دوستان هوش مصنوعی و معلمان واقعیت افزوده برای کودکان آینده(بخش دوم)

کودکان در آینده دوستانی هوشمند، معلمانی از جنس واقعیت افزوده و پرستارانی به شکل ربات خواهند داشت. به نظر می‌رسد فناوری‌های دیجیتال به طور اساسی رابطه بین کودکان را تغییر خواهند داد. برای آشنایی با این تغییرات پیش رو و در ادامه‌ی بخش نخست این مقاله از مجله‌ی فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی، با ما همراه باشید.

رفقای هوش مصنوعی در راهند

به نظر می‌رسد در آینده استفاده از واقعیت مجازی، واقعیت افزوده، هوش مصنوعی و رباتیک برای رشد کودکان اجتناب ناپذیر است. صرف‌نظر از این که در زمینه‌ی مراقبت از کودکان، آموزش و پرورش یا سرگرمی و بازی باشد، فناوری‌های دیجیتال ظرفیت تغییر در تجربه‌های کودکان و والدین را به طور کامل دارد.

کودکان اسباب‌بازی‌های قدیمی را با اسباب‌بازی‌های پیشرفته که در دسترس هستند، مقایسه می‌کنند. برای مثال Elemental Path، شرکتی در نیویورک، اسباب‌بازی‌های دایناسور شکل را که توانایی صحبت کردن با کودکان را دارد، توسعه می‌دهد. این اسباب‌بازی‌ها به کودکان آموزش می‌دهند که چگونه بشمارند، چگونه با یکدیگر یک داستان جدید بسازند، رنگ‌ها را به خاطر بسپارند و کارهای دیگر. این اسباب‌بازی‌ها می‌توانند آواز بخوانند، بازی کنند و همچنین هوش کلامی شگفت‌آوری دارند. اسباب‌بازی‌های که در طراحی آن‌ها از هوش مصنوعی استفاده شده است، می‌توانند دوستان واقعی برای کودکان باشند.
دوستان هوش مصنوعی و معلمان واقعیت افزوده برای کودکان آینده(بخش نخست)

واقعیت مجازی

در حالی که به نظر می‌رسد توسعه‌ی واقعیت افزوده در مرحله‌ی ابتدایی رشد خود قرار دارد، همتای آن، واقعیت مجازی، جریان اصلی را در اختیار گرفته است. به عنوان مثال دستگاه‌های واقعیت مجازی مقرون به صرفه هستند و محتوای تولید شده برای آن‌ها جذاب است. تجربه‌ی سرگرمی‌های واقعیت مجازی منحصر به فرد است.

با این حال والدین باید در نظر بگیرند که واقعیت مجازی برای فرزندانشان همانند تلویزیون و VHS برای دوران پس از کودکی آن‌ها خواهد بود. والدین باید با واقعیت مجازی آشنا شوند و شاهد تاثیرات این فناوری باشند. سپس بر اساس تجارب خود کودکان را راهنمایی کنند. کودکان در آینده باید یاد بگیرند که چگونه میان مجازی و واقعیت تفاوت قائل شوند و در عین حال بیشترین بهره را از فناوری بدست آورند.

دوستان هوش مصنوعی و معلمان واقعیت افزوده برای کودکان آینده(بخش دوم)

آیا شما اجازه می‌دهید که ربات nannies از کودک شما مراقبت کند؟

ربات‌های مراقبت از کودکان در حدود ده سال است که در بازار وجود دارند و ایده‌ی چندان جدیدی هم نیستند. به عنوان مثال شرکت Avatarmind، ربات iPal  را عرضه کرده که یک ربات همراه مشابه نمونه‌ی سه‌بعدی Teletubbies است. بنیان گذار این شرکت، Jiping Wang، به نشریه‌ی The Guardian گفت، این یک ربات کوچک برای همراهی کودکان ۳ تا ۸ ساله است که می‌تواند بدون نظارت والدین برای چند ساعت از کودکان نگه داری کند. در آینده با به کار بردن هوش مصنوعی در این ربات‌ها، قادر خواهند بود وظایف انسانی همانند نگه داری از کودکان را بر عهده بگیرند. والدین می‌توانند با ربات‌ها از راه دور ارتباط برقرار کنند و از ایمن بودن کودکان اطمینان حاصل نمایند.

سال گذشته، iPal در چین همچنان در حال تولید بود. علاوه بر این Avatarmind وعده داده است که این ربات را در سال ۲۰۱۷ در ایالات متحده معرفی خواهد کرد. بسیاری بر این باورند که این ربات‌ها نمی‌توانند و نباید جایگزین انسان در مراقبت از کودکان شوند زیرا همدلی و حساسیت لازم برای مراقبت از کودکان را ندارند. با این حال آیا این شرایط بدتر از زمانی است که کودک برای چند ساعت با تبلت به تماشای کارتون می‌پردازد؟ باید بیشتر به این موضوع پرداخته شود و همچنین باید فناوری به صورت آگاهانه و از روی اختیار به محیط خانواده‌ها ورود پیدا کند و البته تا آنجا که به سلامت خانواده لطمه نزند.

دوستان هوش مصنوعی و معلمان واقعیت افزوده برای کودکان آینده(بخش دوم)


بیشتر بخوانید:

>>دوستان هوش مصنوعی و معلمان واقعیت افزوده برای کودکان آینده(بخش نخست)

>>با فناوری واقعیت مجازی، عضوی از اردوگاه پناهندگان سوری شوید


منبع: medicalfuturist

استفاده و بازنشر این نوشتار تنها با ذکر لینک منبع و نام «مجله ی فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی» مجاز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *