ربات های آشپز در رستوران های جهان

صنایع غذلیی در جهان با کمبود کارگر مواجه است. این در حالی است که ارزش بازار مربوط به حمل غذای آماده تا سال ۲۰۳۰ به ارزش ۳۵۰ میلیارد دلار خواهد رسید( مطابق پیش‌بینی meticulousresearch). پیشرفت فناوری رباتیک می‌تواند این کمبود را جبران کند. در ادامه‌ی این مقاله از مجله‌ی فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی چند ربات آشپز که تا کنون عرضه شده است را معرفی خواهیم کرد.


رباتی با توانایی تهیه ۳۰۰ پیتزا در هر ساعت

شرکت کنندگان در نمایشگاه CES2020 این شانس را داشتند که پیتزاهای تهیه شده توسط یک ربات آشپز را امتحان کنند. شرکت Picnic این ربات را توسعه داده است. این ربات توانایی تهیه ۳۰۰ پیتزای ۱۲ اینچی را در هر ساعت دارد. این ربات با کمک هوش مصنوعی و با در نظر گرفتن سفارش و سلیقه مشتری‌ها پیتزا را آماده می‌کند. این سامانه به اندازه کافی کوچک و کاملاً قابل حمل است و می‌تواند در کامیون‌های مواد غذایی جای گیرد. یک ربات می‌تواند روزانه هزاران پیتزا آماده کند و شرکت‌ها می‌توانند میزان دقیق مواد اولیه مورد استفاده را تعیین کنند. شرکتی که به دنبال کاهش هزینه است می‌تواند برنامه ربات را برای استفاده از پنیر کمتری در هر پیتزا برنامه‌ریزی کند و با گذشت زمان موجب صرفه جویی قابل توجهی شود.


رباتی برای آماده سازی رشته

شرکت ال‌جی نخستین ربات آشپز خود با نام LG CLOi Chefbot را به نمایش گذاشت. این ربات نودل را در رستوران‌های کره جنوبی طبخ و سرو می‌کند. مشتریان ظرف خود را با عناصر انتخابی به ربات می‌دهند. سپس Chefbot مواد اولیه همچون سبزیجات را جوشانده و به همراه نودل پخته درون طرف ریخته و به مشتری تحویل می‌دهد. CLOi Chefbot می‌تواند انواع نودل را بدون دخالت انسان آماده کند.


رباتی برای کمک به آشپزها در پخت همبرگر

اشتیاق صنعت و سرمایه‌گذاران برای ربات‌های آشپز رو به رشد است. شرکت Miso Robotics ربات Flippy را با استفاده از هوش مصنوعی برای کمک به آشپزها در رستوران‌ها طراحی کرده است. این ربات می‌تواند ۱۵۰ همبرگر را در هر ساعت کباب کند و ۱۰۰ هزار ساعت کار مداوم را مدیریت کند. این ربات افزون بر همبرگر می‌تواند سیب‌زمینی را هم سرخ کند.

با این ربات می‌توان هزینه‌ها را کنترل کرد و بهره‌وری را افزایش داد. Flippy با استفاده از دوربین‌های سه بعدی و حسگرهای گرمایی توانایی تشخیص تمیز دادن مواد اولیه و ابزار طبخ را دارد. بستر هوش مصنوعی مدیریت کننده‌ی این فرآیند Miso نام دارد( cloud-connected Miso AI platform ) که یک سامانه‌ی ابری است. Miso مسئول تصمیم گیری بهینه برای حرکت دادن بازوی رباتیک در هنگام پخت غذاست.


ربات آشپز Sally

ربات Sally محصول Chowbotics است. ربات ذکر شده در حقیقت برای تهیه‌ی غذای تازه طراحی شده است و تا ۲۲ نسخه‌ی غذایی را مدیریت می‌نماید. افزون بر این امکان درخواست تعدادی شخصی سازی شده مطابق میل مشتری نیز وجود دارد. این ربات افزون‌بر سالاد می‌تواند صبحانه و میان وعده نیز ارائه دهد. نمایشگر بزرگ و رابط کاربری مناسب از امتیازهای این ربات است. مواد اولیه‌ی غذا در دمای ۳۸ درجه نگهداری می‌شوند و Sally برای حفظ کیفیت غذا به سرآشپز مناسب‌ترین زمان برای تعویض مواد اولیه را یادآوری می‌کند.

اکنون بیش از ۷۰ مکان از این ربات استفاده می‌کنند. رباتیک دارای پتانسیل فوق‌العاده‌ای برای خدمات غذایی است بویژه در مکان‌های کوچک یا در محل کار برای کارمندان.


کنترل کیفیت پیتزا با اسکنرهای هوشمند

شرکت Domino’s اسکنری موسوم به DOM Pizza Checker ساخته است که کیفیت پیتزاها را پیش از ارسال کنترل می‌کند. این اسکنر می‌تواند بر اساس نوع پیتزا، چاشنی‌ها و حتی توزیع مواد، پیتزاها را تجریه و تحلیل و رتبه‌بندی کند. این کار با گرفتن تصویری از پیتزا و استفاده از هوش مصنوعی برای مقایسه داده‌ها با مجموعه بزرگی از داده‌های مربوط به پیتزاهای با کیفیت انجام می‌شود. به گفته‌ی Domino’s در صورتیکه کیفیت یک پیتزا نامطلوب تشخیص داده شود، آن را از نو پخت می‌نمایند. شرکت Domino’s پیش از این نیز برای حمل و نقل پیتزا چند نمونه ربات‌، پهپاد و خودروهای حمل پیتزا معرفی نموده بود. این طرح‌ها تا کنون به بهره برداری نرسیده است.


یک ربات آشپز همبرگرهای رستوران Creator را آماده می‌کند!

استارت‌آپ Creator v رباتی ساخته است که همبرگر را با ادویه طبخ و ساندویچ را با انواع سس‌ها و پیاز و گوجه آماده می‌کند. نخستین رستوران این استارت‌آپ در سانفرانسیسکو تأسیس شده است که همبرگرهای ۶ دلاری ساخت ربات ارائه می‌دهد. همبرگرهای مشابه آن‌چه استارت آپ Creator ارائه می‌دهد در حدود ۱۲ تا ۱۸ دلار است. این کاهش هزینه ناشی از کاهش فضا و نیروی کار است.

ربات آشپز برای طبخ همبرگر Creator

ایده‌ی اصلی پخت همبرگری است که بدون جویدن زیاد در دهان آب شود. مواد اولیه‌ی طبخ بسیار تازه‌ هستند و مواد از پیش آماده استفاده نمی‌شود. برای توسعه‌ی این ربات ۶ سال زمان صرف شده است. نهایتا این ربات در سال ۲۰۱۸ به عموم معرفی شد. پشتیبان مالی آن در آن زمان GV ( شرکت Google Ventures سابق)، یک شرکت نام آشنا در زمینه‌ی استارت آپ‌های صنایع غذایی به نام Khosla Ventures و شرکت سخت افزاری Root Ventures بودند.

Alex Vardakostas یکی از پایه‌گذاران این استارت آپ و مدیر Creator است. والدین وی در کالیفرنیا یک رستوران داشتند. ایده‌ی وی از کمبود نیروی کار در رستوران‌ها با دیگران کمی متفاوت است. وی قصد جایگزین ساختن نیروی نداشته‌ی رستوران با یک ماشین را ندارد بلکه در پی گسترش انتخاب‌های یک کارمند رستوران است.

یکی از چالش‌های این استارت آپ جذب مشتری است. مشتری‌هایی که قیمت اندک همبرگر عرضه شده را دلیل بر کیفیت نامطلوب آن ندانند. همچنین جهت رقابت با سایر عرضه کنندگان غذا، Creator‌ می‌باید هم پای آن‌ها حرکت می‌کرد.


فناوری +‌ آشپزی = آشپزخانه ی رباتیک MIT

آشپزخانه رباتیک SPYCE توسط چهار فارغ التحصیل MIT و با همکاری آشپز Daniel Boulud در شهر بوستون تأسیس شده است. انگیزه‌ی ساخت این ربات کاهش هزینه‌ی خرید غذای خوش طعم بوده است. غذاهای موجود در فهرست این رستوران با الهام از غذاهای سراسر دنیا آماده شده است. ربات‌های Spyce می توانند یک وعده غذایی را در کمتر از ۳ دقیقه حاضر کنند. Spyce نخستین آشپزخانه رباتیکی است که غذاهای پیچیده و سالمی را تهیه می کند. تنها کارکنان انسانی این آشپزخانه، غذا را تزیین میکنند.


ربات آشپز خانگی

Stephen Robinson قصد داشت اصول رباتیک را بیاموزد. وی تصمیم گرفت یادگیری را با ساخت رباتی با توانایی آشپزی آغاز کند. این پروژه حدود ۳۰۰ ساعت و طی یک دوره یک سال و نیم انجام شد. اکنون Robinson رباتی با قابلیت طبخ کیک دارد.


ربات آشپز Moley Robotics

. شرکت Moley Robotics یک ربات سرآشپز ایجاد کرده است که برای شما آشپزی می‌کند. این شرکت ادعا می‌کند که این ربات همانند یک سرآشپز سریع است و حرکات دست سرآشپز را با دقت و ظرافت تقلید می‌کند. تقریباً شبیه داشتن یک سرآشپز زنده در خانه. آشپزخانه شامل دست‌های رباتیک، اجاق گاز و یک صفحه نمایش لمسی است و شما می‌توانید همه چیز را با گوشی هوشمند خود کنترل کنید. بهترین قسمت ماجرا این است که ربات خود آشپزخانه را تمیز می‌کند.


بیشتر بخوانیم:
ساخت حشره رباتیک نرم با عضلات مصنوعی
تازه های فناوری / ربات های نظافتچی LeoBots
فراگیر شدن بازوهای رباتیک در بخش های غیر صنعتی و شش نوع ربات غیر صنعتی


«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *