ردیابی علائم کووید۱۹ با یک اپلیکیشن تلفن همراه

مبتلایان به کووید۱۹ علائم مختلفی دارند. تنگی نفس، خستگی شدید، دمای بالای بدن و … که می‌تواند به بیماری‌های دیگر نیز مرتبط باشد. بنابراین تشخیص قطعی این بیماری بدون آزمایش دشوار است. آزمایش کووید۱۹ زمان بر است. در این زمان کسانی به مشکوک به بیماری هستند در منزل قرنطینه هستند. به همین دلیل وجود یک اپلیکیشن که سلامت مبتلایان یا افراد مشکوک را زیر نظر بگیرد، می‌تواند مفید باشد. در ادامه این مقاله از مجله فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی اپلیکیشن E-CoVig را معرفی خواهیم کرد.

ردیابی علائم کووید۱۹ با یک اپلیکیشن تلفن همراه

افراد مهم در طرح E-CoVig

Joso Sanches و Hugo Silva افراد کلیدی در طراحی و توسعه این اپلیکیشن هستند. آنان اعضای ارشد IEEE و استاد مهندسی پزشکی در Instituto Superior Técnico واقع در Lisbon هستد. Sanches پژوهشگر Instituto Superior de Robótica و Silva پژوهشگر Instituto de Telecomunicações نیز هستند.

این طرح به صورت عمده توسط موسسه ملی علوم پرتغال(Portuguese National Science Foundation) پشتیبانی شده است.

چه مشکلاتی با این اپلیکیشن E-CoVig ساده می شود؟

در حال حاضر برای ردیابی سلامت بیماران در منزل گزارش‌های شخصی آنان و تماس تلفنی تنها راه است. راهی برای ثبت خودکار اطلاعات وجود ندارد. با این اپلیکیشن مشخصه‌های سلامت تصویرسازی می‌شود. دمای بدن، اکسیژن اشباع خون، ضربان قلب و تنفس بیمار ثبت می‌شود تا پزشکان وضعیت بیمار را بهتر رصد کنند.

نحوه ثبت داده در E-CoVig

برای ثبت داده ‌های بیماری کووید۱۹ از گوشی تلفن همراه به عنوان ابزار اصلی استفاده می‌شود. بیمار دست خود را در حالتی که فلاش دوربین روشن است مقابل دوربین قرارا می‌دهد. با روشی مشابه آن‌چه ساعت‌های هوشمند این‌کار را انجام می‌دهند، فشار خون اندازه‌گیری می‌شود(photoplethysmography). همچنین فیلمی از بیمار درحال تنفس گرفته می‌شود. استفاده از میکروفون برای تشخیص الگوی تنفس یا سرفه نیز ممکن است. برای ثبت داده‌های دماسنج، فشار خون، اکسیژن اشباع خون و … از فناوری تشخیص اپتیکی کاراکتر استفاده می‌شود. در این روش متن نوشته شده، تایپ شده و یا پرینت شده در یک تصویر به صورت کدهای رایانه‌ای ذخیره می‌شود.

برای ثبت مکرر داده‌های ذکر شده یک دستگاه پوشیدنی نیز طراحی شده است. این دستگاه روی گوش بیمار قرار می‌گیرد و برای ثبت داده به یک دقیقه زمان نیاز دارد. این داده‌ها با بلوتوث به اپلیکیشن منتقل می‌شود.

نحوه کار اپلیکیشن E-CoVig

ثبت داده‌های کمی با کمک دستگاه پوشیدنی انجام می‌شود. ارزیابی کیفی وضعیت بیمار توسط خود وی انجام می‌شود. اپلیکشین با کمک بیمار قادر به ارائه خدمات است. بیمار باید روزانه فرم مربوط را پر کند یا به سوالاتی پاسخ دهد. این سوال‌ها در کنار داده‌های پزشکی مهم است. امکان دسترسی به داده‌های روزهای گذشته مانند  نوعی تاریخچه بیماری نیز فراهم است.

تمام داده‌های مهم در یک وبسایت ثبت می‌شود. متخصصان سلامت با مرور این داده‌ها قادر به تشخیص موارد مهم یا غیرعادی خواهند بود. این اپلیکیشن برای استفاده در بیمارستان‌های محلی در دسترس خواهد بود.


بیشتر بخوانیم:
گجت های مبارزه با کرونا در محیط کار
فناوری های پیرامون کرونا در مهرماه ۱۳۹۹
تازه های فناوری برای مقابله با کرونا تا انتهای تابستان ۱۳۹۹


منبع: spectrumieee

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *