دستبندی برای پیش‌بینی حملات اتیسم یک دقیقه پیش از حمله

بیماران مبتلا به اتیسم برای بیان علت احساسات خود به کمک نیاز دارند. در مواردی این ناتوانی سبب بروز حملات عصبی می‌شود. دکتر Matther Goodwin سعی می‌کند این حملات را پیش از وقوع پیش‌بینی نماید. در ادامه‌ی این نوشتار از مجله‌ی فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی به مرور وضعیت بیماران می‌پردازیم و دلایل پزشکان برای پیش‌بینی حملات عصبی را توضیح خواهیم داد.

دستبندی برای پیش بینی حملات عصبی با تحلیل داده های ضربان قلب، مایعات عرق و دمای پوست

حملات عصبی چگونه شکل می گیرد؟

Autism spectrum disorder به تعدادی از ناهنجاری‌های ذهنی مانند اتیسم و سندرم آسپرگر گفته می‌شود. این ناهنجاری‌ها با مشکلاتی در ارتباطات اجتماعی و غیر کلامی شناخته می‌شوند. حملات عصبی واقعیتی تلخ در ارتباط با این ناهنجاری‌ها است. پرستاران برای به حداقل رسانیدن آسیب‌های این حملات نیاز به کمک سایرین دارند.  پیش‌بینی این حملات می‌تواند در خنثی‌سازی آن و به حداقل رسانیدن آسیب‌های آن کمک شایانی نماید.

برای افراد مبتلا به اتیسم بیان زبانی علت احساسات مشکل است. در صورتیکه احساسات قوی به سراغ فرد بیاید، وی نیاز به کمک دارد. به زبان نیامدن این احساسات گاها سبب بروز حمله‌های عصبی می‌شود. حملات به صورت خشونت‌های زبانی و فیزیکی است. در نتیجه‌ی حمله امکان آسیب دیدن بیمار و اطرافیان وجود دارد.

دکتر Goodwin دانشمندی که به دنبال راهی برای پیش بینی حملات عصبی است

پیش بینی حملات عصبی

پرستاران به کمک علائم فیزولوژیکی بدن احتمال حمله را پیش‌بینی می‌کنند. Matther Goodwin یک رفتارشناس در دانشگاه Northeastern به دنبال راهی برای پیش‌بینی حملات اتیسم است. وی سرپرست پژوهشی است که منجر به ساخت یک پوشیدنی به این منظور شده است. این پوشیدنی با تحلیل داده‌های مربوط به ضربان قلب، تعریق، دمای سطح پوست و حرکات بازو میزان تشویش را می‌سنجد. برای سنجش کارایی این دستگاه ۲۰ بیمار به Goodwin و گروه وی کمک کردند.

افراد شرکت کننده دراین آزمایش دستبندهای طراحی شده را برای ۸۷ ساعت متوالی استفاده کردند. داده‌های جمع‌آوری شده با زمان‌های حملات اتیسم تطبیق داده شد. به کمک این داده‌ها دانشمندان معتقند که  این دستگاه حملات اتیسم را با دقت ۸۴ درصد پیش‌بینی می‌کند.

فواید پیش بینی حملات عصبی

برای مبتلایان به اتیسم این دسته از فناوری‌های پوشیدنی بسیار مهم است. فناوری‌هایی از این دست می‌تواند رفتار کیفیت زندگی بیمار و اطرافیان وی را تغییر دهد. ناهنجاری‌های شدید رفتاری لذت بردن از فعالیت‌های معمول روزمره را دشوار می‌کند. پیش‌بینی این حملات حتی در بازه‌ی کوتاه یک دقیقه می‌تواند در کنترل شدت حملات بسیار موثر باشد.

نزدیکان بیماران غالبا نمی‌توانند علت حمله را به دقت درک کنند. ترس از وقوع یک حمله‌ی غیر منتظره به محدود شدن بیمار و اطرافیان به خانه می‌انجامد. به این ترتیب زندگی افراد از حالت طبیعی خارج می‌شود.

دکتر Goodwin امیدوار است کارکرد دستگاه در آینده بهبود یابد. در حال حاضر با مشارکت ۲۴۰ نفر داده‌های بیشتری گردآوری می‌شود. این داده‌ها برای آموزش الگوریتم‌های یادگیری ماشین به‌کارگرفته می‌شود. در صورت موفقیت بازه‌ی زمانی پیش‌بینی حملات از ۶۰ ثانیه افزایش خواهد یافت. امید است پیش‌بینی حملات عصبی به رفع علت آن و حفظ آرامیش بیمار کمک کند.


بیشتر بخوانیم:

خالکوبی به عنوان حسگری پوشیدنی

این دستگاه پوشیدنی سلول های سرطانی را از خون جدا میکند

سخنرانی تداکس : پزشکان مهندس (Physicianeer) و فناوری های پوشیدنی


منبع: newatlas

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *