درمان افت شدید فشار خون در بیماری آتروفی سیستم چندگانه با ایمپلنت نخاعی

ایمپلنت‌های الکترونیکی اعصاب نخاعی فرد مبتلا به یک بیماری تخریب کننده عصبی به نام آتروفی سیستم چندگانه را دوباره فعال کرد. این بیماری موجب افت شدید فشار خون می‌شود. در نتیجه بیمار به محض ایستادن دچار افت فشار خون، ضعف و یا غش می‌شود، توانایی بیمار برای ایستادن و راه رفتن محدود می‌شود و در نهایت امید به زندگی کاهش می‌یابد. این ایمپلنت روی نخاع قرار می‌گیرد و موجب بهبود ظرفیت بدن برای تنظیم فشار خون می‌شود که به بیمار امکان می‌دهد برای مدت طولانی‌تری در وضعیت عمودی هوشیار بماند و فیزیوتراپی را برای راه رفتن دوباره آغاز کند. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

یک فرد مبتلا به یک بیماری عصبی ناتوان کننده پس از یک سال بستری شدن، به لطف سامانه نوآورانه‌ای که توسط گروهی از دانشمندان در مرکز پژوهشی NeuroRestore ساخته شده بود، توانست دوباره بلند شود و راه برود. مرکز NeuroRestore توسط Jocelyne Bloch، جراح مغز و اعصاب در بیمارستان دانشگاه لوزان و استاد دانشگاه لوزان وGrégoire Courtine، استاد علوم اعصاب در EPFL سرپرستی می‌شود. سامانه آنها شامل ایمپلنت الکترونیکی است که مستقیماً روی نخاع قرار می‌گیرد تا نورون‌هایی که فشار خون را تنظیم می‌کنند دوباره فعال کند. در نتیجه مانع از دست دادن هوشیاری بیمار در وضعیت عمودی می‌شود.

این ایمپلنت پیش از این برای درمان فشار خون پایین در بیماران تتراپلژی مورد استفاده قرار گرفته بود، اما این نخستین باری است که برای این نوع بیماری تخریب‌کننده عصبی اعمال شد و کیفیت زندگی بیمار را به‌طور قابل‌توجهی بهبود بخشید.

بیماری آتروفی سیستم چندگانه

این مطالعه در مجله پزشکی نیوانگلند منتشر شد. بیمار این مطالعه از آتروفی سیستم چندگانه نوع پارکینسونی (MSA-P) رنج می‌برد؛ یک بیماری تخریب کننده عصبی که چندین بخش از سیستم عصبی از جمله سیستم عصبی سمپاتیک را مبتلا می‌کند. بیمار پس از ۱۸ ماه بستری شدن، اکنون می‌تواند تا ۲۵۰ متر راه برود.

MSA-P منجر به از دست دادن نورون‌های سمپاتیکی می‌شود که فشار خون را تنظیم می‌کنند. بنابراین به محض اینکه بیماران در وضعیت عمودی قرار می‌گیرند، فشار خون به شدت کاهش می‌یابد. مشکلی که به عنوان افت فشار خون ارتواستاتیک شناخته می‌شود در برخی موارد موجب از دست دادن هوشیاری می‌شود. درنتیجه احتمال افتادن بیماران بیشتر شود، توانایی آنها برای ایستادن و راه رفتن محدود می‌شود و در نهایت امید به زندگی را کاهش می‌دهد. کیفیت زندگی بیماران به طور قابل توجهی کاهش می یابد زیرا آنها باید در یک وضعیت خوابیده بمانند تا از غش جلوگیری کنند.

ایمپلنت دانشمندان شامل الکترودهایی است که به یک ژنراتور تکانه الکتریکی متصل هستند که معمولاً برای درمان درد مزمن استفاده می‌شود. دانشمندان پس از کاشت دستگاه بر روی نخاع بیمار، متوجه بهبود ظرفیت بدن برای تنظیم فشار خون شدند که به بیمار امکان می‌دهد برای مدت طولانی‌تری در وضعیت عمودی هوشیار بماند و فیزیوتراپی را برای راه رفتن دوباره آغاز کند.

گام بعدی

این پیشرفت راه را برای پیشرفت‌های بالینی مهم در درمان بیماری‌های تخریب عصبی هموار می‌کند. Grégoire Courtine افزود: «ما پیش از این دیده‌ایم که چگونه می‌توان این نوع درمان را برای بیماران مبتلا به آسیب نخاعی اعمال کرد. اما اکنون، می‌توانیم کاربرد آن را در درمان عوارض ناشی از تخریب عصبی بررسی کنیم. این نخستین باری است که می‌توانیم تنظیم فشار خون را در افرادی که از MSA رنج می‌برند بهبود دهیم. این فناوری در ابتدا برای تسکین درد در نظر گرفته شده بود، نه برای این نوع کاربرد. در آینده، ما و شرکت Onward Medical قصد داریم سامانه‌ای را برای افت فشار خون ارتواستاتیک ایجاد کنیم تا به افرادی کمک کند که در سراسر جهان با این اختلال دست و پنجه نرم می‌کنند.»


>> کنترل فعالیت سلول های عصبی ستون فقرات با ایمپلنت جدید فوتوالکتریک

>> ایمپلنت جدید نویدبخش معلولان ضایعه نخاعی


منبع: news.epfl.ch

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *