ربات کمکی MRBA برای تشخیص و جلوگیری از سقوط

پژوهشگران در سنگاپور یک ربات کمکی پوشیدنی ساخته‌اند که می‌تواند سقوط را پیش از وقوع تشخیص داده و از آن جلوگیری کند. این ربات خطر آسیب دیدگی کاربر را کاهش می‌دهد و همچنین می‌تواند برای کمک به توانبخشی بیماران استفاده شود. این دستگاه که برای استفاده با کمترین مراقب در هر دو محیط سازمانی و خانگی در نظر گرفته شده است، می‌تواند به افراد با تحرک محدود در کارهای روزمره مانند ورود و خروج از آسانسور، باز کردن درها، پوشیدن لباس، انجام کارهای ساده‌ی خانه و آشپزخانه کمک کند و به کاربرانی که در راه رفتن و حفظ تعادل مشکل دارند کمک کند تا با خیال راحت از حالت نشسته بایستند و یا از حالت ایستاده بنشینند. برای آشنایی بیشتر با این ربات کمکی با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

ربات کمکی MRBA برای تشخیص و جلوگیری از سقوط

از آنجایی که حفظ تعادل برای سالمندان به مرور بدتر می‌شود، آنها در معرض خطر سقوط قرار دارند. یک ربات کمکی پوشیدنی جدید می‌تواند با شناسایی و جلوگیری از سقوط، پیش از وقوع، کمک کننده باشد.

این دستگاه توسط دانشمندان مؤسسه پژوهشی توانبخشی سنگاپور (RRIS) در دانشگاه فنی نانیانگ سنگاپور (NTU) و بیمارستان Tan Tock Seng ساخته شده است و به عنوان MRBA شناخته می‌شود. این دستگاه شامل یک پایه چرخدار است و دارای یک مهار بالشتکی است که در اطراف باسن کاربر بسته می‌شود.

روش کار

همانطور که فرد در اطراف خانه یا مکان‌های دیگر قدم می‌زند، ربات MRBA پشت سر او حرکت می‌کند. این دستگاه با استفاده از یک دوربین تشخیص عمق و سایر حسگرها می‌تواند حرکات مشخصی را که نشان ‌دهنده‌ی از دست دادن تعادل ناگهانی کاربر است، تشخیص دهد. هنگامی که دستگاه سقوط را تشخیص دهد، با توقف و نگه داشتن تسمه در جای خود پاسخ می‌دهد و از افتادن فرد جلوگیری می‌کند.

این ربات همچنین می‌تواند حرکات عمدی مانند نشستن، بلند شدن و ایستادن را شناسایی کند. در کنار کمک به زندگی روزمره‌ی کاربران، این ربات می‌تواند در پزشکی توانبخشی نیز مورد استفاده قرار گیرد و کاربران را حین یادگیری دوباره راه رفتن نگه دارد.

در آزمایشی، MRBA طی یک دوره سه روزه توسط ۲۹ داوطلب که از سکته مغزی، آسیب‌های مغزی تروماتیک و آسیب‌های نخاعی رنج می‌بردند، استفاده شد. ثابت شد که این دستگاه در فعالیت‌های روزمره مفید است و هیچ یک از شرکت کنندگان در طول دوره آزمایش هیچ سقوطی ثبت نکردند. اکنون یک مطالعه در مقیاس بزرگتر در حال برنامه‌ریزی است. امید است تا سال آینده این فناوری تجاری سازی شود.

پروفسور Ang Wei Tech، سرپرست پروژه، گفت: «MRBA می‌تواند منبع ارزشمندی برای کاربران مسن باشد و به ترویج زندگی مستقل کمک کند».

سه نسخه از ربات MRBA وجود دارد: یکی برای افراد با وزن تا ۸۰ کیلوگرم (۱۷۶ پوند)، یکی برای افراد با وزن ۱۲۰ کیلوگرم (۲۶۵ پوند) و دیگری که از حرکات ماهرانه‌تر پشتیبانی می‌کند.

استفاده از دستگاه MRBA را می‌توان در ویدیوی زیر مشاهده کرد.


>> ایجاد فناوری های پوشیدنی برای حفظ امنیت و سلامت سالمندان

>> ربات کمکی پیاده روی سالمندان KOMPAI


منبع: ntu.edu.sg

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *