برنامه‌ای را برای هدست دارد، اگرچه Tang می‌گوید که به مرحله تولید نزدیک شده است.


در زمینه فناوری واقعیت افزوده بیشتر بخوانید:
>>کاهش درد اندام فانتوم با واقعیت افزوده برای افراد قطع عضو
>>نرم‌افزار HoloAnatomy پیشگام استفاده از واقعیت افزوده در دانشکده‌های پزشکی
>>ساخت عینک واقعیت افزوده با قابلیت نمایش داده‌های مولتی‌متر


منبع: Technologyreview

استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *