نخستین تور گردشگری با ربات های پوشیدنی در ژاپن

این تور گردشگری به طور مشترک توسط یک آژانس بزرگ مسافرتی در توکیو و یک سازنده ربات در نارا (Nara)، شهری در ژاپن، برنامه‌ریزی شده است. طبق دستورالعمل، افراد با پوشیدن یک اسکلت بیرونی از پیاده‌روی لذت می‌برند. این اسکلت بیرونی از راه رفتن و گام برداشتن حمایت می‌کند تا پیاده‌روی راحت‌تر و لذت‌بخش‌تر شود. این نخستین باری است که عموم مردم برای بازدید از مناظر و گشت و گذار از ربات‌های پوشیدنی استفاده می‌کنند. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

نخستین تور گردشگری با ربات های پوشیدنی در ژاپن

مقصد منطقه‌ای کوهستانی است که حدود ۳۰ دقیقه با ماشین از مرکز شهر کیوتو فاصله دارد. بسیاری از گردشگران به ویژه در پاییز به اینجا می‌آیند و شما می توانید از برگ‌های رنگارنگ پاییزی در معابد تاریخی که از میراث جهانی این شهر است بازدید کنید. کل مسیر حدود ۶ کیلومتر است، یک سفر سه ساعته. افراد با کمک ربات‌های پوشیدنی در یک مسیر ناهموار قدم می‌زنند.

نخستین تور گردشگری با ربات های پوشیدنی در ژاپن

برای این تور گردشگری، هشت نفر از چهل تا هفتاد سال اعلام آمادگی کردند. به نظر می‌رسد همه به آخرین فناوری‌ها علاقه‌مند هستند. هزینه تور ۹۹۸۰ ین شامل هزینه مالیات و هزینه ربات است.

چگونه ربات حرکت می‌کند؟

نخستین تور گردشگری با ربات های پوشیدنی در ژاپن

هر فرد این گروه یک اسکلت بیرونی که شامل یک پوشیدنی برای دور کمر و یک پشتیبان برای زانو است را به خود متصل کردند. این وسیله، ظاهری چنان جمع و جور دارد که شما نمی‌توانید آن را به شکل یک ربات تصور کنید.

قسمت کمر دارای موتور داخلی و رایانه است. این سامانه حرکت پا را با یک حسگر تشخیص داده و آهنگ راه رفتن را پیش بینی می‌کند و از یک موتور برای کشیدن سیم متصل به پشتی زانو استفاده می‌کند. شرکت کنندگان پس از پوشیدن ربات پیاده‌روی را آغاز کردند.

نخستین تور گردشگری با ربات های پوشیدنی در ژاپن

آژانس مسافرتی که این تور را برگزار کرده است می‌گوید ۷۰٪ از مشتریان سن بالای ۵۰ سال دارند. از آنجا که این کشور «جهانگردی جهانی» را تبلیغ می‌کند، جایی که همه می‌توانند با آرامش خاطر سفر کنند، انتظار می‌رود تقاضای سفر با استفاده از این فناوری‌های جدید افزایش یابد.

نخستین تور گردشگری با ربات های پوشیدنی در ژاپن

رباتی که برای حمایت از راه رفتن توسعه یافته

شرکت ATOUN یک توسعه دهنده ربات است که در شهر نارا قرار دارد. این شرکت کار خود را از سال ۲۰۰۳ آغاز کرده است. این شرکت ربات‌های بسیاری طراحی و ساخته است و در ابتدا روی ربات‌های پشتیبان برای حمایت از کارگران حین بلند کردن اجسام سنگین متمرکز بود تا بار روی کمر را کاهش دهد. هم اکنون ربات‌های پشتیبان برای حمایت از کارگران بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد و گفته می‌شود که بازار این ربات‌های پوشیدنی طی پنج سال چهار برابر خواهد شد.

نخستین تور گردشگری با ربات های پوشیدنی در ژاپن

برخلاف ربات پشتیبان کارگران، پیش‌بینی می‌شود ربات‌های پوشیدنی از نوع حمایت از راه رفتن تا ۲۰٪ از پله‌ها و سطوح شیب‌دار و ۳۰٪ در شن و ماسه و غیره پشتیبانی کند. هدف تولیدکنندگان بهبود کیفیت زندگی است. با فرض اینکه افراد مسن از این ربات پوشیدنی برای زندگی روزمره و تمرین سبک استفاده می‌کنند، بسیار جمع و جور و سبک است و وزن آن به ۲٫۵ کیلوگرم کاهش یافته است.

سفری بدون نگرانی در مورد درد زانو

این ربات جامعه سالمندان را هدف قرار می‌دهد. Shimi Tabata شصت و دوساله و همسرش در این تور شرکت کردند. خانم Tabata از سفر لذت می‌برد و تقریباً هر ماه با همسر و دوستانش به پیاده‌روی می‌رود. اما اخیراً، وی از درد زانو رنج می‌برد و به آرتروز زانو مبتلا شده است. پاها  به ویژه در بالا رفتن از پله‌ها بار بسیاری را تحمل می‌کنند و خانم Tabata در روزهایی که دارای درد شدید است، نمی‌تواند حتی از یک پله بالا یا پایین رود. برای خانم Tabata، پیاده‌روی و راه رفتن در سطح شهر بسیار ارزشمند است، اما اخیراً به نظر می رسد وی از دعوت دوستان برای صعود به کوه‌ها خودداری می‌کند.

نخستین تور گردشگری با ربات های پوشیدنی در ژاپن

خانم Tabata که با این ربات در تور قدم می‌زد، بلافاصله تأثیر آن را حس کرد. در پایان پیاده‌روی، Tabata باید از ۴۰۰ پله بالا می‌رفت. وی توانست به کمک این ربات و دست‌هایش از پله‌ها بالا رود و پیاده‌روی سه ساعته خود را خاتمه دهد. این ربات نه تنها در پیاده‌روی بلکه در زندگی روزمره نیز مفید است. بویژه برای سالمندان و افراد مبتلا به آرتروز.

نخستین تور گردشگری با ربات های پوشیدنی در ژاپن

بیشتر بخوانیم:

>> کمک به راه رفتن افراد پاراپلژی با اسکلت بیرونی کنترل شونده با مغز

>> توسعه اسکلت بیرونی سبُک مخصوص سالمندان

>> تلاش گروه هندی GenElek برای مقرون به صرفه تر کردن اسکلت های بیرونی


منبع: nhk

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *