ده ربات پزشکی و ربات جراح مهم

در حدود چند دهه قبل انتظار فعالان فناوری از رشد صنعت ادغام زندگی روزانه ما با ربات‌ها بود. هرچند با گذشت سال‌ها هنوز شاهد حضور ربات‌های پرستار در خانه‌ها نیستیم، اما نمی‌توانیم منکر اثرگذاری ربات‌ها در پزشکی و فناوری شویم. جایگاه ربات‌ها در بخش پزشکی بسیار خوب است چراکه پزشکان همواره از فناوری‌های روز استفاده می‌کنند. در دسته ربات پزشکی دو زیر شاخه مهم ربات‌های جراح و ربات‌های کمکی وجود دارند. جای ربات‌های جراح در اتاق عمل بیمارستان است. اما ربات‌های کمکی طیف گسترده‌ای از امور را انجام می‌دهند. شرکت‌های بسیاری در حال ساخت و توسعه ربات‌های مناسب بخش پزشکی هستند. در ادامه به چند شرکت اشاره خواهیم کرد. برای آشنایی بیشتر با این فناوری با مجله فناوری‌های پوشیدنی و توان افزا همراه باشید.

بازوی رباتیک دستیار

ربات های دستیار در بخش پزشکی

ربات‌های کمکی با فناوری telepresence‌ به پزشکان امکان کنترل شرایط بیمار را در منزل و بدون مراجعه به مطب می‌دهند. ربات‌های توانبخشی در بهبود بیماران پس از جراحی موثر هستند. همچنین نقل و انتقال تجهیزات پزشکی، دادن دارو به بیمار، ضدعفونی کلینیک‌های درمانی و مدیریت فضاهای پزشکی با کمک ربات‌ها ساده‌تر است. افرادی که در این بخش کار می‌کنند به دلیل حضور ربات‌ها می‌توانند روی کار اصلی خود تمرکز بهتری داشته باشند. در بخش مراقبت از سالمندان،‌ ربات‌های همراه به کاهش تنش و تشویش ناشی از تنهایی کمک می‌کنند.

ربات های جراح

شناخته شده‌ترین کاربری ربات‌ها در پزشکی، جراحی است. تقریبا تمام انواع جراحی‌های شکمی برای معده و روده،‌ جراحی ستون فقرات و جراحی‌های اورولوژی با کمک نوعی ربات انجام می‌شود. ربات‌های جراح توسط پرسنل خبره و آموزش دیده به کار گرفته می‌شوند. با ربات‌های جراح برش‌های جراحی دقیق‌تر می‌شوند و امکان جراحی با حداقل تهاجم به بدن میسر می‌شود. به این صورت بهبودی بیمار بسیار سریع‌تر انجام می‌شود.

ربات های جراح و شرکت های رباتیک جراحی


 Diligent Robotics سازنده ربات های دستیار پزشکی

Diligent Robotics سازنده ربات های دستیار پزشکی

ربات‌های دارای فناوری Diligent AI برای کار روزانه در کنار پرسنل درمان طراحی شده‌اند. ربات Maxi به تنهایی قادر به است تخت بیمار را مرتب کند، اتاق را آماده کند و وسایل را تعویض کند. این ربات در بیمارستان راه خود را پیدا می‌کند. امکانات ارتباط اجتماعی با کمک چشمان LED و حرکات سر در این ربات وجود دارد.

در پاییز سال ۲۰۱۸ بیمارستان Texas Presbyterian در Dallas نخستین بیمارستان آمریکا بود که از ربات Giligent Moxi برای کمک به پرسنل درمان استفاده کرد، به خصوص بیمارستان‌های قلب و ستون فقرات در Dallas به صورت تمام وقت از Moxi استفاده کردند. ربات‌ها برای مدیریت منابع و انتقال خون به کار گرفته شده‌اند.


 Energid Technologies توسعه دهنده بستر کنترل ربات دستیار

Energid Technologies توسعه دهنده بستر کنترل ربات دستیار

نرم افزار Energid Actin SDK برای کنترل در لحظه حرکات ربات در بخش صنعت جایگاه خود را باز یافته است. ModuleWorks‌که نرم‌افزار و بخش‌های سخت افزاری ربات‌ها را تولید می‌کند، در سال ۲۰۱۹ با Energid همکاری مشترکی را آغاز کرد تا یک نرم افزار محاسبه و شبیه‌سازی را طراحی کند. در این همکاری جعبه ابزار کنترل حرکت Energid بسیار مهم بود.


 Intuitive Surgical و ربات جراح da Vinci

Intuitive Surgical و ربات جراح da Vinci

ربات‌های Intuitive برای جراحی‌های با درصد پایین تهاجم به کار می‌روند. این ربات‌ها به آخرین فناوری دید رایانه‌ای، سامانه تولید انرژی،‌ بخیه و ابزار جراحی مجهز هستند. بستر ربات da Vinci‌ نیز، که دائما در حال به روز رسانی است، از سال ۱۹۹۰ در میلیون‌ها جراحی به کار گرفته شده است. نسخه جدیدتر ربات جراح با نام Ion برای جراحی‌های ریه به کار می‌رود.

در سومین فصل سال ۲۰۱۸ شرکت Intuitive از افزایش ۲۰ درصدی جراحی‌هایی خبر داد که از da vinci و سامانه جراحی آن بهره برده بودند. از ماه دسامبر سامانه جراحی da Vinci در بیش از ۱۰ میلیون جراحی در سراسر جهان به کار گرفته شده است.


Asensus Surgical

Asensus Surgical و ربات جراحی لاپروسکوپی: Senhance

سامانه جراحی Senhance یک سامانه ویژه عمل لاپروسکوپی است که بخش‌های مختلف آن را می‌توان چندین بار مصرف کرد. این سامانه را با فناوری‌های کنونی می‌توان ترکیب کرد.

این شرکت سامانه Senhance را در سال ۲۰۱۸ در American College of Surgeons Clinical Congress به نمایش گذاشت. در ماه نوامبر مرکز بیمارستان عمومی Shinmatsudo‌ در ژاپن این سامانه را برای جراحی‌های لاپروسکوپی اجاره کرد.


Embodied Inc

Embodied Inc و ربات های تعاملی

پرسنل این شرکت بیشتر مهندسین،‌ درمانگران و بازیکنان حرفه‌ای بازی‌های رایانه‌ای هستند. این شرکت ربات‌های دستیار پیشرفته را برای ارائه خدمات پزشکی و بهبود کیفیت دوره استراحت بیمار عرضه می‌کند. Emodied در سال ۲۰۱۸ بودجه‌ای ۲۲ میلیون دلاری برای توسعه بستر هوش مصنوعی و رباتیک خود توسعه داد. در سال ۲۰۲۰ مجله Time در یک مقاله ویژه به توصیف ربات Moxie‌ این شرکت به عنوان یکی از فناوری‌های برتر سال پرداخت. Moxie به توسعه احساسی و اجتماعی کودکان کمک می‌کند.


آزمایشگاه Biodesign در Harvard

آزمایشگاه Biodesign در Harvard و ربات های نرم پوشیدنی

آزمایشگاه Biodesign در Harvard ربات‌های پوشیدنی نرم می‌سازد که مزاحمت کمی برای کاربر خود دارند. این ربات‌ها در بهبود راه رفتن و کمک به بیمارانی مفید است که از ناهنجاری‌های عضلانی یا عصبی رنج می‌برند. این آزمایشگاه در سال ۲۰۱۹ اخرین نسخه از پوشیدنی نرم خود را معرفی کرد که برای سربازان و آتش‌نشان‌ها ساخته شده است. این سامانه نیروی کمکی لازم برای حرکت در مناطق صعب‌العبور را فراهم می‌کند.


SoftBank Robotics

SoftBank Robotics و ربات های انسان نما مانند Pepper

ربات Pepper ربات نام آشنای شرکت SoftBank Robotics به همراه Nao و Romeo ربات‌هایی انسان‌نما هستند که قادر به نمایش طیف گسترده‌ای از تفکرات انسانی می‌باشند. تفریح، آموزش، و مشارکت با کاربر در دوران استراحت و یا تمرین توسط این ربات‌ها انجام می‌شود. به سبب آن کادر درمان می‌توانند روی سایر امور حساس مربوط به بیمار تمرکز کنند.

ربات دو فوتی Nao بخشی از یک پژوهش سال ۲۰۲۱ روی فواید برهم‌کنش با ربات‌ها در ابتدای کودکی بود که به خصوص در امر آموزش کودکان تمرکز داشت. پژوهشگران عقیده دارند که پژوهش بیشتر در حوزه یادگیری و آموزش به کمک ربات‌ها در مورد کودکان به درک بهتر ظرفیت‌های ربات‌ها کمک می‌کند. در عین حال برای سنجش میزان تاثیرگذاری ربات بر کودک نیز لازم است.


ReWalk Robotics

ReWalk Robotics

شرکت ReWalk سازنده اسکلت بیرونی شخصی و تجاری است. اسکلت بیرونی سبک ReWalk Personal 6.0 با باتری قوی یک پوشیدنی فعال در قسمت لگن و زانو است. به ادعای شرکت سازنده نیروی وارد شده در این قسمت‌ها باعث می‌شود کیفیت حرکت به حرکت بدون آسیب فیزیکی نزدیک شود.

یک افسر پلیس در Portland، Oregon که در سال ۲۰۱۲ در حین انجام وظیفه آسیب دیده است، یکی از اسکلت‌های بیرونی ReWalk را در مراسم ارتقای شغلی خود و در هنگام ادای سوگند پوشید. اسکلت بیرونی ReBoot محصول این شرکت است و موفق به دریافت گواهی FDA شده است.


Myomo

Myomo و پوشیدنی های توانبخشی

بریس فعال Myomo برای کمک به بیماران دچار معلولیت یا عضلات ضعیف در دست و بازو ساخته شده است. این وسیله سیگنال‌های عصبی را از سطح پوست دریافت می‌کند و موتورهای کوچک دستگاه را برای کمک به بیمار به کار می‌اندازد تا دست بیمار حرکت کند. این شرکت مدل MyoPro را برای جوانان در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۲۰ معرفی کرد.


Barrett Technology و بازوی رباتیک توانبخشی

Barrett بازوهای رباتیکی می‌سازد که آنان را Advencd Robotic Manipulator می‌نامد. بازوی WAM حرکت دست انسان را به خوبی شبیه‌سازی می‌کند. سری BH8 از Barrett Hand می‌تواند اشیای مختلف را در مشت بگیرد. Burt برای توانبخشی بالاتنه و پژوهش‌های رباتیک ساخته شده است. Barrett قسمتی مهم  از بازار رباتیک کمکی است که پیش‌بینی می‌شود ارزش آن تا سال ۲۰۲۵ به حدود ۸۰۰ میلیون دلار برسد.


خلاقیت و نوآوری در ساخت تجهیزات توانبخشی
بررسی فناوری اسکلت بیرونی اندام تحتانی برای توانبخشی راه رفتن
پوست مصنوعی برای نسل بعدی پوشیدنی ها


منبع: builtinbeta «استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *