مروری بر پیشرفتهای پزشکی در سال ۲۰۱۷ میلادی (بخش نخست)

سال ۲۰۱۷ میلادی، سال پیشرفت‌های علمی قابل توجهی بود. اثبات وجود امواج گرانشی در فیزیک، یافتن قورباغه‌ی فلورسنت برزیلی در زیست‌شناسی، کشف سیاره‌ای در منظومه‌ی کپلر وکشف سیاه‌چاله‌ ابر جرم در اخترفیزیک تنها گوشه‌ای از حوادث علمی سال گذشته هستند. علم پزشکی نیز سال پرباری را پشت سر گذاشت. تائید نخستین قرص دیجیتال، پیشرفت‌های ژن درمانی و استفاده از واقعیت مجازی در کاهش درد تنها بخشی از دستاوردهای دوازده ماه اخیر است. در این مقاله از مجله‌ی فناوری‌های پوشیدنی و توان افزا به مرور چند پیشرفت مهم در علم پزشکی می‌پردازیم.

سلامت دیجیتال

گسترش سلامت دیجیتال

پیشرفت‌های علم پزشکی در سال گذشته در چندین مورد حائز اهمیت بود. درمان دیابت با تائید شدن پانکرانس مصنوعی بوسیله‌ی FDA وارد مرحله‌ی نوینی شده‌ است. در زمینه‌ی سلامت دیجیتال حسگری که روی محافظ تلفن همراه نصب می‌شود تا میزان کمی گلوکز خون را اندازه گیری کند، یک نوآوری مهم بود.  معرفی قرص‌های دیجیتال به منظور پیگیری درمان بیماری‌های روحی نیز گام مهمی محسوب می‌شود. در حقیقت به تدریج علوم رایانه‌ای جای خود را در پزشکی یافته‌اند. در ادامه به بررسی چند فناوری معرفی شده در سال گذشته خواهیم پرداخت.

سلامت دیجیتالپشتیبانی دولت کانادا از سلامت دیجیتال

پشتیبانی دولت‌ها برای پیشرفت هر صنعت، فناوری و یا نوآوری لازم است. قوانین و مقررات می‌تواند از حق عموم در دسترسی به فناوری حمایت کند. در این زمینه کمیته‌ی تائید شده‌ی سنا در امور اجتماعی، علمی و فناوری از فعالان، صاحب‌نظران و پژوهشگران حوزه‌ی سلامت برای تشخیص راهی مناسب دعوت به همکاری نمود. این افراد مقاله‌ای پیرامون چالش‌های پیش‌رو در ادغام رباتیک، هوش مصنوعی و چاپ سه بعدی با پزشکی منتشر کردند. با واضح‌تر شدن کشاکش‌های اخلاقی و قانونی در کنار قابلیت‌های فراوان سلامت دیجیتال، افتتاح یک اتاق گفت و گو به دولت پیشنهاد شد. این اتاق راهی برای گردهم‌آیی صاحب‌نظران و فعالان سلامت دیجیتال فراهم می‌کند. این افراد می‌توانند آخرین دستاوردهای خود را برای برگزاری کنگره‌های بین‌الملی ارائه دهند. به این شکل می‌توان راهی برای حل مشکلات اخلاقی و قانونی موجود در این صنعت پویا یافت. لازم به ذکر نیست که چنین رویکردی از طرف دولت‌ها می‌تواند کمک شایانی به پیشرفت سلامت دیجیتال باشد.
سلامت دیجیتال

شرکت ‌های بیمه و برنامه‌ی سلامت دیجیتال

سال گذشته Qualcom و United Healthcare یک بسته‌ی سلامت ارائه دادند. در این بسته از واجدین شرایط دعوت می‌شود که با استفاده از پوشیدنی‌های Samsung و Garmin با کامل کردن مسافت مشخصی در روز به صورت پیاده، سالانه هزار دلار درآمد داشته باشند. این گامی مهم در گسترش زندگی سالم با تکیه بر اطلاعات سلامت دیجیتال است. پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۱۹ بیش از ۲۴۵ میلیون دستگاه برای رصد سلامت فروخته خواهد شد. چین رقم قابل توجهی شرکت‌ها را به سرمایه گذاری در حوزه‌ی سلامت دیجیتال دعوت می‌‌کند. گزافه نیست اگر بگوییم که در آینده عادات غذایی پرخطر و عدم تحرک و جسمانی نه  تنها برای افراد ، به منظور حل مشکلات سلامت ناشی از آن، هزینه‌بر خواهد بود بلکه بر هزینه‌های بیمه‌ی سلامت آنان نیز تاثیرگذار خواهد بود. این مورد می‌تواند شامل منع استفاده از خدمات ویژه‌ی بیمه شود.
سلامت دیجیتال

هوش مصنوعی و رادیولوژی

هوش مصنوعی در تصویر برداری دیجیتال نقش مهمی دارد. سال گذشته هوش مصنوعی دانشگاه Adelaide در پردازش تصویر به موفقیت‌ها بسیاری دست یافت. تا حدی که گفته می‌شود این هوش مصنوعی می‌تواند مرگ افراد را پیش‌بینی کند. در حقیقت شرکت‌های بسیاری مانند IBM Watson، Philips، Agfa، Siemens و GE در این حوزه سرمایه گذاری کرده اند. همچنین FDA نخستین سامانه‌ی یادگیری عمیق فضای ابری برای تصاویر قلبی ، توسعه یافته توسط Artery را تائید کرد. فعالان موسسه‌ی Booz Allen Hamilton بر این باورند که در سه سال آینده الگوریتم‌های یادگیری ماشین در حوزه‌ی سلامت به صورت جدی فعال خواهند شد. این گامی بزرگ در حوزه‌ی رادیولوژی هوشمند است که می‌تواند برای تشخیص بیماری‌های جزئی و ساده‌سازی کارهای تکرار شونده خسته کننده نقش آفرین باشد. این الگوریتم‌ها هرگز جایگزین یک متخصص رادیولوژی نخواهند بود و تنها به ایشان در انجام هرچه بهتر خدمات یاری می‌رسانند.
قرص دیجیتال

تائید نخستین قرص دیجیتال

فناوری نانو با ساخت انواع خوردنی‌ها وارد سلامت دیجیتال شده است. یکی از بارزترین پیشرفت‌های سلامت در این زمینه تائید نخستین قرص دیجیتال بوسیله‌ی سازمان غذا و داروی ایالات متحده است. قرص Abilify MyCite بوسیله‌ی شرکت داروسازی ژاپنی Otsuka ساخته شده است. دستگاه پوشیدنی همراه آن را Proteus Digital Health ساخته است. با تائید بیمار قرص دیجیتال پس از مصرف می‌تواند با دستگاه پوشیدنی ارتباط برقرار کند. این اطلاعات بوسیله‌ی گوشی تلفن همراه یا تبلت بیمار نمایش داده می‌شود. هدف بررسی اعتیاد دارویی و برنامه‌ی دارویی در افراد مبتلا به اسکیزوفرنی، درمان جدی مبتلایان به جنون و اختلال دوقطبی و کمک به درمان مبتلایان به افسردگی است.

باتهای سخنگو می‌توانند در پزشکی مفید باشند

توسعه‌ی بات‌های سخنگو

به زودی سامانه‌های ساده‌ی پیام رسان متنی با برنامه‌های کاربردی پشتیبانی شده با هوش مصنوعی و بات‌های سخنگو جایگزین خواهند شد. مشکلات ساده می‌تواند به کمک این بات‌ها رفع و رجوع شود. روند تکامل این بات‌ها نشان از گسترش سریع این فناوری در جوامع دارد. Ada Health یکی از شاخص‌ترین مثال‌های این حوزه در سال ۲۰۱۷ میلادی است. برنامه‌ی کاربردی Ada Health با ۱.۵ میلیون کاربر، برای بهبود سلامت فرد از حجم عظیمی از داده‌ها و هوش مصنوعی سود می‌برد. نمونه‌ی دیگری از این فناوری‌ها بات سخنگوی National Health Service است که با هدف کاهش بار فوریت‌های پزشکی در مواقع غیر اورژانسی به صورت آزمایشی فعال شده است. برنامه‌ی کاربردی در حال توسعه در این زمینه با کمک Babylon Health ، که راهی برای دسترسی آنلاین و فوری به پزشکان است، معرفی خواهد شد. میزان رضایتمندی افراد در دوره‌ی آزمایشی این خدمات متوسط ارزیابی شده است اما چنین شیوه‌ی ارتباطی با بیماران می‌تواند در آینده بسیار راهگشا باشد.

باید گفت پیشرفت‌های سلامت تنها محدود به این موارد اندک نبوده است. ورود چاپ سه بعدی به حوزه‌ی سلامت دیجیتال، پیشرفت‌های ژن درمانی و راه اندازی  یک برنامه کاربردی برای کنترل دیابت چند نمونه دیگر هستند. بدست آوردن درک درستی در هر مورد نیازمند صرف زمان بیشتری است. در همین راستا در قسمت دوم این نوشتار به معرفی شرکت‌ها و فعالان در این زمینه‌‌های یاد شده خواهیم پرداخت.


بیشتر بخوانیم:

ایمپلنت چشمی بی‌ سیم ، روشی نوین برای درمان نابینایی

برترین فناوری های نوآورانه ی حوزه ی سلامت ۲۰۱۸ (بخش نخست)

آشنایی با بیماری پارکینسون + اینفوگرافی


منبع: medicalfuturist

استفاده و بازنشر این نوشتار تنها با ذکر لینک منبع و نام «مجله‌ی فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی» مجاز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *