تازه های رباتیک: ربات های کمکی و سرگرم کننده

تغییرات در صنعت رباتیک بسیار وسیع است. پیشرفت هوش مصنوعی سبب شده است هر روزه شاهد توسعه‌ی ربات‌هایی باشیم که قادر به انجام وظایف متنوع انسان هستند. در ادامه‌ی این مقاله از مجله‌ی فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی به مرور اخبار مرتبط با این ربات‌ها می‌پردازیم.


ربات انسان نمای توبوتا

ربات LLAMA برای همکاری با سربازان

در مورد ربات‌های نظامی طراحی ربات با توجه به عملکرد آن اهمیت زیادی دارد. دسته‌ای از ربات‌ها برای حمل ادوات نظامی استفاده می‌شوند. Legged Locomotion and Movement Adaptation یا به اختصار LLAMA چنین رباتی است. این ربات برای تسهیل کار فیزیکی سربازان و افزایش امنیت حمل ابزار طراحی شده است. در هنگام طراحی به هماهنگی آن با پرسنل نظامی توجه شده است و حتی در مسیر‌های پله دار و با پستی و بلندی نیز متوقف نمی‌شود. حدود ۶۰ پژوهشگر و مهندس از بیش از ۱۲ شرکت و دانشگاه در آزمایش‌های این ربات شرکت داشته‌اند. سامانه‌ی حرکتی این ربات در حال بهبود است. هر چند اینک فناوری لازم برای شرکت در ماموریت‌های پیچیده در دسترس نیست، پژوهشگران برای پیچیده ساختن فناوری این ربات به کار خود ادامه می‌دهند.


رباتی خودکار برای یافتن و خنثی‌سازی مین‌های زمینی

دانشجویان مؤسسه پلی‌تکنیک Worcester رباتی خودکار برای یافتن و خنثی‌سازی مین‌های زمینی ساختند. این ربات به طور خودکار حرکت کرده و مین‌ها را شناسایی می‌کند. سپس یک پهپاد به طور ایمن مین را خنثی می‌کند.


فوتبال بازی کردن ربات های Mini Cheetah

ربات‌های Mini Cheetah دستاورد پژوهشگران Biomimetic Robotics Labratory در MIT هستند که با ۱۲ موتور کار می‌کنند. این ربات‌ها را یک کاربر از فاصله‌ی مناسبی هدایت می‌کند. استاد مهندسی مکانیک Sangbae Kim به دلیل علاقه‌ی شخصی خود به چیتا دو دانشجوی خود Ben Katz و Jared Di Carlo با چالش ساخت این ربات‌ها روبه‌رو کرد. پس از حدود ده سال این گروه افزون بر ربات‌های کوچک چند ربات بزرگ چیتا نیز ساخته‌اند. یک چیتای واقعی ۷۵ تا سرعت مایل بر ساعت می‌دود. ربات‌های کوچک MIT اما ۹ مایل بر ساعت سرعت دارند.


آینده وسایل نقلیه خودران تحویل بسته: ربات Digit

همانطور که محبوبیت خریدهای آنلاین افزایش می‌یابد نیاز به خدمات تحویل بسته نیز بیشتر می‌شود. شرکت فورد با همکاری Agility Robotics عملکرد ربات‌ جدید این شرکت، Digit، را برای تحویل بسته بررسی می‌کند. ربات Digit با کمک خودروهای خودران می‌تواند براحتی بسته‌های شما را به مقصد برساند. ربات Digit نه تنها می‌تواند با خودروهای خودران همکاری کند بلکه می‌تواند از پله‌ها و دیگر موانع نیز عبور کند.


رباتی برای سرگرم ساختن و مراقبت از گربه ها

این ربات بهترین همبازی برای گربه شماست. این ربات هوشمند در نبود شما می‌تواند با گربه بازی کند و آن را تمرین دهد. همچنین با ربات Ebo می‌توانید به صورت زنده گربه را مشاهده کنید.


رباتی برای کمک به پرستاران

شرکت Diligent Robotics در تلاش برای بهبود وضعیت پرستاران ربات Moxi را ایجاد کرده است. این ربات به عنوان یک ربات اجتماعی هوشمند قادر به پشتیبانی از کارکنان بالینی است. Moxi برای تعامل با بیماران طراحی نشده است. وظیفه این ربات کم کردن بار سنگین و وظایف گسترده پرستاران است تا آنها زمان بیشتری برای تعامل با بیماران داشته باشند. درواقع Moxi جایگزین پرستاران نخواهد شد بلکه برای پشتیبانی از آنان طراحی شده است. از این ربات در چهار بیمارستان به طور آزمایشی استفاده می‌شود.


رباتی برای شارژ خودروها

ربات متحرک فولکس‌واگن خودروهای برقی را به طور خودکار شارژ می‌کند. خودروهای برقی در حال افزایش هستند و در بعضی مناطق شاهد هستیم که نخستین مشکل، در مورد چگونگی شارژ این وسایل نقلیه است. Volkswagen راهکاری ارائه داده است که در آن یک ربات خودکار شارژ باتری اتومبیل‌های برقی را تسهیل می‌کند. در این روش نیازی نیست فرد هیچ مداخله‌ای انجام دهد و وسیله نقلیه در فضای پارکینگ شارژ می‌شود. ربات دستگاه ذخیره انرژی را به نزد وسیله نقلیه می‌آورد تا شارژ انجام شود. کل این فرایند توسط صاحب خودرو و با استفاده از یک برنامه ویژه تلفن همراه فعال می‌شود.


ربات های خانگی و آموزش مجازی توسط شرکت Toyota

آموزش ربات ها با واقعیت مجازی راهی برای آماده سازی آنان برای کار در منزل است. ربات‌های دستیار در خانه می‌توانند کمک بسیاری باشند. برای آماده سازی آن‌ها برای حرکت در هر خانه و با هر چیدمان Toyota Research Institute از واقعیت مجازی استفاده می‌کند. یک مربی در محیط مجازی انجام اموری مانند گرفتن دستگیره را به ربات یاد می‌دهد


ربات های کوچک Foldaway Haptics در مرکز توجه نمایشگاه CES

ربات‌های کوچک EPFL برای قرارگیری در سطح خارجی اتوموبیل طراحی شده‌اند. در واقع روی سر این ربات قسمت شفاف هست. این پیکسل‌ها با تغییر موقعیت مکانی ربات می‌توانند شکل سطح را تغییر دهند و سطحی با شکل مناسب ایجاد کنند. این ربات‌های اریگامی در حالت تخت به سادگی روی سقف جاسازی می‌شوند. به جز تغییر ارتفاع، حالت‌های چرخشی نیز برای این ربات‌ها تعبیه شده است. شکل اریگامی ربات به معنی دسترسی به طیف وسیعی از اندازه‌های و شکل‌های مختلف است.


آموزش رباتیک به کودکان

استفاده از ربات‌ها برای سرگرمی و آموزش کودکان موضوع جدیدی نیست. ربات ClicBot توسط KEYi Tech طراحی شده است تا با روشی سرگرم کننده برنامه نویسی و STEM را به کودکان آموزش دهد.


ربات انسان نمای Pepper

این ربات انسان نما توسط SoftBank Robotics طراحی و ساخته شده است. تقریبا هر چند وقت یکبار اخباری مربوط به این ربات قابل پیگیری است. pepper‌ در سال ۲۰۱۴ رونمایی شد. در سال ۲۰۱۵ در فروشگاه‌های تلفن همراه ژاپن به کارگرفته شد. این ربات با تحلیل صدای فرد عبارات گفتاری احساسات فرد را تشخیص می‌دهد. Pepper یک ربات خانگی نیست بلکه با هدف لذت بردن از زندگی، تسهیل ساختن امور، پدیدآوردن اوقات خوش برای دیگران و برقراری ارتباط با مردم در خارج منزل طراحی شده است. SaftBank Robotics برای این ربات چهار میکروفون، دو دوربین و یک حسگر عمق کارگذاشته است. حسگرهای لمسی و یک ژیروسکوپ نیز در بدنه قرار دارند. قسمت متحرک یا پایه نیز یک ژیروسکوپ، حسگری برای برخود، سه لیزر و سونار داراست.


بیشتر بخوانیم:
امکان ساخت ارتش سایبورگ تا سال ۲۰۵۰
تازه‌های فناوری: ربات‌های جراح
موسسه ی پژوهشی تویوتا : ارتقای ربات های خدماتی با شبیه ساز واقعیت افزوده


«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *