فیسبوک با کمک هوش مصنوعی سرعت ترجمه را نه برابر بهبود میدهد

شرکت فیسبوک از یک نرم‌افزار ترجمه جدید با سرعت نه برابر نرم‌افزارهای کنونی خبر می‌دهد. فیسبوک در حال استفاده از هوش مصنوعی و الگوریتم‌های یادگیری ماشینی برای کاربردهای مختلف است. برای نمونه می‌توان دستیار دیجیتال Facebook M را نام برد. هم‌اکنون این شرکت تصمیم دارد از هوش مصنوعی در ترجمه زبان بهره ببرد. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

فیسبوک با کمک هوش مصنوعی سرعت ترجمه را نه برابر بهبود میدهد

سامانه‌های هوش مصنوعی در حال پیشرفت هستند و به مرور زمان در رایانه‌های ما ظاهر می‌شوند. در سال‌های اخیر کاربرد هوش مصنوعی را در گوشی‌های هوشمند خود بیشتر می‌بینیم. فیسبوک در حال استفاده از هوش مصنوعی و الگوریتم‌های یادگیری ماشینی برای کاربردهای مختلف است. برای نمونه می‌توان دستیار دیجیتال Facebook M را نام برد. هم‌اکنون این شرکت تصمیم دارد از هوش مصنوعی در کاربرد ترجمه زبان بهره ببرد.

گروه پژوهشی شرکت فیسبوک گزارشی منتشر کرده و بیان کرده است چگونه هوش مصنوعی سرعت ترجمه را نسبت به نرم‌افزارهای ترجمه قدیمی نه برابر افزایش می‌دهد. خبر جالب دیگر این است که این شرکت اعلام کرده است نرم‌افزار ترجمه جدید به صورت متن‌باز در دسترس است. بنابراین هر فردی می‌تواند آن را ارتقا دهد.

گزارش بیان می‌کند در این پروژه، شبکه‌های عصبی کانولوشن (CNN) به جای شبکه‌های عصبی بازگشتی (RNN) مورد استفاده قرار گرفته‌اند. با الگوریتم شبکه‌های عصبی بازگشتی هر بار یک واژه ترجمه می‌شود. این در حالی است که ساختار جدید با شبکه‌های عصبی کانولوشن می‌تواند کلمه‌های بیشتری را در طول فرآیند ترجمه در ساختار جمله در نظر بگیرد. در نتیجه با این روش، ترجمه دقیق‌تر خواهد شد. برای نخستین بار است که برتری شبکه‌های عصبی کانولوشن نسبت به شبکه‌های عصبی بازگشتی در کاربرد ترجمه زبان ثابت شده است. فیسبوک امید دارد که این روش برای زبان‌های بیشتری آماده شود و گسترش یابد.

شرکت فیسبوک خاطر نشان می‌کند: « ترجمه زبان برای فیسبوک بسیار مهم است چرا که هدف فیسبوک نزدیک‌تر کردن افراد به یکدیگر در دنیای متصل هست به گونه‌ای که هر فردی بتواند از نظرات و ویدیوهای دیگران در زبان‌های متفاوت استفاده کند و با ترجمه، نوشته‌ها دقیق‌تر و سریع‌تر از زبانی به زبان دیگر منتقل شود.»

شبکه‌های عصبی کانولوشن فناوری خیلی جدیدی نیستند اما در کاربرد ترجمه تا به حال استفاده نشده بودند. به عنوان کاربرد این فناوری در ترجمه، فیسبوک می‌تواند جنبه‌های مختلف جمله را به طور همزمان محاسبه و بررسی کند. همچنین به قدرت محاسباتی کمتری برای آموزش سامانه‌های مختص ترجمه نیاز است. در نتیجه سرعت ترجمه افزایش می‌یابد. همچنین نرم‌افزار متن‌باز است و در اینترنت و نه فقط فیسبوک به مرور زمان بهبود می‌یابد.


در زمینه اخبار فناوری در فیسبوک بیشتر بخوانید:
>>هوش مصنوعی و سقوط اصول اخلاقی و انسانی
>>فناوری یادگیری ماشینی: راه نوین کمک به افراد ناتوان جسمی و ذهنی


منبع: digitaltrends

استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *