۱۰ فناوری که صنعت داروسازی را دگرگون خواهد کرد

جالب است شاهد این باشیم که چگونه نوآوری‌های ترسناک می‌توانند راه‌کارهای مراقبت‌های بهداشتی و پزشکی را تغییر دهند. فراموش نکنیم فناوری‌های دگرگون کننده بسیاری در راه هستند که داروسازی را نیز تغییر خواهند داد. برای آشنایی با این فناوری‌ها با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

10 فناوری که صنعت داروسازی را دگرگون خواهد کرد

اگر این امواج دگرگون کننده به ما اصابت کند و ما آمادگی مواجهه با آنها را نداشته باشیم، سیستم پزشکی کاملاً تغییر خواهد کرد و صرفاً یک سیستم مبتنی بر فناوری و بدون تعامل شخصی بر جای خواهد ماند. نباید اجازه دهید چنین سیستم پیچیده‌ای کاملاً دگرگون شود. این تغییر باید آگاهانه و هدفمند باشد. اگر ما اکنون برای آینده آماده نشویم، این فرصت از دست خواهد رفت.

شرکت‌های داروسازی نیز نیاز دارند  اکنون آماده شوند یا کسب و کار خود را از دست خواهند داد. چه می‌شود اگر ما همان هزینه، تخصص و زمان را به جای درمان بیماری‌ها صرف جلوگیری از آنها کنیم؟ در این صورت جامعه‌ای سالم‌تر خواهیم داشت و داروسازها کار خود را از دست رفته خواهند دید.

۱) بیماران توانمند

بیماران توانمند که همکاری یکسانی با مراقبان خود دارند، پتانسیل هک کردن کل سیستم مراقبت بهداشتی را دارند. آنها تحقیق می‌کنند، اطلاعات جمع می‌کنند و اطلاع می‌دهند. در حالی که این می‌تواند از بسیاری جهات سودمند باشد اما پزشکی چیزی نیست که افراد به راحتی بتوانند آن را درک کنند. متخصصان پزشکی هر حوزه باید آماده پاسخگویی و درمان بیماران با مشارکت خود آنها باشند. این بیماران توانمند خواهند خواست تا آزمایش‌های بالینی انجام دهند. برخی حتی شرکت‌های زیست فناوری را برای اجرای آزمایش‌های خود به دست می‌آورند. بدون قانون مناسب، آزمایشگاه‌هایی بدون در نظر گرفتن اخلاقیات و برپایه احساسات شکل خواهد گرفت. در حالی که این حرکت خود مفید است اما آینده‌ای مبهم دارد. ما باید برای نوع جدیدی از مراقبت‎های بهداشتی آماده شویم. آینده‌ای که شرکت‌های داروسازی باید با بیماران مذاکره کنند و آنچه واقعاً برای آنها بهتر است انجام شود.

10 فناوری که صنعت داروسازی را دگرگون خواهد کرد

۲) گیمیفیکیشن

در حال حاضر مشوق‌های شرکت‌های داروسازی برای ایجاد انگیزه در بیماران و متخصصین پزشکی برای استفاده از یک محصول خاص منسوخ شده‌اند. آنها برای دستیابی به افرادی که آنلاین هستند، باید کار خود را به گیمیفیکیشن تبدیل کنند که می‌تواند به بهبود تصویر دارو کمک کند. به چگونگی ایجاد تغییر توسط Pokemon Go نگاه کنید. این بازی افراد را از جای خود بلند کرده و به حرکت وامیدارد؛ نخستین گام‌ها به سمت زندگی سالم‌تر. اگر مشتری تمایلی برای رو به رو شدن با چیزی که به عنوان یک چارچوب تبلیغاتی مورد استفاده قرار می‌گیرد، نداشته باشد پس به چیزی دیگر نیاز است. چیزی که مشتری را درگیر کند و اطلاعاتی در مورد سلامتی خود به دست آورد.

اگر یک بیمار توانمند در مورد تبعیت بشنود، عصبانی می‌شود زیرا به این معنی است که آنها باید دستورات را دنبال کنند. در عوض، آنها باید با مراقبان خود تصمیم بگیرند و بر این اساس تحریک شوند.

10 فناوری که صنعت داروسازی را دگرگون خواهد کرد

۳) انواع جدیدی از واقعیت‌های تغییر دهنده جهان

واقعیت افزوده و واقعیت مجازی با دستگاه‌هایی همچون لنزهای دیجیتال تماسی گوگل یا Oculus Rift یک دیدگاه جدید از جهان را از طریق اطلاعات دیجیتال به ما ارائه می‌دهند. اگر تا به حال فرصتی برای استفاده از یک دستگاه واقعیت مجازی داشته‌اید، می‌توانید جذابیت اطلاعات یک تارنما را با دیدن چگونگی عملکرد یک دارو در سه بعد مقایسه کنید و متوجه پتانسیل واقعیت مجازی برای داروسازی شوید. تجربه‌ای که شما مطمئناً به زودی آن را فراموش نخواهید کرد.

۴) توالی ژنوم در منزل

ژنومیک و پزشکی شخصی ما را قادر می‌سازد تا درمانی که به صورت شخصی و منطبق بر ژنتیک خودمان آماده شده را دریافت کنیم. هزینه توالی DNA به طور مداوم کاهش می‌یابد. هنگامی که در نهایت برای بیشتر مردم در دسترس قرار گیرد، کل مفهوم تجویز دارو تغییر خواهد کرد. داروسازی باید برای این تحول آماده شود تا بتواند راهکارهایی برای همه ارائه دهد.

۵) اندازه‌گیری پارامترهای سلامتی

حسگرهای داخل و بیرون از بدن پارامترهای سلامتی را با یک روش راحت و ارزان برای ارائه داده‌های حیاتی اندازه‌گیری می‌کند. موفقیت کارآزمایی بالینی عمدتاً به این بستگی دارد که چگونه متخصصان پزشکی اطلاعات مربوط به بیماران خود را جمع‌آوری می‌کنند. تصور کنید این مسئله حل شده است و با افزایش استفاده از حسگرهای سلامتی، اندازه‌گیری ثابت و خودکار شود. اگر داروساز روش جمع آوری داده‌ها را تغییر دهد، همانطور که می‌دانیم، هزینه و مزایای بسیاری می‌تواند داشته باشد. اما ما باید به روز بمانیم و مراقب پیشرفت فناوری باشیم و از مزایای آن لذت ببریم.

10 فناوری که صنعت داروسازی را دگرگون خواهد کرد

۶) زیست فناوری خود انجام اینجاست

زیست فناوری خود انجام نسل جدیدی از دانشمندان را تولید می‌کند که هیچ گونه محدودیتی در تحقیق ندارند. بزرگترین ایده‌های دارو از مؤسسات بزرگ به وجود آمده است، اما در این دوره ممکن است بیش از همه شهروندان دانشمند همچون جک اندراکا، که یک آزمایش سرطان لوزالمعده ایجاد کرده است، کل بازی را تغییر دهند. جک تنها ۱۵ ساله بود، زمانی که یک آزمایش ارزان قیمت را اختراع کرد. حمایت از این نوع ابتکار ممکن است کلیدی برای آینده‌ای باشد که زیست فناوری خود انجام هنوز هم می‌تواند ایمن باشد. قوانین و مقررات به دلایلی وجود دارد، اما ما نمیتوانیم وانمود کنیم افراد نمیتوانند چیزهای بزرگ را از اتاق نوجوانیشان انجام دهند. صنعت داروسازی باید به ستاره‌های در حال رشد در آزمایشگاه‌های گاراژی توجه کند.

۷) چاپ سه بعدی هر چیز

انقلاب چاپ سه بعدی می‌تواند پروتزهای پزشکی، تجهیزات و داروها را تولید کند. یک گروه اسکاتلندی روی چاپ سه بعدی داروها با یک چاپگر کار می‌کنند. نخستین دارویی که با چاپگر سه بعدی چاپ شده توسط FDA در سال ۲۰۱۵ تأیید شد. تصور کنید یک طرح سفارشی دارو با یک مقدار سفارشی مربوط به پس زمینه ژنتیکی خود داشته باشید و یک داروخانه محلی بتواند آن را برای شما بدون هیچ مشارکتی با داروسازهای بزرگ چاپ کند.

۸) پایان آزمایش‌های انسانی نزدیک است

پایان آزمایش انسانی از طریق شبیه‌سازی دقیق فیزیولوژی انسانی نزدیک است. ما در دوران وحشیگری زندگی می‌کنیم که داروهای جدید روی افراد واقعی آزمایش می‌شود. چه می‌شود اگر هزاران اهداف دارویی را بتوان بر روی میلیاردها شبیه ساز که فیزیولوژی بدن انسان را در یک ثانیه با ابررایانه‌ها مدل‌سازی می‌کند آزمایش کرد؟ هیچ معضل اخلاقی وجود نخواهد داشت. آزمایش‌ها ارزان‌تر، سریع‌تر و قابل اعتمادتر خواهند بود. این فناوری در کنار روش‌های جدیدی که برای جمع‌آوری داده‌های پزشکی در بالا ذکر شد، موجب می‌شود هیچ کس در این روند آسیب نبیند.

۹) استفاده از ابررایانه‌ها برای تصمیم‌گیری‌های پیچیده

تصمیم گیری‌های پزشکی به کمک هوش مصنوعی و با استفاده از قدرت ابررایانه‌ها، پزشکی روزمره را متحول می‌کند. رایانه‌های شناختی همچون IBM Watson از بسیاری جهات برای تجزیه و تحلیل داده‌های بزرگ، نه تنها در تحقیقات ژنتیکی بلکه در زیست فناوری نیز استفاده می‌شود. این موجب دستیابی به داروهای جدید می‌شود. البته نظارت انسانی اهمیت دارد و یک دستگاه می‌تواند با دقت و سرعت بیشتری تجزیه و تحلیل کند.

10 فناوری که صنعت داروسازی را دگرگون خواهد کرد

۱۰) نانوربات‌ها در خون

نانوربات‌های موجود در خون می‌تواند تشخیص‌های اولیه را با اندازه‌گیری دائمی پارامترهای سلامتی سریعتر اعلام کنند. اگر فناوری حمل و نقل دارو به اهداف واقعی سلولی برسد، صنعت دارویی باید شروع به تولید محصولات مختلف دیگر برای اطمینان از سازگاری آنها با فناوری نانو کند. این نیاز به یک رویکرد جدید پزشکی دارد.

Nestlé تمرکز خود را روی چاپ سه بعدی مواد غذایی در خانه آغاز کرده است. ما هنوز غذا را چاپ نمی‌کنیم، اما تا زمان انجام این کار، این شرکت آماده خواهد بود. یک بخش کامل به توسعه مدل‌های کسب و کار، کارشناسان و محصولات تخصصی اختصاص داده شده است. در حال حاضر باید سعی کنیم که در کسب و کار باقی بمانیم تا زمانی که سونامی فناوری‌های مخرب به ما برسد. فناوری یک ابزار شگفت انگیز است، اما ما باید بر روی پیشرفت‌های آن تمرکز کنیم.

ما به صنعت دارویی نوآور نیاز داریم. اما دنیای فناوری در حال تغییر سریع پزشکی و مراقبت‌های بهداشتی است. صنعت داروسازی باید راه‌کارهای جدیدی را برای پیشرفت پیدا کند تا محصولات هنوز هم امن و قابل اعتماد باقی بمانند.


بیشتر بخوانید:

>>معرفی محصولات تولیدی چاپ سه بعدی در حوزه‌ی سلامت (بخش دوم)

>>دستگاه داروساز Dial-a-Drug انقلابی در عرصه داروسازی


منبع: medicalfuturist

استفاده و بازنشر این نوشتار تنها با ذکر لینک منبع و نام «مجله‌ی فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی» مجاز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *