گوشی هوشمند شما به زودی قادر خواهد بود افکارتان را به متن تبدیل کند!

گروهی از پژوهشگران دانشگاه صنعتی Toyohashi در ژاپن، سامانه‌ی جدیدی را توسعه داده‌اند که با استفاده از امواج مغزی می‌تواند ذهن افراد را بخواند. این فناوری نوآورانه این پتانسیل را دارد که به افراد معلولی که توانایی صحبت کردن ندارند، امکان دوباره‌ی برقراری ارتباط را بدهد. با مجله‌ی فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی همراه باشید.

گوشی هوشمند شما به زودی قادر خواهد بود افکارتان را به متن تبدیل کند!

برای آزمایش این فناوری، از شرکت کنندگان در مطالعات مربوط به این سامانه خواسته شد تا اعدادی را با صدای بلند بگویند. سپس رباتی را برای حدس آن‌چه افراد در زمان واقعی گفتند، به کار گرفتند. حدسیات این ربات بر مبنای نوار حاصل از اسکن مغزی افراد بود. دقت دستگاه در تشخیص اعداد از صفر تا نه برابر ۹۰ درصد بود. همچنین این دستگاه با دقت ۶۱ درصد تک هجاهای زبان ژاپنی را رمزگشایی کرد.

این گروه در یک مصاحبه‌ی مطبوعاتی اعلام کردند که «تا کنون رمزگشایی گفتار با استفاده از سیگنال‌های نوار مغزی با مشکلاتی مواجه بوده است. زیرا گردآوری داده‌ها به میزانی که استفاده از الگوریتم‌های بر مبنای یادگیری عمیق یا سایر انواع یادگیری ماشین را امکان پذیر نماید، مشکل بوده است. این گروه چارچوب متفاوت پژوهشی را توسعه داده‌اند که می‌تواند با استفاده از یک مجموعه‌ی کوچک داده‌ها به کارایی بالایی دست یابد.»

رابط مغز و رایانه

با وجود این که عملکرد این دستگاه به طور کامل موثر نبوده است، اعضای این گروه به اندازه‌ی کافی در مورد نتیجه خوش‌بینند و در حال کار برای توسعه‌ی یک رابط مغز-رایانه هستند که می‌تواند تفکرات را به طور موثر به لغات قابل شنیدن تبدیل کند. هدف این گروه ادغام این فناوری با یک برنامه‌ی کاربردی گوشی هوشمند است. آن‌ها گفته‌اند که در مدت پنج سال هدف خود را محقق خواهند کرد.

این فناوری نوآورانه این پتانسیل را دارد که به افراد معلولی که توانایی صحبت کردن ندارند، امکان دوباره‌ی برقراری ارتباط را بدهد. برای نمونه می‌توان به افرادی که از فلجی ناشی از بیماری‌های مختلف عصبی مانند ALS، سکته‌ی مغزی و یا آسیب‌های نخاعی رنج می‌برند، اشاره کرد. در حالی که سایر فناوری‌ها برای بیان صحیح کلمه‌ها از توانایی افراد برای حرکت دادن انگشتان یا چشمانشان استفاده می‌کنند، این فناوری جدید حرکت را به طور کلی کنار می‌گذارد و ممکن است قابلیت برقراری ارتباط با سرعت بیشتری را فراهم کند.

البته سایر گروه‌ها نیز در این زمینه فعالیت‌هایی داشته‌اند. برای نمونه فیسبوک در حال کار بر روی فناوری مشابهی بوده است. همچنین ایلان ماسک (Elon Musk) به تازگی جزئیات سرمایه‌گذاری جدید خود بر روی Neuralink را اعلام کرده است. هدف این پروژه توسعه‌ی یک رابط رایانه‌ای قابل کاشت در مغز است که می‌تواند هوش انسان را بهبود دهد.


بیشتر بخوانید:

>>معرفی ویژگی های جدید دستیار Google Home در کنفرانس Google I/O

>>پروژه های شرکت مایکروسافت برای کمک به افراد توانیاب


منبع: weforum

استفاده و بازنشر این نوشتار تنها با ذکر لینک منبع و نام «مجله‌ی فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی» مجاز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *