چگونه پوشیدنی ها همه ی قسمت های بدن را تحت نظر می گیرند؟

ساعت‌های هوشمند دارای ضربان سنج یکی از نخستین پوشیدنی‌های عرضه شده به بازار بود. امروزه تنوع پوشیدنی‌های بیشتر شده است و دستگاه‌هایی مختلف از پوشیدنی‌های پا برای سنجش سلامت ورزشکاران تا عینک‌های سنجش خستگی برای رانندگان در دنیا وجود دارد. برای آشنایی با پوشیدنی‌های مناسب قسمت‌های مختلف بدن با مجله‌ی فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

پوشیدنی ویژه‌ی بانوان باردار برای رصد حالت جنین

پوشیدنی های چشم

عینک هوشمند

عینک‌های هوشمند دسته‌ای از پوشیدنی‌های سر هستند که برای سنجش مشکلات مختلف سلامت مورد استفاده قرار می‌گیرند. یک استارت‌آپ فرانسوی به نام Ellcie Healthy عینکی هوشمند با نام Serenity ساخته است که خستگی رانندگان را اندازه‌گیری می‌کند. این عینک زمین خوردن سالمندان را نیز تشخیص می‌دهد. این استارت‌آپ تعدادی از محصولات خود را در فرانسه به فروش رسانیده است و تصمیم به صادر کردن این عینک‌ها دارد.

به عقیده‌ی Theo Niktabe، مدیر مالی Ellcie Healthy، این عینک‌ها می‌تواند زندگی بسیاری را نجات دهد. هشدار خستگی برای رانندگان کامیون قابل استفاده است. این عینک‌ها ظاهری مشابه عینک‌های عادی دارند. این طرح ساده مناسب سالمندان است و شاید آن‌ها را برای استفاده از عینک تشویق کند.

به گفته‌ی Theo Niktabe گروه سعی در ساخت عینکی داشت که ظاهری متفاوت از عینک‌های هوشمند داشته باشد چراکه سالمندان مایل به استفاده از ابزارهای تشخیص دهنده‌ی زمین افتادن نیستند.

عینک‌های هوشمند Serenity  ساخت استارت‌آپ فرانسوی  Ellcie Healthy
عینک‌های هوشمند Serenity ساخت استارت‌آپ فرانسوی Ellcie Healthy

عینکی برای افزایش تمرکز

نوعی دیگر از پوشیدنی‌های هوشمند چشم را استارت‌آپ Narbis در آمریکا ساخته است. این محصول از بازخورد عصبی برای تمرین ذهن استفاده می‌کند تا میزان تمرکز را افزایش دهد. مخصول Narbis به خصوص در کودکان مبتلا به اختلالات تمرکز مفید است.

الگوریتمی که NASA طراحی کرده است در این عینک برای تعیین میزان تمرکز فرد به کار می‌رود. زمانیکه تمرکز کاربر کاهش می‌یابد رنگ شیشه‌ی عینک تیره می‌شود و تا هنگام بازیابی تمرکز، شیشه روشن نخواهد شد. عینک Narbis را می‌توان روزانه ۲۰ تا ۳۰ دقیقه به چشم زد که با این میزان تمرین، مغز به تمرکز کردن عادت می‌کند. این وسیله برای کمک به فراموشی نیز در حال آزمایش است.

عینک هوشمند شنا

Bosch نیز یک پوشیدنی چشمی برای دریافت هشدارهایی مشابه هشدارهای ساعت‌های هوشمند طراحی نموده است. سازنده‌ی این دستگاه، Vuzix، شیوه‌ی کار این پوشیدنی را زیر آب نیز به نمایش گذاشته است. به گفته‌ی مدیر Vuzix، با نام Paul Travers، این عینک‌ها برای تمرینات شنای حرفه‌ای مناسب هستند.

عینک‌های Vuzix برای تفریح شناگران و نمایش اطلاعات در هنگام شنا
عینک‌های Vuzix برای تفریح شناگران و نمایش اطلاعات در هنگام شنا

پوشیدنی های گوش

پوشیدنی‌های ویژه‌ی گوش سریع‌ترین رشد را در میان دستگاه‌های پوشیدنی داشته است. در حال حاضر طیف وسیعی از این دستگاه‌ها برای گوش دادن به موسیقی و برطرف مشکلات سلامت شنوایی وجود دارد. گوشی‌های بی‌سیم امروزه بسیار رایج شده است و هزینه‌ی تمام شده‌ی آن کاهش زیادی داشته است. به طوریکه در نمایشگاه‌های بزرگ به صورت هدیه به بازدیدکنندگان داده می‌شوند.

یک پوشیدنی برای ترجمه ی مکالمات

پیشرفت‌های بیشتری نیز برای پوشیدنی‌های شنوایی در راه است. Waverly Labs دستگاهی برای گوش دارد که مکالمات را از بیست زبان ترجمه می‌کند. Avi Greengart مشاور Techsponential عقیده دارد که رشد این فناوری برای کمک برطرف ساختن مشکلات شنوایی به لحاظ اجتماعی پذیرفته شده است:

امروزه شاهد رشد پوشیدنی‌های شنوایی برای افراد ناشنوایی هستیم که به سمعک نیاز دارند اما تمایلی به خرید آن ندارند

Avi Greengart در مصاحبه با techxplore

گام بعد به سلامت و کاربردهای پزشکی مربوط است. به گفته‌ی Matthew Smith از استارت‌آپ آمریکایی Valencell : پوشیدنی‌های شنوایی برای سنجش اطلاعات پایه‌ی سلامت مناسب هستند و سیگنال دقیقی از ضربان قلب و فشار خون بدست می‌دهند. Valencell یکی از شرکای فنی تولید کنندگان پوشیدنی‌ها است.

سایرین اما به کارکرد این دستگاه‌ها با توجه به محدودیت‌های آن نگاهی دقیق‌تر دارند. Greengart عقیده دارد آن‌چه تولیدات شرکت‌های پوشیدنی انجام می‌دهند بدون کسب تائیده‌ی پزشکی بسیار محدود است. به عقیده‌ی وی تفاوتی میان یک دستگاه ردیاب سلامت و پزشکی وجود دارد. اگر وسیله‌ی مورد نظر یک وسیله‌ی پزشکی باشد چندین تائیده نیاز است.

حسگرهای سنجش سلامت

برخی از انواع پوشیدنی‌ها برای جمع‌آوری اطلاعات به بدن کاربر متصل می‌شوند. استارت‌آپ کانادایی Myant دسته‌ای از پوشیدنی‌ها را به نام Skiin عرضه نموده است که با پوشش تمام بدن به طور پیوسته ضربان قلب، فعالیت فیزیکی، خواب و سایر شرایط بدنی را بررسی کرده و در زمان لازم به پرستاران بیمار اطلاع می‌دهد.

به گفته‌ی سخنگوی شرکت، Julie Bosotti، حسگرهای Myant در درون بافت پارچه وارد می‌شود و وجود آن احساس نخواهد شد. در حال حاضر شرکت برای مقاصد پزشکی به دنبال تائیدیه‌های لازم است. همچنین دستگاهی برای بانوان باردار جهت ردیابی سلامت جنین در حال آماده سازی است.

Myant در تولیدات خود توانایی بالقوه جهت ردیابی خواب و تشخیص اختلالات تنفسی خواب، سلامت ذهن، توانبخشی پس از سکته، و آسیب نخاعی را می‌بیند.

محافظ پا در فوتبال آمریکایی

علاقمندان به ورزش استارت‌آپ ایتالیایی Soccerment و حسگر قوزک پای آن را جالب خواهند یافت. این حسگر فعالیت بازیکنان فوتبال را جهت ارزیابی پاس‌ها و حرکاتشان ردیابی می‌کند.

به گفته‌ی Paulin Tchonnin-Dodjou از Soccerment ایده این است که یک بازیکن غیر حرفه‌ای نیز مانند بازیکنان حرفه‌ای ابزار تحلیل و بهبود بخشیدن به حرکات خود را داشته باشد.

ردیابی سلامت با کمربند Welt

شرکت کره‌ای Welt یک ردیاب سلامت داخل کمربند ارائه داده است. مدل جدید این ردیاب اندازه‌گیری‌های کمر و ارزیابی‌هایی از راه رفتن انجام می‌دهد و ویژه‌ی سالمندان است. این کمربند ۴۰۰ دلاری به ادعای Nahyeon Gu از Welt با تحلیل راه رفتن فرد برای پیشگیری از افتادن وی کمک موثری است.

کمربند Welt
کمربند Welt

کفی کفش به عنوان پوشیدنی پا

شرکت‌های تولید کننده‌ی پوشیدنی‌ها برای پوشش پا نیز تولیدات بسیاری دارند. شرکت ژاپنی Asics نمونه‌ای از کفی‌های کفش خود را در نمایشگاه CES 2020 به نمایش گذاشت. به گفته‌ی مسئول فروش شرکت، Gentaro Makinoda، این کفی‌ها چندین پارامتر مربوط به بازده دویدن را تحلیل می‌کند و به بهبود عملکرد فرد کمک می‌نماید.

استارت‌آپ ایتالیایی Wahu نشان داد که چگونه کفی‌های تولیدی‌اش با تغییر شکل با محیط‌های مختلف با درجات مختلف رطوبت و تطبیق می‌یابد تا راه رفتن و فشار پا را برای تشخیص افتادن تحلیل کند. به گفته‌ی مدیر طرح این استارت‌آپ، Patrizia Casali، این کفی تطبیق‌پذیر طرحی مناسب سالمندان و کارگران کارخانه و یا معادن دارد که در شرایط خطرناکی هستند.

حسگر روی محافظ پا در ورزش فوتبال
حسگر روی محافظ پا در ورزش فوتبال آمریکایی

بیشتر بخوانیم:
بازی‌ های المپیک جوانان ۲۰۲۰ : فرصتی بی نظیر برای آزمایش فناوری های ورزشی
۱۰ اسکلت بیرونی که دنیا را به قدرتهای فوق بشری نزدیک میکند
دستکش های رباتیک NeoMano و بازیابی حرکت دست


منبع: techxplore

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *