تازه ترین فناوری ‌ها برای بهبود زندگی کودکان مبتلا به فلج مغزی

فلج مغزی (CP) شامل اختلالات عصبی است که در نوزادان ظاهر می‌شود و روی هماهنگی ماهیچه‌ها و حرکت اثر دارد. این اختلالات در اوایل زندگی و به دلیل آسیب‌های مغزی هنگام تولد، عفونت و زخم می‌تواند ایجاد شود. تقریباً از هر ۵۰۰ نوزاد زنده به دنیا آمده یک نفر تحت تأثیر فلج مغزی قرار می‌گیرد.

نیمی از کودکان مبتلا به فلج مغزی نمی‌توانند به صورت مستقل راه بروند و با رشد استخوان‌ها و ماهیچه‌ها در کودک، این مشکل به تدریج وخیم‌تر می‌شود. جراحی‌‌های مکرر می تواند به برطرف کردن اختلال‌های ماهیچه‌ای و بهبود راه رفتن کودک کمک کند اما همچنان مشکل بنیادین فلج مغزی را حل نخواهد کرد. با اینکه درمانی برای این اختلال وجود ندارد، ولی فناوری‌ها و روش‌هایی وجود دارد که به کنار آمدن با این بیماری کمک می‌کند. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

ساخت اسکلت بیرونی برای بهبود تحرک کودکان مبتلا به فلج مغزی

گروهی از دانشجویان دانشگاه آریزونا و دانشگاه آریزونای شمالی در حال استفاده از رباتیک برای بهبود تحرک افراد مبتلا به اختلال حرکتی بویژه کودکان فلج مغزی هستند. در این پژوهش کودکان مبتلا به فلج مغزی، یک سامانه کنترل بی‌سیم در اطراف کمر خود می‌پوشند. این اسکلت بیرونی با عضلات موجود در پاها کار می‌کند تا یک الگوی راه رفتن طبیعی‌تر ایجاد کند.

این اسکلت بیرونی به گونه‌ای طراحی شده است که به طور کامل با کودکانی که دستگاه را پوشیده‌اند همکاری نکند. درواقع این اسکلت بیرونی مجهز به ویژگی مقاومت است. با این مقاومت کودک مجبور است فشار بیشتری بیاورد و نیروی عضلانی بیشتری اعمال کند. هر چه آنها محکم‌تر قدم بردارند، اسکلت بیرونی سخت‌تر خواهد شد و مقاومت بیشتری خواهد کرد. این موجب می‌شود کودکان مبتلا به فلج مغزی بتوانند مغز خود را آموزش دهند و عضلات خود را تقویت کنند و حافظه ماهیچه‌ای بسازند.

 ساخت اسکلت بیرونی برای بهبود تحرک کودکان مبتلا به فلج مغزی

کودکان فلج مغزی به کمک این اسکلت بیرونی میتوانند راحت‌تر گام بردارند

پژوهشگران یک اسکلت بیرونی توان‌افزا و سبک وزن برای مچ پا طراحی کرده‌اند که در گام برداشتن به کودکان فلج مغزی کمک می‌کند.

 کودکان فلج مغزی به کمک این اسکلت بیرونی میتوانند راحت‌تر گام بردارند

توسعه نوعی پوشیدنی رباتیک برای بهبود راه رفتن کودکان فلج مغزی

برای کودکان مبتلا به فلج مغزی، گروهی از اختلالات عصبی که توانایی حرکت را تحت تأثیر قرار می‌دهد، راه رفتن می‌تواند دشوار باشد و برخی ممکن است حتی قادر به راه رفتن نباشند. گروهی از پژوهشگران مؤسسه ملی بهداشت ایالت متحده نوعی اسکلت بیرونی رباتیک ایجاد کرده‌اند که می‌تواند موجب بهبود راه رفتن بسیاری از این کودکان شود. این اسکلت بیرونی بی‌خطر و قابل حمل است. همچنین پژوهش‌ها نشان داده است که با تداوم استفاده از این اسکلت بیرونی، راه رفتن کودکان بهبود می‌یابد.

اسکلت‌های بیرونی رباتیک میتوانند کودکان معلول را از زندگی در صندلی چرخدار رها کنند. چند سال پیش که Manmeet Maggu و Rahul Udasi، مؤسسان شرکت Trexo Robotics، هنوز دانشجوی دانشگاه واترلو بودند، متوجه شدند برادرزاده‌ Maggu مبتلا به فلج مغزی است و ممکن است هرگز قادر به راه رفتن نباشد. این تشخیص سبب شد آنها تصمیم بگیرند راهکاری رباتیک برای این کودک ایجاد کنند.

این کودک هشت ساله اسکلت بیرونی رباتیک ساخت استارت‌آپ Trexo Robotics را در دهلی نو، هند آزمایش کرد. یافته‌ها نشان می‌دهد درمان رباتیک در مقایسه با درمان‌های متداول تأثیر بیشتری بر بهبود ایستادن و راه رفتن دارد.

کودکانی که به هر دلیلی توانایی راه رفتن ندارند می‌توانند با استفاده از اسکلت بیرونی رباتیک Trexo Robotics به رؤیای خود یعنی راه رفتن دست پیدا کنند. این دستگاه رباتیک همزمان با قدرت یافتن گام‌های کودک، حمایت خود را کاهش می‌دهد.

دستگاهی رباتیک برای بهبود راه رفتن کودکان مبتلا به فلج مغزی

کودکان مبتلا به فلج مغزی دارای الگوی گام برداشتن غیر معمولی هستند که در طول زمان موجب انحطاط مفصلی می‌شود. کاهش سرعت حرکت، کاهش سرعت حرکت مفاصل، گام‌های کوتاه و چرخش بدن حین حرکت مشکلات دیگری است که کودکان مبتلا به CP تجربه می‌کنند. گروهی با رهبری Sunil Agrawal، استاد مهندسی مکانیک و پزشکی فیزیکی و توانبخشی در Columbia Engineering، نشان دادند که روش آموزش رباتیک با افزایش قدرت عضلانی و هماهنگی موجب بهبود گام برداشتن و راه رفتن این کودکان می‌شود.

فناوری‌های پوشیدنی همچون اسکلت بیرونی می‌توانند توانایی‌های ابتدایی افراد را تقویت کنند، برای نمونه توانایی بیشتر راه رفتن یا بلند کردن بار بیشتر از حد معمول. با این وجود، این فناوری‌ها در جایی دیگر می‌توانند مؤثرتر باشند، کمک به افراد دارای معلولیت در انجام اقداماتی که برای آنها دشوار یا غیر ممکن می‌باشد. بریس فعال MyoPro که توسط شرکت Myomo توسعه یافته است یکی از این پوشیدنی‌های رباتیک است.

این دستگاه پوشیدنی سبک وزن می‌تواند عملکرد دست و بازوی افراد مبتلا به بیماری‌های عصبی عضلانی، سکته مغزی، آسیب نخاعی یا فلج مغزی را بازگرداند. این دستگاه غیرتهاجمی با خواندن سیگنال‌های عصبی ضعیف از روی پوست کار می‌کند. با استفاده از این اطلاعات موتورهای کوچک در صورت نیاز پروتز را حرکت می‌دهند. در حال حاضر، MyoPro توسط بیش از ۷۰۰ بزرگسال در ایالات متحده آمریکا، کانادا و کشورهای اروپایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ساخت یک بریس برای کمک به کودکان فلج مغزی

مخترع جوان Spencer Janning، دانشجوی دانشگاه دیتون یک بریس با نام Freedom Brace برای کودکان مبتلا به فلج مغزی طراحی کرده است تا از عبور پاهای آنها از روی هم و حالت قیچی‌وار جلوگیری کند. این کودکان باید از وسیله‌ای استفاده کنند که پاهای آنها را از هم جدا نگه دارد تا به حالت قیچی قرار نگیرند. حالت قیچی می‌تواند مشکلات بیشتری برای این کودکان به بار آورد و بسیار دردناک باشد.

این وسیله در عین راحتی و آزادی حرکت، مانع از پیچ خوردگی پاهای کودکان فلج مغزی می‌شود. این بریس هم اکنون با قیمت ۱۹۵ دلار در آمازون به فروش می‌رسد. هر بریس با کمک فناوری چاپ سه بعدی و به صورت سفارشی برای افراد ساخته می‌شود.

آتل‌های دقیق و تنظیم شده به کودکان مبتلا به فلج مغزی کمک می‌کند تا بهتر گام بردارند و بازی کنند

کودکان مبتلا به فلج مغزی به انرژی بیشتری برای پیاده‌روی نیاز دارند. پژوهشگران تأیید کرده‌اند که سازگاری آتل‌ها در ترکیب با کفش‌هایی که کودکان معلول برای کمک به راه رفتن استفاده می‌کنند، می‌تواند انرژی مورد استفاده آنها را تا ۳۳٪ کاهش دهد. آزمایش‌ها نشان داد کودکانی که دارای آتل یا اسپلینت‌های تنظیم شده بودند، در چندین زمینه از جمله عملکرد مفصل ران و لگن و کشیدگی زانو پیشرفت‌هایی داشتند. این روش درمانی کودکان را قادر می‌سازد برای مدت طولانی فعال‌تر باشد و احساس خستگی کمتری کنند، که همگی به کیفیت زندگی بهتر آنها کمک می‌کنند.

 آتل‌های دقیق و تنظیم شده به کودکان مبتلا به فلج مغزی کمک می‌کند تا بهتر گام بردارند و بازی کنند

سگ‌های توانبخش به راه رفتن کودکان مبتلا به فلج مغزی کمک می‌کنند

گروهی از پژوهشگران، فیزیوتراپیست‌ها و دامپزشکان در دانشگاه ساسکاچوان کانادا در حال بررسی این موضوع هستند که چگونه سگ‌های بزرگ توانبخشی می‌تواند به بهبود تحرک، تعادل و بهزیستی کودکان مبتلا به فلج مغزی کمک کند. آنها مشاهده کردند با استفاده از سگ‌ها پیشرفت‌های فوری در الگوهای پیاده‌روی کودکان اتفاق می‌افتد.

سگ‌ها جایگزین برخی از وسایل پیاده‌روی شده‌اند و به آموزش تعادل کمک می‌کنند، اما عملکردهای دیگری را نیز در اختیارتان قرار می‌دهد و اعتماد به نفس بیشتری به افراد می‌دهد. آنها می‌توانند به حرکت در محیط‌های واقعی کمک و درمان را لذت بخش‌تر کنند.

سگ‌های توانبخش به راه رفتن کودکان مبتلا به فلج مغزی کمک می‌کنند

تشخیص زودهنگام فلج مغزی در کودکان

یک فیزولوژیست اعصاب با نام Sampsa Vanhatalo از دانشگاه Helsinki با همکاری پژوهشگران دانشگاه Pisa و Neuro Event Labs، یک شرکت خبره در زمینه هوش مصنوعی، الگوریتمی برای تشخیص فلج مغزی در نوزادان نوشت. این الگوریتم فیلم نوزاد را بررسی کرده و شکلی ساده شده از حرکات وی خلق می‌کند. پس از آن این اشکال را برای یافتن وضعیتی نامتعارف در حرکات نوزاد می‌کاود و در صورت وجود مشکل پزشک را آگاه می‌سازد.

فلج مغزی معمولا در بازه سنی ۶ ماهگی تا دو سالگی تشخیص داده می‌شود. تشخیص زود هنگام آن می‌تواند با انجام اقداماتی لازم آسیب‌ها را به حداقل رساند. این الگوریتم با چنین هدفی برای نوزادان بسیاری که در جهان به خدمات پزشکی دسترسی ندارند طراحی شده است.

صندلی چرخدار دستی با قابلیت تبدیل حالت نشسته به ایستاده

این صندلی چرخدار دستی به کاربران اجازه می‌دهد تا هم در حالت نشسته و هم ایستاده حرکت کنند. این صندلی با یک مکانیزم منحصر به فرد ارگونومیک طراحی شده است تا خطر آسیب به شانه همراه با چرخش صندلی چرخدار کاهش یابد. یک تسمه در ناحیه کمر و زانو امنیت کاربر را در همه حالات حفظ می‌کند. کاربران با انواع آسیب‌های نخاعی، ام‌اس و فلج مغزی می‌توانند از این صندلی چرخدار استفاده کنند.

داستانی الهام بخش از عزم و اراده‌ای قوی که هرگز متوقف نمی‌شود

 Leah Potts خانمی ۴۱ ساله و مبتلا به آسیب ستون فقرات است که طی بیست سال معلولیت، انواع آموزش‌های عصبی و گام برداشتن را تجربه کرده است. وی اکنون به لطف تلاش بی اندازه خود و بهره‌مندی از فناوری‌های پیشرفته توانبخشی می‌تواند دوباره راه برود. بنیاد Bridging Bionics (BBF)، معتقد است همه افراد مبتلا به اختلالات عصبی حرکتی می‌توانند از طریق استفاده از فناوری پیشرفته بهتر زندگی کنند. آنها دنیایی را در نظر دارند که با استفاده از فناوری، عملکرد و زندگی همه افرادی که به علت نقص حرکتی به چالش کشیده شده است، بهبود یابد.

مأموریت آنها دسترسی همه افراد مبتلا به اختلال عصبی حرکتی به فناوری توانبخشی است. آنها به افراد مبتلا به نقص عصبی حرکتی ناشی از آسیب یا بیماری، از جمله: صدمات نخاعی (پاراپلژی، کوادری‌پلژی)، مولتیپل اسکلروز (MS)، بیماری پارکینسون، ALS، فلج مغزی و سکته مغزی کمک می‌کنند. Bridging Bionics دسترسی به فناوری‌های جدید را به عنوان یک مزیت اجتماعی به ارمغان می‌آورد.


بیشتر بخوانیم:

>> اسکلت بیرونی برای کودکان فلج مغزی: آیا ارزش امتحان کردن دارد؟

>> تاثیر مثبت جسمی و اجتماعی توانبخشی کودکان فلج مغزی با واکر رباتیک SoloWalk

>> اسکلت بیرونی رباتیک چگونه به راه رفتن کودکان فلج مغزی کمک می کند ؟


«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *