جذاب ترین اختراعات سال ۲۰۱۸ : از قرص قابل برنامه ریزی تا مدار الکترونیکی خوراکی

از قرص‌های قابل‌برنامه‌ریزی تا چکمه‌های تولید الکتریسیته، فناوری‌های نوظهور سال ۲۰۱۸ به شمار می‌آیند. در این مقاله به جذاب‌ترین و غیرمعمول‌ترین اختراعات سال ۲۰۱۸ اشاره می‌کنیم. بسیاری از این اختراعات فناوری‌هایی هستند که ممکن است به مرحله‌ی تولید نرسیده باشند. با مجله‌ی فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

سیناپس مصنوعی

جذاب ترین اختراعات سال 2018
یک سیناپس الکترونیکی که میلیون‌بار سریع‌تر از سیناپس‌های مغز انسان است. در مغز انسان، سیناپس باعث ارتباط و اتصال نورون‌های عصبی به یکدیگر می‌شود. هوش مصنوعی و شبکه‌های عصبی مصنوعی با استفاده از سیناپس مصنوعی جدید، می‌تواند نسبت به قبل، کارایی بیشتری داشته باشد و انرژی کمتری مصرف کند. IBM با الگوبرداری از ساختار سیناپس‌های عصبی مغز و یادگیری ماشین در تلاش است تا کارایی تراشه‌های سیلیکونی را ۱۰۰ برابر کند.

داروهای ضدپیری

جذاب ترین اختراعات سال 2018
یک آزمایش بالینی بر داروهایی به نام مهارکننده‌های mTOR نشان داد که این داروها سیستم ایمنی سالمندان را تقویت می‌کنند و در نتیجه طول عمر را افزایش می‌دهند. یکی دیگر از آزمایش‌های بالینی که در حال انجام است آزمایش بر سلول‌های بنیادی است. پژوهشگران داروهایی را تولید کرده‌اند که می‌تواند سلول‌های پیری که سبب پیری بدن می‌شوند را از بین ببرند.

سامانه‌های پرواز بدون قطعات متحرک

هواپیماهای الکتریکی بدون قطعات متحرک، به جای استفاده از پره برای پرواز از نیروی آئرودینامیک استفاده می‌کنند. یک میدان الکتریکی با ولتاژ بالا، یون‌ها را تولید می‌کند و باعث شتاب گرفتن آن‌ها می‌شود. یون‌های دارای شتاب، باد یونی ایجاد می‌کنند و باعث حرکت هواپیما به سمت جلو می‌شوند.

قرص‌های قابل‌برنامه‌ریزی

جذاب ترین اختراعات سال 2018

محاسبات دی‌ان‌ای (DNA Computing) یا محاسبات مولکولی (Molecular Computing) روش محاسبه‌ای است که از دی‌ان‌ای، زیست‌شیمی و زیست‌شناسی مولکولی به جای فناوری‌های رایانه‌ای سنتی سیلیکونی استفاده می‌کند. نوع جدیدی از محاسبات دی‌ان‌ای، می‌تواند سلول‌های شیمیایی پیچیده را رمزگشایی کند. با فراهم کردن محاسبات دی‌ان‌ای در قرص‌های هوشمند، رهاسازی دارو تنها زمانی‌که سیگنال درست شناسایی می‌شود انجام می‌گیرد و عفونت و سلول‌های بیمار را مورد هدف قرار می‌دهد.

دستگاه ارتباط مغزی گروهی (Group Brain-to-Brain Communication)

جذاب ترین اختراعات سال 2018
گروهی از دانشمندان در سال ۲۰۱۵، دستگاهی را طراحی کردند که بین دو مغز ارتباط برقرار می‌کرد. هم‌اکنون این دستگاه توسعه یافته است و می‌تواند ارتباط میان سه مغز را برقرار کند. با این دستگاه، افکار یک فرد قابل انتقال به فرد دیگر است.

امکان مشاهده پشت دیوارها با امواج وای‌فای (Wi-Fi)

جذاب ترین اختراعات سال 2018
با استفاده از یک گوشی هوشمند، می‌توان حرکت افراد پشت دیوار را ردیابی کرد. هنگامی‌که فردی در پشت دیوار راه می‌رود، حرکت او سبب اعوجاج سیگنال‌های وای‌فای می‌شود و از تغییر امواج وای‌فای ردیابی فرد امکان‌پذیر است.

ارتباطات کوانتومی (Quantum Communications) امن از طریق ماهواره

جذاب ترین اختراعات سال 2018
پژوهشگران، از نوعی رمزنگاری کوانتومی غیر قابل نفوذ برای رمزگذاری ویدیوکنفرانسی که بین گروهی در چین و اتریش برگزار می‌شد استفاده کردند. کشور چین از پیشتازان توسعه‌ی ارتباطات کوانتومی است.

ضبط یک میلیون فریم بر ثانیه با گوشی‌های هوشمند معمولی

جذاب ترین اختراعات سال 2018
در یکی از روش‌های جالب پردازش داده‌ از دوربین گوشی‌های هوشمند، چندین فریم مختلف در یک بار تصویربرداری استخراج می‌شود. دانشمندان با توسعه‌ی نوعی الگوریتم پردازش تصویر، به هر گوشی هوشمند معمولی این امکان را می‌دهد که تصاویر را با سرعت بسیار بالا ثبت کنند. با این روش، می‌توان تصاویر با سرعت یک میلیون فریم بر ثانیه ضبط کرد. تصاویر در این روش به صورت سیاه و سفید ثبت می‌شود.

مدارهای الکترونیکی خوراکی

جذاب ترین اختراعات سال 2018
دانشمندان مدارهای الکترونیکی یکبارمصرف بر کاغذهای قابل حل طراحی کرده‌اند. این کاغذهای قابل حل همانند خال‌کوبی‌های موقت هستند. ممکن است روزی این مدارهای الکترونیکی با غذاها یا داروهای شما همراه شوند تا اثر داروها و موادغذایی بر سلامتی بدن شما را بررسی کنند.

کفش‌های تولید الکتریسیته

جذاب ترین اختراعات سال 2018
با گام برداشتن با کفش‌های تولید الکتریسیته، دستگاه تعبیه‌شده در کفش می‌تواند جریان الکتریکی تولید کند. این مقدار جریان الکتریکی شاید برای شارژ دستگاه‌های ارتباطی ما کافی باشد.


در همین زمینه بخوانیم:

>>کاربرد فناوری نانو در زمینه بهداشت و درمان
>>۱۰ فناوری که صنعت داروسازی را دگرگون خواهد کرد
>>میکرو ربات‌‌های شناور تحویل دارو به واقعیت نزدیک می‌شوند


منبع: technologyreview

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *