بهبود توانایی یادگیری کودکان اوتیسم با ربات QTrobot

ربات QTrobot ، یک ربات انسان‌نمای اجتماعی است که با هدف آموزش به کودکان اوتیسم به ویژه آموزش مهارت‌های اجتماعی طراحی شده است. QTrobot که به صورت “cutie robot” تلفظ می‌شود، ساخت شرکت LuxAI واقع در کشور لوکزامبورگ (Luxembourg) است. برای آشنایی با این ربات با مجله‌ی فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.
افزایش فرصت های آموزشی و توانایی یادگیری کودکان اوتیسم با ربات QTrobot 

چرا ربات‌ها در آموزش کودکان اوتیسم سودمند هستند؟

شاید در ابتدا این پرسش مطرح شود “یک ربات چگونه می‌تواند در مدیریت کردن شرایطی که تعامل اجتماعی و ارتباط انسانی محدود و ناقص است کمک‌ کننده باشد؟” می‌توان گفت کودکان اوتیسم همانند دیگر کودکان از بازی کردن با ربات‌ها لذت می‌برند. پژوهش‌ها نشان می‌دهد که ربات‌ها به دلایل متعدد می‌توانند به کودکان اوتیسم کمک کنند. نخست، ظاهر ربات برای کودکان قابل‌اعتمادتر به نظر می‌رسد. بنابراین، کودکان اوتیسم دربرابر ربات‌ها اضطراب کمتری خواهند داشت. همچنین، ربات‌ها می‌توانند بدون خستگی به پرسش‌های کودک پاسخ‌ دهند. پیگیری و تکرار دو ویژگی ضروری در آموزش کودکان اوتیسم به شمار می‌آیند. افزون بر این، رویکرد نوآورانه‌ی کاربرد ربات در آموزش کودکان اوتیسم جایگزین مناسبی برای روش‌های سنتی درمان و آموزش بیماران اوتیسم است. روش‌های سنتی رایج، موانعی از جمله هزینه‌ی بالا و دسترسی محدود به آموزش را در بر دارند.

ربات QTrobot

ربات اجتماعی QTrobot ساخت شرکت LuxAI، دو بازوی متحرک و  یک سر بزرگ دارد. یک صفحه‌ی نمایش به جای صورت ربات قرار گرفته است. QTrobot می‌تواند ببیند، بشنود و صحبت کند. این ربات از بخش‌های دوربین سه‌بعدی RealSens، میکروفون حساس و بلندگوهای قدرتمند تشکیل شده است. QTrobot توانایی بیان طیف گسترده‌ای از احساسات را با نشانه‌های بصری شفاف دارد. درنتیجه کودک اوتیسم به راحتی احساسات ربات را تشخیص می‌دهد. این ربات حدود ۶۱ سانتی‌متر قد و ۵ کیلوگرم وزن دارد.
افزایش فرصت های آموزشی و توانایی یادگیری کودکان اوتیسم با ربات QTrobot 
در دهه‌ی گذشته، تعداد محدودی از شرکت‌های دیگر همچون RoboKind ربات‌هایی با عملکرد مشابه توسعه داده‌اند. سازندگان ربات QTrobot بر این باورند این ربات در مقایسه با ربات‌های مشابه برتری دارد. یکی از ویژگی‌های مهم، برنامه‌نویسی آسان ربات است. پزشکان بدون داشتن پیش‌زمینه‌ی برنامه‌نویسی و IT می‌توانند به راحتی با کمک یک برنامه‌ی کاربردی کاربرپسند، ربات را در جلسات آموزش هدایت کنند. همچنین، درمانگر می‌تواند برنامه‌ی هر جلسه‌ی آموزشی را با توجه به نیازهای آموزشی هر کودک و متناسب با توانایی‌های او تعریف و تنظیم کند.

این ربات هم‌اکنون به صورت محدود در آمریکا دردسترس است. شرکت سازنده در تلاش است تا پایان نیمه‌‌ی نخست ۲۰۱۹ دسترسی به ربات را برای مراکز و مدارس کودکان اوتیسم فراهم کند. در ادامه، ویدیویی از چگونگی تعامل کودکان اوتیسم و ربات QTrobot مشاهده می‌کنید. دکتر آیدا نظری خرم (Aida Nazarikhorram) و دکتر پویان ضیافتی (Pouyan Ziafati) از بنیان‌گذاران شرکت LuxAI هستند.


در همین زمینه بخوانیم:

>>ساخت یک ابزار کارآمد برای موسیقی درمانی کودکان
>>دوستان هوش مصنوعی و معلمان واقعیت افزوده برای کودکان آینده
>>فناوری یادگیری ماشینی: راه نوین کمک به افراد ناتوان جسمی و ذهنی


منبع: medgadget

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *