هدایت رایانه توسط افکار با الکترود استنت مانند

دریافت نخستین استنترود توسط انسان اثباتی برای عملی شدن بستر رایانه-انسان است. تجاری سازی و آزمایش موفقیت آمیز این دستگاه توسط Synchrone در منزل گامی به سوی این فناوری است. در ادامه این مقاله از مجله فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی به معرفی این فناوری خواهیم پرداخت.

stentrode from Synchrone

دو مرد استرالیایی مبتلا به ناهنجاری عصبی-عضلانی پس از کاشت ایمپلنت استنت مانند تا حدی استقلال خود را بازیافتند. آنان می‌توانند رایانه را با ذهن خود هدایت کنند. این ابزار موسوم به استنترود،stentrode، به کار گرفته شده است. موفقیت این وسیله اثباتی برای عملی شدن بستر رایانه-انسان است.

شرکتی واقع در ملبورن موسوم به  Synchrone این دستگاه را توسعه داده است. پایه گذار این شرکت Tom Oxley این دستگاه را نخستین نمونه تجاری بستر رایانه-انسان دانست که بیماران به خانه برده‌اند.

اینک بیش از ۱۵ سال است که پژوهش‌های با مطالعه پالس‌های عصبی سعی دارند افکار را به دستورات رایانه‌ای ترجمه کنند. بیشتر روش‌ها با جراحی تهاجمی و قرار گرفتن بخشی از سامانه همراه است که از جمجمه خارج می‌شود. این بخش امکان مطالعه دستگاه در آزمایشگاه را فراهم می‌کند. این روش‌ها به شدت آزمایشگاهی است و تعداد محدودی درجهان آن را انجام داده‌اند.

روش کاشت استنترود و استفاده از آن

استنترود به کمک یک کاتتر از سیاهرگ گردن وارد بدن می‌شود. پس از آن راه خود را تا رسیدن به موتور کورتکس ادامه می‌دهد. در این‌جا استنترود رها می‌شود و به دیواره رگ می‌چسبد. ۱۶ الکترود این وسیله از این پس پالس‌های عصبی را دریافت می‌کند.

الکترود استنترود در قسمت سینه از بدن خارج می‌شود. این قسمت برای تامین انرژی و جمع‌آوری داده استفاده می‌شود. پس از آن الگوریتم‌های یادگیری ماشین داده‌های جمع‌آوری شده را به فرمان‌های رایانه‌ای متصل می‌سازد.

کیفیت اطلاعات دریافتی کمی تحت تاثیر محل قرار گرفتن دستگاه است. استنترود به جای تماس با بافت مغزی داخل رگ قرار می‌گیرد. اما دو کاربر دریافت‌کننده با همین میزان دقت موفق به تایپ بیست لغت در دقیقه، بدون استفاده از فناوری کامل کننده متن، شدند. همچنین خرید آنلاین و انجام امور بانکی بدون استفاده از فرمان‌های صوتی یا دست بدون مشکل انجام شده است.

تجربه کاربران استنترود

این دو کاربر به اسکلروز جانبی آمیوتروفیک مبتلا بودند. این ناهنجاری سبب فلج شدن و از دست دادن توانایی کنترل عضلات می‌شود. با این وصف Graham Felstead، یکی از کاربران، بیان داشت که توانایی تماس گرفتن با همسرش و عملکرد خلاق با استفاده از رایانه زندگی وی را زیر و رو کرده است.

stentrode from Synchrone

Graham Felstead به مدت یکسال از این دستگاه استفاده کرده است. این تجربه برای وی خسته کننده نیز هست. وی با فکر کردن به انقباض عضلات پا رایانه را هدایت می‌کند. این تفکر  توسط الگوریتم یادگیری ماشین وی به کلیک‌های ماوس ترجمه می‌شود. حرکت چشمان وی به حرکت اشاره‌گر ماوس ترجمه می‌شود. همه این کارها خسته کننده است.

برتری استنترود نسبت به فناوری‌های مشابه

استفاده از دستگاه در منزل و خارج از آزمایشگاه گام مهمی است. روش BrainGate تا کنون برای استفاده از تبلت و تایپ هشت لغت در دقیقه موفق بوده است. اما این روش با کاشت بخشی از دستگاه همراه است که از جمجمه خارج می‌شود. Neuralink برای انتقال داده‌ها از اتصال WiFi استفاده می‌کند. اما تا کنون روی انسان آزمایش نشده است. قدم بعدی Synchrone کسب تائیدیه FDA برای کاشت دستگاه در ایالات متحده است.


بیشتر بخوانیم:‌
این ایمپلنت کوچک مغزی، فکر شما را میخواند و دستورات ذهنی را به عمل تبدیل میکند
ایمپلنت جدید رابط مغز-رایانه ECoG بدون نیاز به تنظیمات پیوسته
نسل جدید فناوری رابط های کاربری: از رابط کاربری حرکتی تا رابط مغز-رایانه


منبع: spectrum.ieee

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *