اسکلت بیرونی وارد صنایع و محیط کار میشود

اسکلت‌های بیرونی برای لحظه‌ای بزرگ آماده هستند و به زودی شما افرادی را خواهید دید که در محل کار از ربات‌های پوشیدنی استفاده می‌کنند. در سال ۲۰۱۸، اسکلت‌های بیرونی و ربات‌های پوشیدنی شیوه کار افراد را در تعدادی از صنایع متحول خواهند کرد. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

اسکلت بیرونی وارد صنایع و محیط کار میشود

مسیری که اسکلت‌های بیرونی فعال رباتیک طی کرده‌اند، مسیری طولانی و سخت بود. بسیاری نیز توان پیمودن این مسیر سخت و طاقت فرسا را نداشتند. بنابر یک پیش بینی جهانی توسط ReportsnReports، ارزش بازار اسکلت بیرونی از ۲۹۹٫۸ میلیون دلار در سال ۲۰۱۷ به ۸/۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۳۰ خواهد رسید. این یک پرش عظیم است. اما نشانه‌هایی وجود دارد که نادیده گرفتن آنها دشوار است: فناوری اسکلت بیرونی آماده ورود به بازار است و صنایع مختلف به طور جدی به دنبال اتخاذ و تطابق خود با این فناوری هستند.

تاریخچه

هدف اسکلت‌های بیرونی فعال اولیه که در دهه ۱۹۹۰ و اوایل سال ۲۰۰۰ به طور عمده در آزمایشگاه‌ها توسعه یافت، تحرک بود.

اسکلت بیرونی وارد صنایع و محیط کار میشود

Ekso Bionics، یکی از نخستین استارت‌آپ‌هایی است که فناوری اسکلت بیرونی را وارد بازار کرد. هدف این گروه توسعه اسکلت‌های بیرونی فعال و نازک است. افرادی که دچار مشکل حرکتی هستند، این لباس‌های رباتیک را براحتی و زیر لباس‌های خود می‌پوشند و بدون اینکه کسی متوجه شود در خیابان راه رفته و یا به رستوران می‌روند.

راه رفتن با دوپا فوق العاده پیچیده است. همچنین بسیار خطرناک است که انسان را در یک ماشین قرار دهیم و آن نتواند تعادل خود را حفظ کند بویژه اگر کاربر دارای اختلال حرکتی نیز باشد. اما به نظر می‌رسد مشکل بزرگتر این است که صندلی چرخدار یک فناوری فوق العاده با دوام است. آنها نسبتاً ارزان هستند و دست کم در کشورهایی که اجازه دسترسی برابر برای افراد معلول در نظر می‌گیرند، بسیار مؤثر هستند.

این درک موجب آشفتگی در این صنعت شد و شرکت‌هایی همچون Ekso، Rewalk، Cyberdyne و Bionik به بخش مراقبت‌های سلامت روی آوردند. در حال حاضر در بخش مراقبت‌های سلامت، اسکلت بیرونی برای توانبخشی رباتیک استفاده می‌شود. پس از سکته مغزی یا آسیب نخاعی، بیماران در درمانگاه‌های توانبخشی مجهز به اسکلت بیرونی از ابزارهای کمک کننده برای آموزش راه رفتن یا کاهش عوارض ثانویه مرتبط با استفاده از صندلی چرخدار در تمام طول روز بهره‌مند می‌شوند.

رؤیای حرکت از بین نرفته است. به طور دقیق‌تر باید بگوییم که بیشتر شرکت‌های موجود از این مسیر عبور کرده‌اند. استثنا نیز وجود دارد. شرکت فرانسوی Wandercraft هنوز هم به دنبال دستیابی به تحرک است. این شرکت می‌گوید که لباس‌هایش به راحتی راه رفتن انسان را شبیه‌سازی می‌کند، چالشی که دستیابی به آن مدت‌ها طول کشید. اما رشد بازارهای اسکلت بیرونی تنها زمانی اتفاق می‌افتد که آنها راه خود را به سمت بخش‌های صنعتی همچون ساخت و ساز و کشتی سازی پیدا کنند. به نظر می‌رسد که این اتفاق افتاده و به زودی اسکلت‌های بیرونی وارد این بخش‌ها خواهند شد.

اکنون بیشتر توسعه دهندگان اسکلت بیرونی فعال، فناوری خود را برای کاربردهای صنعتی طراحی می‌کنند. لاکهید مارتین، Ekso، صنایع سنگین میتسوبیشی، دوو، هوندا، هیوندای و تویوتا در حال کار بر روی اسکلت‌های بیرونی صنعتی هستند تا به کارگران کمک کنند بارهای سنگین را براحتی بلند کنند و از کارهای تکراری رها شوند.

آمریکای شمالی در سال ۲۰۱۶ بزرگترین سهم از بازار اسکلت بیرونی را در اختیار داشت. پس شرکت‌های آمریکای شمالی نیز باید در سال آینده بیشترین نقش را در این زمینه داشته باشند.

Sarcos یکی از نخستین اسکلت‌های بیرونی فعال توسعه یافته در اوایل دهه ۲۰۰۰ بود که تحت حمایت مالی DARPA قرار داشت. در حال حاضر Sarcos دو اسکلت بیرونی (GT Guardian و Guardian XO) را در بازار عرضه می‌کند (یکی از ربات‌ها دوربرد است و برای انجام عملیات از راه دور در مکان‌هایی همچون راکتور هسته‌ای مناسب است).

اما شرکت‌های آسیا – اقیانوسیه در حال تعطیل شدن هستند. بخش بزرگی از این مشکل به این دلیل است که غول‌های فناوری آسیا همچون Mistubishi، Daewoo و هوندا سهم کمی در صنایعی همچون ساخت نیروگاه‌ها و کشتی‌ها دارند. این موجب شده است که آنها به سمت توسعه اسکلت‌های بیرونی صنعتی که می‌توانند گسترش یابند و در خانه بکار گرفته شوند، روی آورند.

در یک دوره زمانی طولانی، کاربردها نظامی یکی دیگر از هدایت کنندگان بزرگ در بازار خواهد بود. این موضوع چندان هم خطرناک نیست و دست کم در دهه آینده با حمایت منطقی میتوان انسان‌های تقویت شده با ربات را در حمل مهمات و تدارکات و برپایی پایگاه‌ها بکار گرفت.


بیشتر بخوانیم:

۲۲ اسکلت بیرونی برای کار و صنعت در ۶ دسته‌

نگاهی به صنعت اسکلت بیرونی در سال ۲۰۱۶


منبع: zdnet.com

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *