خلق هفت فرصت جدید شغلی با پیشرفت صنعت رباتیک و هوش مصنوعی

در مقاله‌ی “توسعه رباتیک به نابودی مشاغل منجر می‌شود یا خلق فرصت‌های جدید شغلی؟” به نقش رباتیک و اتوماسیون در فرصت‌های شغلی دنیای امروز پرداختیم. بر خلاف تصور بسیاری از افراد، ربات‌ها نه تنها شغل‌ها را از بین نمی‌برند بلکه فرصت‌های شغلی جدیدی را برای انسان‌ها خلق می‌کنند. امروزه ربات‌ها اجزای جدانشدنی دنیای ما شده‌اند. از ربات‌های جاروبرقی تا دستیاران صوتی هوشمند در دسته‌ی ربات‌ها قرار می‌گیرند. بر اساس گزارشی از مجمع جهانی اقتصاد (WEF) در سال ۲۰۱۸، پیشرفت رباتیک بر شغل‌هایی که به مهارت بالایی نیاز ندارند تاثیر خواهد گذاشت. این گزارش پیش‌بینی کرده است ربات‌ها، ۷۵ میلیون شغل را تا سال ۲۰۲۰ حذف می‌کنند اما در عوض ۱۳۳ میلیون شغل جدید ایجاد خواهند کرد. با مجله‌ی فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

خلق هفت فرصت جدید شغلی با پیشرفت صنعت رباتیک

همکاری انسان و ربات و چشم‌انداز متفاوت فرصت های شغلی

همکاری انسان‌ها با ربات‌ها و دستیاران صوتی و ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی، بهره‌وری کارها افزایش می‌یابد. انسان‌ها با کار کمتر، به خروجی مطلوب کاری می‌رسند. ربات‌ها با انجام کارهای تکراری و انسان‌ها با تمرکز بیشتر بر کارهای خلاقانه و انتزاعی و ارائه‌ی راه‌حل‌های نوآورانه به پیشبرد کارها کمک می‌کنند. این پرسش وجود دارد که در طول ۵ سال آینده چه فرصت‌های شغلی ایجاد می‌شود که پیش از همزیستی ربات‌ها و انسان‌ها وجود نداشته است؟ در ادامه به مشاغلی می‌پردازیم که با اینکه امروزه وجود دارند اما در حال گسسترش در صنایع مختلف هستند و به مرور زمان مقرون به صرفه‌تر و ایمن‌تر و کارآمدتر می‌شوند.
خلق هفت فرصت جدید شغلی با پیشرفت صنعت رباتیک

۱) پزشکی

ربات‌ها هم‌اکنون نیز در حوزه‌ی پزشکی با نظارت انسانی با پزشکان و جراحان همکاری می‌کنند. ربات‌های همکار یا cobot ها ربات‌های قابل‌برنامه‌ریزی هستند که در کنار انسان‌ها کار می‌کنند و مهارت‌های انسانی را در جراحی‌های دقیق همچون نگه داشتن تیغ جراحی افزایش می‌دهند. همکاری جراح و ربات به جراحی امن‌تر و دقیق‌تر کمک می‌کند. در حالی‌که هزینه‌ی بالای چنین ربات‌هایی یک عامل بازدارنده برای بیمارستان‌ها و مراکز پزشکی برای تهیه فناوری‌های پیشرفته است اما این ربات‌ها بسیار دقیق و کاربردی هستند. حضور ربات‌های همکار در محیط بیمارستان به جراحان و پزشکان کمک می‌کند زمان بیشتری را به پژوهش‌های پزشکی و افزایش کیفیت زندگی و یافتن روش‌های درمانی بیماری‌ها صرف کنند.

۲) روزنامه‌نگاری

روزنامه‌نگاری یکی از مشاغلی است که عنصر انسانی نقش تعیین‌کننده‌ای در گزارش دقیق اطلاعات دارد. رباتی با نام Radar توانایی همکاری با روزنامه‌نگاران در تولید محتوا و داستان را دارد. روزنامه‌نگاران قالب‌های داستانی مختلف را برای موضوع‌های مختلف خبری فراهم می‌کنند. ربات Radar اطلاعات خبر را در قالب مناسب قرا می‌دهد. این ربات سبب می‌شود روزنامه‌نگاران زمان خود برای جمع‌آوری اطلاعات صرف نکنند و بر وظیفه‌ی خود بر تهیه گزارش متمرزک شوند.

۳) تحلیلگر داده

کلان داده، ابزارهای دیجیتال بسیاری از یادگیری ماشین و هوش مصنوعی فراهم می‌کند که به تجزیه و تحلیل آنی داده‌ها و اطلاعات کمک شایانی خواهد کرد. علم تجزیه و تحلیل داده به استخراج و درک داده‌ها می‌پردازد. آینده‌ی خرید و فروش و خرده فروشی و بازاریابی به تحلیل داده وابسته خواهد بود. تجزیه و تحلیل داده با به کارگیری الگوریتم‌های هوش مصنوعی و ابزارهای دیجیتال در مسیر فراهم کردن تجربه خرید شخصی‌تر و مطابق با خواسته هر مصرف کننده گام بر می‌دارد.
خلق هفت فرصت جدید شغلی با پیشرفت صنعت رباتیک

۴)توسعه‌ی نرم‌افزاری

علم نرم‌افزار رایانه یکی از شاخه‌هایی است که توسعه رباتیک به رشد هرچه بیشتر آن کمک می‌کند. نیاز به متخصصان این حوزه برای برنامه‌نویسی و توسعه‌ی نرم‌افزاری ربات‌ها روز به روز افزایش می‌یابد. توسعه‌دهندگان نرم‌افزاری مغز ربات‌ها هستند. توسعه‌ی سامانه‌های مبتنی بر هوش مصنوعی به ایجاد فرصت‌های شغلی بیشتر می‌انجامد.

۵)رسانه‌های اجتماعی

ما در دنیای به هم پیوسته زندگی می‌کنیم. دنیای مجازی و رسانه‌های اجتماعی شغل‌های جدیدی ایجاد کرده‌اند. افراد با به کارگیری هوش مصنوعی تجربه‌ی حضور در دنیای دیجیتال را مدیریت می‌کنند. همانند روزنامه‌نگاری، عنصر انسانی در رسانه‌های اجتماعی در ارتباط با مخاطبان این رسانه نقش مهمی ایفا می‌کند. با این حال، ربات‌ها و ابزارهای دیجیتال در مدیریت و کسب درآمد از رسانه‌های مجازی با انسان‌ها همکاری دارند.

۶)خدمات مشتری

در حالی‌که الگوریتم‌های هوش مصنوعی، مشاغلی همچ.ن مراکز تماس خدمات مشتری و حمل و نقل را تهدید می‌کنند، اتوماسیون خدمات مشتری صنعت کاملا جدیدی را خلق می‌کند. خدمات مشتری حوزه ای است که حضور انسان‌ها اهمیت به سزایی دارد. مردم ترجیح می‌دهند با نیروی کار انسانی همدل در تعامل باشند و برای حل مشکل خود و دریافت خدمات محصول با ربات‌ها در ارتباط نباشند.

۷)حوزه‌ آموزش

عرصه‌ی دیگری که حضور ربات‌ها راه را برای انسان‌ها هموار می‌کنند، بحث آموزش است. اگرچه سامانه‌های آموزش آنلاین و ربات‌های آموزش دهنده از فناوری‌های کمکی این حوزه به شمار می‌آیند اما هیچگاه آموزش ربات به انسان جایگزین آموزش انسان به انسان نمی‌شود. انسان‌ها با هنر و علم خود به همنوعان خود آموزش می‌دهند.
خلق هفت فرصت جدید شغلی با پیشرفت صنعت رباتیک
از انواع ربات‌های شخصی می‌توان ربات temi را نام برد. ربات temi از بستر اندروید برای ارتباط با افراد در محیط‌های کاری و خانگی استفاده می‌کند. temi قابلیت برقراری ارتباط ویدیویی را فراهم می‌کند. ربات‌ها آینده‌ای روشن‌تر و پربارتر را برای ما انسان‌ها به ارمغان می‌آورند. برای پیش‌بینی آینده فرصت‌های شغلی باید به نقاط قوت و ضعف انسان‌ها و ربات‌ها و چگونگی تعامل ربات و انسان دقت کنیم.


بیشتر بخوانیم:

نجات محیط زیست با کمک ربات ها ، میکروب ها و فناوری نانو

نمایشگاه رباتیک Automate/ProMat 2019 : چند راهکار برای توسعه دهندگان رباتیک

آیا هوش مصنوعی باید در قالب ربات انسان نما باشد تا بتواند با انسان ها تعامل کند ؟


منبع: interestingengineering

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *