سکته مغزی و نقش فیزیوتراپی در بهبودی آن

سکته مغزی در اثر قطع خونرسانی به مغز اتفاق می‌افتد و به طور معمول به عنوان یک حادثه عروقی مغز شناخته می‌شود، به این معنی که بسیار سریع و ناگهانی است و احتمال دارد برای هر کسی اتفاق بیافتد. در ادامه این مقاله از مجله فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی با سکته مغزی بیشتر آشنا می‌شویم.

سکته مغزی و نقش فیزیوتراپی در بهبودی آن

به اعتقاد پزشکان اگر فردی که دچار این عارضه شده است را سریعا به بیمارستان برسانند، احتمال بهبودی و از سرگیری فعالیت برای آن فرد افزایش می‌یا‌بد.

Jacques Nshimiyimana، یک فیزیوتراپیست در کلینیک و مرکز توانبخشی عصبی Deus Est در Kigali می‌گوید: اگر چه سکته مغزی ابتدا توسط متخصصان مغز و اعصاب درمان می‌شود ولی فیزیوتراپی مرحله دیگری از درمان برای این عارضه شناخته می‌شود.

Nshimiyimana می‌گوید برای اینکه افراد بتوانند بعد از سکته مغزی فعالیت روزمره خود را از سر بگیرند، فیزیوتراپی لازم است زیرا در توانبخشی نقشی کلیدی دارد.

لزوم توانبخشی عصبی پس از سکته

در پزشکی مفهومی به عنوان نوروپلاستیسیتی وجود دارد، به این معنی که مغز حتی در صورت آسیب دیدگی باز هم قادر به شکل گیری است. به همین دلیل می‌تواند بهبود یابد.

Nshimiyimana می‌گوید، ما تلاش می‌کنیم که با یک دوره توانبخشی فشرده، انعطاف پذیری عصبی یا انعطاف پذیری مغزی سریع اتفاق بیافتد، زیرا در غیر این صورت این بازآرایی به صورت طبیعی و به شکلی کشنده اتفاق می‌افتد.

همچنین کمک به بیمارانی که دیر اقدام به درمان می‌کنند بسیار دشوار خواهد بود و ممکن است مغز به عملکرد مورد انتظار نرسد زیرا خود شروع به شکل گیری کرده است.

او می‌گوید، به دلیل اینکه در اثر سکته مغزی نیمی از بدن فلج می‌شود، ما به آنها هنگام جابجایی بر روی تخت، کمک می‌کنیم. این کار از ایجاد زخم بستر که ممکن است زمان بستری را طولانی تر کند، جلوگیری خواهد کرد.

همچنین بیماران نحوه درست نشستن و ایستادن را با فیزیوتراپی آموزش خواهند دید.

نظر متخصصین توانبخشی در مورد سکته مغزی و درمان پس از آن

Celestine Karangwa، فیزیوتراپیست در کلینیک فناوری Remera-Kigali می‌گوید، این دسته از تمرینات حرکتی برای ایمنی بیشتر بر روی یک حصیر انجام می‌گیرد.

به گفته Karangwa، توانبخشی سکته مغزی به روش فیزیوتراپی شامل انتقال فرد از مکانی به مکان دیگر است، مانند جابجایی میان صندلی و تخت.

Nshimiyimana می‌گوید، هدف اصلی فیزیوتراپی این است که بیمار مجددا استقلال خود در عملکرد بدنی برای انجام فعالیتهای روزمره را بدست آورد.

او توضیح می‌دهد که برای حصول نتایج بهتر، روند توانبخشی باید با شدت بیشتری انجام شود. شروع به موقع درمان و انجام فشرده آن برای کمک به بهبودی بسیار حائز اهمیت است. توصیه می‌شود که بیماران میبایست تمرینات توانبخشی را ۵ روز در هفته و به میزان ۴۵ دقیقه و به مدت شش ماه انجام دهند. این روند ممکن است متناسب با شرایط بیمار طولانی تر هم بشود.

درک سکته مغزی

سکته مغزی زمانی اتفاق میوفتد که خونرسانی به مغز کاهش یافته یا متوقف شود.

به دلیلی اینکه اکسیژن و مواد مغزی به میزان کافی به مغز نمی‌رسد، سلولهای مغز می‌میرند. این عارضه ممکن است در هر لحظه برای هر کسی اتفاق بیافتد و با نشانه هایی مانند خونریزی، ایسکمیک و حملات گذرای ایسکمیک همراه است.

انسداد رگ‌های متصل به مغز دلیل اصلی سکته مغزی ایسکمیک است، در حالی که سکته مغزی همراه با خونریزی در اثر ترکیدگی شریان‌های مغزی و یا تراوش خون اتفاق می‌افتد.

دکتر Alain Sayinzoga، مدیر پزشکی و متخصص ناتوانی عصبی می‌گوید، برای تشخیص این که چه نوعی از سکته مغزی رخ داده است، اولین اقدام اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT) است.

او در ادامه می‌گوید، به دلیل این که درمان این دو نوع سکته با یکدیگر متفاوت است، این اقدام صورت میگیرد.

او می‌گوید، سکته مغزی از دو فاز بحرانی و زیر بحرانی تشکیل میشود. اقدام اضطراری در فاز بحرانی برداشتن لخته خون از طریق عمل جراحی یا thrombolysis (روشی برای حل کردن لخته های خطرناک در رگهای خونی و بهبود جریان خون) است.

مرحله اولیه که مرحله بحرانی نامیده می‌شود، تا دو هفته پس از آغاز فرایند درمان ادامه می‌یابد. مرحله دوم، مرحله زیر بحرانی است و معمولا تا شش ماه زمان میبرد و اما مرحله آخر که ماهها و سال‌ها پس از رخ دادن سکته مغزی آغاز می‌شود، مرحله مزمن نام دارد و ممکن است تا پایان عمر فرد ادامه یابد.

در هر کدام از مراحل، متناسب با وضعیت بیمار، فیزیوتراپیست به توانبخشی فرد می‌پردازد.

علائم سکته مغزی

Sayinzoga می‌گوید در صورت بروز سکته مغزی هر دقیقه مهم است و چنانچه فرد در اسرع وقت مراقبتهای پزشکی دریافت کند، امکان جلوگیری از رخداد عوارض بعدی و حتی مرگ وجود دارد.

سه علامت اصلی این عارضه شامل بی حسی یا ضعف ناگهانی صورت، بازو یا پاها به خصوص در یک طرف بدن است. همچنین گیجی ناگهانی، مشکل در گفتار یا مشکل در درک گفتار از دیگر علائم سکته مغزی است.


بیشتر بخوانیم:
آشنایی با سکته مغزی و پیامدهای آن
استفاده از کیت های توانبخشی مجازی Evolv برای معالجه در منزل
رباتیک برای زندگی بهتر: آشنایی با محصولات شرکت Angel robotics


منبع: newtimes

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *