چه تفاوتی میان یادگیری ماشین و هوش مصنوعی وجود دارد؟

یادگیری ماشین و هوش مصنوعی به اندازه‌ای که فکر می‌کنید پیچیده نیستند. شما روزانه با ابزارهای مبتنی بر یادگیری ماشین و AI سر و کار دارید. امروزه در شبکه‌های اجتماعی و فیلم‌های علمی‌تخیلی، درباره‌ی این دو مفهوم بسیار صحبت می‌شود. به طور خلاصه، هوش مصنوعی به هر فناوری گفته می‌شود که به هوش انسانی نزدیک شده باشد. با این حال، یادگیری ماشین زیرمجموعه‌ای از هوش مصنوعی به‌شمار می‌آید که از مدل‌های ریاضی برای تصمیم‌گیری استفاده می‌کند. با مجله‌ی فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.
چه تفاوتی میان یادگیری ماشین و هوش مصنوعی وجود دارد؟

تاریخچه‌ی مختصری از هوش مصنوعی : ظهور ماشین‌ها

یونانی‌ها برای نخستین‌بار به توصیف ماشین‌های مکانیکی که راه می‌روند و مانند انسان‌ها فکر می‌کنند پرداخته‌اند. با این حال پیدایش هوش مصنوعی، از جنگ جهانی دوم آغاز می‌شود. در طول جنگ جهانی دوم، آلن تورینگ (Alan Turing)، دانشمند نابغه‌ی رایانه، برای مدتی مسئول بخش تحلیل نوشته‌های رمزی نیروی دریایی آلمان بود. او چند روش برای شکستن رمزهای آلمانی‌ها ابداع کرد. آلمانی‌ها با کدهای معروف به انیگما (Enigma Code) پیام‌هایی را برای برنامه‌ریزی حمله به صورت رمزگذاری شده و امن به یکدیگر ارسال می‌کردند. تورینگ توانست ماشین بامب (Bombe) را در راستای یافتن ویژگی‌های کد انیگما ابداع کند. سرانجام ماشین هوشمند تورینگ کدها را شکست.

ماشین تورینگ پایه‌ی مفاهیم هوش مصنوعی و یادگیری ماشین امروزی را تشکیل می‌دهد. پژوهشگران تلاش می‌کنند مرزهای هوش رایانه‌ای را برای کاربردهای نظامی و علمی جابه‌جا کنند. از زمان ایجاد زبان برنامه‌نویسی‌ رایانه‌ مخصوص AI، به نام لیسپ (LISP) در دهه‌ی ۶۰ میلادی تا رایانه‌ی شطرنج‌باز دیپ‌بلو (Deep Blue) ساخت شرکت IBM، پژوهشگران برای پیشرفت AI تلاش بسیاری کرده‌اند.

یادگیری ماشین چیست؟

یادگیری ماشین تجربه‌های بهتری برای ما می‌سازد. گوگل با کمک ML داده‌های کاربران رایانه را تحلیل می‌کند تا تبلیغات تجاری را بهبود دهد. حتی شرکت نت‌فلیکس (Netflix) برای پیشنهاد فیلم‌های سینمایی و مجموعه‌های تلویزیونی به مشتریان خود از یادگیری ماشین بهره می‌برد. الگوریتم‌های یادگیری ماشین از مجموعه‌داده‌های بزرگ با هدف پیش‌بینی و تصمیم‌گیری استفاده می‌کنند.

از سوی دیگر، یادگیری ماشین با کمک شبکه‌های عصبی (neural networks) و مجموعه‌ی بزرگ داده‌ها آموزش می‌بینند. به زبان ساده، شبکه‌های عصبی با صرف ساعت‌ها زمان و مجموعه‌ی بزرگ داده، فرد یا شیئ را در تصویر شناسایی یا زبانی را ترجمه می‌کنند.

هوش مصنوعی چیست؟

پس از پیشرفت نسبی یادگیری ماشین، هوش مصنوعی ظهور کرد. هوش مصنوعی گامی فراتر از ML است. هنوز هوش مصنوعی برای پیش‌بینی و تصمیم‌گیری به ML نیاز دارد. هوش مصنوعی با کمک ML به شبیه‌سازی هوش انسانی می‌پردازد. هوش انسانی با مشاهدات خود از محیط پیرامون و به کارگیری داده‌های دردسترس، تصمیم‌گیری می‌کند. هدف هوش مصنوعی رسیدن به هوش طبیعی انسانی برای حل مشکلات پیچیده‌ی جهانی است. انقلاب هوش مصنوعی انقلاب پیش رو است تا به چالش‌های پیچیده‌ی جهانی رسیدگی کند.
چه تفاوتی میان یادگیری ماشین و هوش مصنوعی وجود دارد؟

انواع هوش مصنوعی

هوش مصنوعی دارای سطوح مختلفی است : هوش مصنوعی محدود (Artificial Narrow Intelligence) ، هوش عمومی مصنوعی (Artificial General Intelligence) ، فراهوش مصنوعی (Artificial Super Intelligence)

هوش مصنوعی محدود (A.N.I) بر یک وظیفه‌ی محدود تمرکز دارد. همه سامانه‌های هوش مصنوعی امروزی در این سطح قرار دارند چون در محدوده‌ای از پیش تعیین شده عمل می‌کنند و هوشمندی حقیقی و خودآگاهی ندارند.

هوش عمومی مصنوعی (A.G.I) همانند انسان می‌تواند در مسائل مختلف حتی کارهای روزمره فکر کند و تصمیم بگیرد. این نوع از AI هنوز به مرحله‌ی کاربردی نرسیده است ولی پژوهشگران بسیاری بر هوش عمومی مصنوعی پژوهش می‌کنند.

فراهوش مصنوعی (A.S.I) دارای هوشی بسیار بالاتر از مغز بزرگ‌ترین نوابغ انسانی است و در تمامی زمینه‌ها شامل نوآوری علمی، هوش عمومی و مهارت‌های اجتماعی بسیار هوشمندتر است.

هر دو مفهوم یادگیری ماشین و هوش مصنوعی برای جامعه‌‌ی آینده‌ی انسانی ضروری هستند. انسان‌ها فراتر از آنچه تصور می‌کنند به AI و ML وابسته هستند. درک AI و ML برای شناخت دنیای در حال تغییر و بسیاری از دستگاه‌هایی که استفاده می‌کنید حیاتی است.


در همین زمینه بخوانیم:

>>هوش مصنوعی، استتوسکوپ قرن بیست و یکم
>>سخنرانی TED: هوش مصنوعی دومین انقلاب صنعتی دنیا
>>آشنایی با هشت کاربرد الگوریتم‌ های یادگیری عمیق


منبع: interestingengineering

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *