معرفی فناوری های رباتیک توانبخشی بیماران سکته مغزی

درحالی‌که بسیاری از رسانه‌ها به چشم‌انداز پیشرفت صنعت رباتیک در خانه، محل‌کار و رفت‌وآمدهای روزانه می‌پردازند، بخشی از صنعت رباتیک در تلاش است کیفیت زندگی بیماران سکته‌مغزی را بهبود دهند. شرکت‌‌های محصولات توانبخشی BIONIK و Ekso Bionics و شرکت محصولات پزشکی رباتیک Corindus Vascular Robotics اخیرا اعلام کرده‌اند با هدف توانبخشی و درمان بیماران سکته‌ی مغزی بر توسعه‌ی محصولات و فناوری‌های رباتیک تمرکز کرده‌اند. برای آشنایی با فناوری‌های رباتیک در توانبخشی بیماران سکته‌ی مغزی با مجله‌ی فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

ربات ها و توانبخشی بیماران سکته مغزی

توانبخشی با ربات

در دسامبر ۲۰۱۸، شرکت BIONIK و شرکت خدمات درمانی و بیمارستانی Kindred برای به‌کارگیری ربات InMotion در بیمارستان‌های توانبخشی قرارداد چندساله بستند. سامانه‌ی رباتیک InMotion Arm به حرکت و افزایش توانایی دستان بیماران سکته‌ی مغزی کمک می‌کند. هوش مصنوعی می‌تواند سرعت و شتاب حرکت اندام فوقانی را اندازه‌گیری کند. اگر بیمار تنها یک درصد از حرکت را انجام دهد، ربات InMotion نود و نه درصد حرکت را انجام می‌دهد و بیمار پس از مدتی در توانایی حرکتی دست پیشرفت می‌کند. سامانه‌ی رباتیک با توانایی و محدوده‌ی حرکتی بیمار سازگار است.

با روش‌های توانبخشی رایج، بیماران سکته‌ی مغزی تنها می‌توانستند ۳۰ تا ۵۰ حرکت را در طول یک ساعت توانبخشی انجام دهند. با به‌کارگیری ربات InMotion، تعداد حرکت دست بیمار به ۶۰۰ حرکت در هر ساعت افزایش می‌یابد. توانبخشی با کمک ربات تفاوت چشمگیری را در بهبود توانایی حرکتی بیماران سکته‌ی مغزی در مقایسه با روش‌های درمانی و توانبخشی مرسوم نشان می‌دهد.

ربات ها و توانبخشی بیماران سکته مغزی

افزون بر سکته‌مغزی، سامانه‌ی رباتیک InMotion می‌تواند به بهبود بیماران فلج مغزی، بیماران آسیب نخاعی، بیماران ام‌اس (MS)، پارکینسون، درد شانه پس از سکته‌ی مغزی و اسپاسم عضلانی کمک کند. سامانه‌ی رباتیک InMotion برای توانبخشی دست و بازو و مچ دست قابل استفاده است.

سامانه‌های یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی برای بیمارستان‌ها و متخصصان داده‌های زیادی فراهم می‌کنند. دسترسی به داده‌ها به بررسی روند پیشرفت بیماران قبل از توانبخشی و پس از آن کمک می‌کند. اطلاعاتی همچون سرعت و شتاب حرکت، محل قرارگیری دست، انرژی مصرفی بیمار برای حرکت دست، نوع پشتیبانی سامانه‌ی رباتیک در توانبخشی بیمار پیش از جلسه‌های توانبخشی و پس از آن گردآوری می‌شود. داده‌ها پیشرفت توانبخشی بیماران را به صورت دقیق نمایش می‌دهد. همکاری شرکت‌های فعال در صنعت رباتیک با بیمارستان‌های توانبخشی نتیجه‌ی مثبتی در پی خواهد داشت.

سرمایه‌گذاری شرکت EKSO Bionics در چین

ربات ها و توانبخشی بیماران سکته مغزی
یکی دیگر از شرکت‌هایی که سامانه‌های رباتیک خود را با هدف توانبخشی بیماران سکته‌ی مغزی به کار می‌برد شرکت EKSO Bionics است. EKSO Bionics سامانه‌ی EksoGT است. اسکلت بیرونی توانبخشی EksoGT به بیماران سکته‌ی مغزی کمک می‌کند دوباره بایستند و راه بروند. EKSO Bionics اعلام کرده‌است با بازار چین در توسعه‌ی سامانه‌های توانبخشی همکاری خواهد کرد. سکته‌ی مغزی عامل اصلی مرگ و میر در کشور چین است. سالانه حدود دو میلیون نفر در اثر این بیماری جان خود را از دست می‌دهند. هم‌اکنون ۱۲ میلیون بیمار سکته‌ی مغزی وجود دارد. پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۰ این تعداد به ۳۰ میلیون برسند. به دلیل افزایش جمعیت سالمند در کشور چین، در دسترس بودن فناوری‌های توانبخشی ضروری است.

هنوز زیرساخت لازم برای فناوری‌های توانبخشی این تعداد جمعیت در کشور چین وجود ندارد. کشور چین را می‌توان بازار مناسبی برای فناوری‌های توانبخشی دانست. EKSO Bionics با شرکت‌های Zhejiang Silicon Paradise Asset Management و Zhejiang Youchuang Venture Capital Investment همکاری خواهد کرد. سرمایه‌ی این طرح در حدود ۱۰۰ میلیون دلار خواهد بود. در ازای گواهینامه‌ی تولید محصولات شرکت Ekso Bionics حق مالکیت ۲۰ درصدی مرکز تولید را دریافت خواهد کرد. مابقی سرمایه‌گذاران به میزان ۹۰ میلییون دلار روی طرح سرمایه‌گذاری می‌کنند.

کاربرد ربات‌ها در مداخلات عروق مغزی

ربات ها و توانبخشی بیماران سکته مغزی
افزون بر سکته‌ی مغزی، ربات‌های جراحی برای درمان بیماران سکته‌ی مغزی کمک می‌کنند. شرکت Corindus در تلاش است مجوز اولیه سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA ) را برای سامانه‌ی رباتیک CorPath GRX با کاربرد در مداخلات عروق مغزی (neurovascular intervention) دریافت کند. این سامانه پیش از این در سال ۲۰۱۶ مجوز FDA را برای عمل مداخله عروقی زیرپوستی (PCI) دریافت کرده است. PCI فرایند جراحی قلب است که جهت ترمیم یا پیش‌گیری از آسیب رسیدن به قلب به دلیل شریان‌های مسدود شده یا آسیب‌دیده مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین در سال ۲۰۱۸، برای درمان بیماری سرخرگ محیطی (Peripheral artery disease) این سامانه برای تکنیک مداخله عروق محیطی مجوز دریافت کرده است. بیماری سرخرگ محیطی به معنی تنگی عروق محیطی مانند سرخرگ‌های پا و دست است. در این بیماری عروق مرکزی مانند سرخرگ‌های قلب یا مغز آسیب ندیده‌اند.

روش مداخله عروق مغزی وسیستم عصبی برای شناسایی، درمان و توانبخشی بیماران دچار اختلال‌های عروقی به کار می‌رود. شرکت Corindus با اصلاح نرم‌افزاری سامانه‌ی CorPath GRX در انتظار دریافت مجوز FDA برای روش مداخله عروق مغزی است. این سامانه‌ی جراح رباتیک برای باز کردن شریان‌ها به کار می‌رود و به جراحان امکان می‌دهد دور از محل درمان به انجام جراحی بپردازند. سامانه‌ی رباتیک مداخله عروقی به جراحان اجازه می‌دهد از یک مکان حفاظتی عمل اجرای فرایند بالن زدن را انجام دهند. بدین ترتیب آن‌‌ها از تشعشعات مصون می‌مانند. همچنین دقت در جراحی، افزایش سرعت تغییر بالن‌، بهبود شرایط برای اجرای جراحی از جمله ویژگی‌های مثبت این سامانه‌ی رباتیک است. زمان جراحی برای بیماران سکته‌ی مغزی عامل مهمی به شمار می‌آید. جراحی از راه دور می‌تواند به جراحی در زمان مناسب کمک کند.


در همین زمینه بخوانیم:

>>گسترش فعالیت های Ekso Bionics‌ در آسیا و چین
>>حسگرهای پوشیدنی ، راهی نوین برای بهبود بیماران سکته مغزی و ناتوان حرکتی
>>کمک به راه رفتن دوباره بیماران سکته مغزی با اسکلت بیرونی نرم


منبع: roboticsbusinessreview

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *