۱۵ ربات پزشکی که دنیا را دگرگون می کنند (بخش نخست)

ما در یک مرحله‌ی حساس پیشرفت فناوری رباتیک قرار داریم. ما در آستانه‌ی یک تغییر گسترده در مسیر تعامل با جهان ایستاده‌ایم. اختراع و اکتشاف‌های جدیدی در حال انجام است که ما را ناگزیر به سمتی سوق می‌دهد که اغلب کارها را ربات‌ها انجام خواهند داد. ظهور اتوماسیون و ماشینی شدن و جایگزینی انسان‌ها با ماشین‌ها موضوع جدیدی نیست. در حالی‌که بسیاری از افراد بر تاثیر اتوماسیون بر شغل کارگران کارخانه‌ها تمرکز داشتند، این تصور وجود داشت که مشاغل با مهارت بالا همچون پزشکی از اتوماسیون درامان خواهد بود. هم‌اکنون با وجود ربات‌های پزشکی معلوم شد این طور نیست و همه شغل‌ها از جمله پزشکی از ماشین‌آلات و رباتیک تاثیر می‌گیرند. بنابراین حوزه‌ی پزشکی در آستانه تغییرهای گسترده است که می‌تواند به معنای تشخیص بهتر، جراحی ایمن‌تر و کم تهاجمی، زمان انتظار کوتاه‌تر و کاهش میزان عفونت و افزایش بقا برای انسان‌ها باشد. در این مقاله ۱۵ ربات پزشکی را معرفی می‌کنیم که زندگی ما را تغییر خواهند داد. با مجله‌ی فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

پیشرفت فناوری‌های پزشکی، دنیایی را ایجاد خواهد کرد که ربات‌ها نیز در کنار پزشکان نقش مهمی در بهبود بیماران خواهند داشت. بسیاری از متخصصان رباتیک هدف خود را زمینه‌ی پزشکی قرار داده‌اند. بسیاری از آن‌ها بر این باورند که ربات‌های خودکار به زودی می‌توانند به عنوان یک کادر عادی پزشکی هر بیمارستان کار کنند. ربات‌ها می‌توانند برعلائم حیاتی بیمار نظارت کنند، اطلاعات بیمار را یادداشت و ذخیره کنند و حتی در اتاق عمل به عنوان کمک جراح کار کنند.

۱)ربات پزشکی داوینچی

ربات داوینچی در واقع مرز میان یک ابزار پزشکی و ربات پزشکی است زیرا این ربات  باید توسط جراح کنترل شود. با این حال، تحول بزرگی در این حوزه به وجود آورده است. با کمک ربات داوینچی، جراحان می‌توانند برش‌های کوچک و با دقت بالا را بر بدن بیمار ایجاد کنند. درنتیجه، سبب خونریزی کمتر، بهبود سریع‌تر و کاهش خطر عفونت می‌شود. ربات داوینچی از ۱۸ سال پیش تاکنون، پیشرفت بسیاری داشته است. شرکت‌های بزرگ فناوری، سامانه‌های مشابه داوینچی را با طیف گسترده‌تری از توانایی‌ها توسعه می‌دهند.

۲)پروتزهای رباتیک دارای حس

حوزه‌ی پروتزها در سال‌های اخیر، به گونه‌ای پیشرفت کرده است که نه تنها می‌تواند جایگزین مناسبی برای اندام‌های از دست رفته باشد بلکه حتی می‌توانند به عنوان فناوری توان‌افزا جایگزین اندام‌های سالم بدن شوند. پژوهشگران در آزمایشگاه بیومکاترونیک MIT، اندام‌های رباتیک طراحی کرده‌اند که با کمک ژیروسکوپ، موقعیت خود در فضای سه‌بعدی را ردیابی ومحل قرارگیری مفاصل را با سرعت ۷۵۰ بار در ثانیه تنظیم می‌کنند.

افزون براین، دانشمندان پوست بیونیک و سامانه‌های ایمپلنت عصبی توسعه داده‌اند که با سیستم عصبی بدن ارتباط برقرار می‌کنند. بنابراین، کاربر از اندام رباتیک همچون اندام واقعی خود، بازخورد حسی و لمسی دریافت می‌کند. همچنین قادر خواهد بود اندام مصنوعی را به صورت ارادی کنترل کند. این یک جهش بزرگ در یکی شدن ماشین و انسان است و برای افراد قطع عضو نویدبخش آینده‌ی روشن‌تر و مستقل‌تر خواهد بود.

۳)ربات آندوسکوپی

آندوسکوپی روشی است که دوربین کوچکی را همراه با سیم به داخل بدن می‌فرستند تا آسیب بافت‌ها و احتمال وجود جرم خارجی و بیماری را تشخیص دهند. آندوسکوپی، کاری ظریف برای پزشک و ناخوشایند برای بیماراست. پیشرفت‌های نوین شرکت‌هایی همچون Medineering سبب ایجاد ربات‌های باریک وانعطاف‌پذیری شده است که همانند یک خودرو می‌توانند دقیقا به نقطه‌ای از بدن بروند که برای تشخیص بیماری نیاز است.ربات‌های آندوسکوپی با ابزارهای خود، کارهای متنوع از جمله نمونه‌برداری از بافت و سوزاندن زخم را انجام می‌دهند.

حتی جالب‌تر از ربات‌های آندوسکوپی، کپسول‌های اندوسکوپی هستند. بیمار کپسول را می‌بلعد و کپسول در سیستم گوارش حرکت می‌کند و داده‌ها را جمع‌آوری و تصویربرداری می‌کند. تصاویر و داده‌ها برای تشخیص بیماری، به صورت مستقیم به یک رایانه منتقل می‌شود.

اسکلت بیرونی EksoBionics

۴)ارتزها و اسکلت‌های بیرونی

هدف توسعه‌ی اسکلت‌های بیرونی پزشکی، کمک به راه رفتن دوباره افراد ناتوان حرکتی است. همچنین برای اصلاح ناهنجاری‌ها و توانبخشی پس از آسیب مغزی و نخاعی کاربرد دارد. اسکلت بیرونی به ماهیچه‌های ضعیف بیمار برای آغار حرکت و بهبودی کمک می‌کند. بسیاری از اسکلت‌های بیرونی با تنظیمات اولیه و ورودی‌هایی از سوی کاربر کار می‌کنند. امروزه اسکلت‌های بیرونی در حال توسعه هستند که توسط ذهن کاربر قابل کنترل هستند.

۵)ربات درمانی هدفمند

ربات‌های درمانی هدفمند از ذرات مکانیکی میکروسکوپی برای رساندن دارو به نقطه‌ِ خاصی از بدن بهره می‌برند. اینگونه ربات‌ها با رساندن تابش مستقیم به تومور یا کاهش عوارض جانبی دارو با محدود کردن ناحیه تاثیر دارو کمک بزرگی به پیشرفت پزشکی می‌کنند. اما ذرات چگونه مسیر خود را در بدن پیدا می‌کنند و به هدف می‌رسند؟ پژوهش‌های جدید ربات‌های بسیار کوچک با دم مارپیچ و کوچک را ارائه کرده‌اند. میدان مغناطیسی، این ریزربات‌ها را در رگ‌های خونی به نقطه‌ی موردنظر هدایت می‌کند.

ربات ضدعفونی کننده Xenex

۶)ربات‌های ضدعفونی‌کننده

بیمارستان‌ها مکان‌های کثیفی هستند که ممکن است بیمار برای درمان به آنجا برود و با بیماری جدید از آن‌جا بازگردد. ازآنجا که در بیمارستان‌ها، مقدار بسیاری داروهای آنتی‌بیوتیک تجویز می‌شود می‌تواند مقاوم‌ترین باکتری‌ها به آنتی بیوتیک ایجاد شود. به همین دلیل ضدعفونی بیمارستان‌ها اهمیت بسیاری دارد. ربات‌های ضدعفونی به صورت خودکار در بیمارستان حرکت می‌کنند و به اتاق‌های بیمارانی می‌روند که بیماران مرخص شده‌اند. اتاق خالی را با اشعه‌ی فرابنفش برای چند دقیقه ضدعفونی می‌کنند تا همه میکروارگانیسم‌ها از بین بروند.

۷)ربات‌های آموزش بالینی

تاکنون دانشجویان و پزشکان از طریق تجربه، اموزش لازم را برای وارد شدن به دنیای پزشکی می‌دیدند یا حتی بر جسد کار می‌کردند. امروزه ربات‌های آموزش بالینی می‌توانند جایگزین مناسبی برای آموزش باشند.


بیشتر بخوانیم:

>>۱۵ ربات پزشکی که دنیا را دگرگون می کنند (بخش دوم)
>>تعامل اجتماعی هوش مصنوعی‌ با انسان ها تنها با داشتن بدن فیزیکی تحقق می یابد
>>با بانوان فعال در زمینه رباتیک آشنا شوید


منبع:interestingengineering

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *