دکتر همایون کازرونی و فناوری اسکلت بیرونی

دکتر همایون کازرونی، یک افسانه در جهان اسکلت بیرونی پوشیدنی در کنفرانس سالانه فناوری‌های نوظهور در مورد اسکلت بیرونی و تحولات جدید آن صحبت کرد. تمرکز صحبت‌های وی روی اسکلت بیرونی اندام تحتانی بود.

دکتر کازرونی و فناوری اسکلت بیرونی

مجله MIT Technology Review، قدیمی‌ترین و معتبرترین نشریه فناوری جهان از سال ۱۸۹۹، ارائه دکتر همایون کازرونی در کنفرانس سالانه فناوری‌های نوظهور (Emtech) در آسیا را با عنوان تحولات جدید در اسکلت بیرونی اندام تحتانی بارگذاری کرده است. دکتر کازرونی عملاً یک افسانه در جهان اسکلت بیرونی پوشیدنی است. او استاد دانشگاه برکلی کالیفرنیا است و با شرکت‌های SuitX (US Bionics)، Berkeley Bionics و Ekso Bionics همکاری داشته است.

سخنرانی دکتر کازرونی، تلاش دوم وی در تکمیل ارائه TEDx Kalamata 2015 خود است. در سال ۲۰۱۵ چه اتفاقی رخ داد؟ بهتر است از زبان خود پروفسور بشنوید:

نکات کلیدی و برجسته

مرد آهنی: رباتیک پوشیدنی همواره مورد توجه هالیوود بوده است این را می‌توان در فیلم‌های Aliens و Edge of Tomorrow دید. در فیلم‌ها، اسکلت‌های بیرونی به عنوان ماشین‌های جنگی به تصویر کشیده می‌شوند در صورتی که این فناوری را می‌توان در جاهای بسیاری به کار برد، از کمک به حرکت معلولین و افراد مسن تا همراهی در صنعت و ایمن نگه داشتن کارگران در کارخانه‌ها.

از فناوری که در حال حاضر در دسترس است، استفاده کنید: این آسان است که در مورد بهترین شکل و اجزای ممکن خیال‌پردازی کنیم، اما مردم در حال حاضر به راهکارها نیاز دارند. با استفاده از مواد و فناوری موجود چه چیزی می‌توان ساخت؟ دکتر کازرونی دانشجویان و کارکنان خود را با استفاده از فناوری موجود و کاری که با آنها می‌توان انجام داد، به چالش می‌کشد.

اسکلت‌های بیرونی هنوز هم شبیه ربات رفتار می‌کنند: دستگاه‌های رباتیک زمانی که کار ویژه‌ای انجام می‌دهند و در ناحیه‌ای خاص و به دور از مردم نگه‌داری می‌شوند، بهترین هستند. حال مقایسه کنید که یک اسکلت بیرونی فعال کل بدن همه این سه اصل را نقض می‌کند. بسیاری از پروژه‌های اسکلت بیرونی قدیمی‌تر اهداف مبهمی (برای نمونه فراهم کردن قدرت فوق‌العاده) داشتند. همچنین پیش‌بینی میشد که قادر به کار کردن در هر نقطه باشند و به کل بدن انسان متصل شوند.

دکتر کازرونی فناوری اسکلت بیرونی را بیشتر به سمت اعتدال می‌برد. اسکلت بیرونی Phoenix و MAX ساخته شرکت SuitX با هدف خاصی طراحی شده‌اند. آنها برای کمک به راه رفتن افرادی که از بیماری‌های خاصی رنج می‌برند و یا برای کمک به کارکنان در انبارها و یا ساختمان‌ها طراحی شده‌اند. افزون بر این تمام محصولات شرکت SuitX مدولار می‌باشد و کاربر تنها ماژولی که نیاز دارد را به جای لباس بیرونی کل بدن استفاده می‌کند. بنابراین، این نسل جدید از اسکلت‌های بیرونی برای هدف ویژه‌ای طراحی شده‌اند و تعریف روشن‌تری از جایی که آنها استفاده می شوند وجود دارد، محدود شده‌اند و میزان تعامل آنها با کاربر مشخص شده است.

این مطالب تنها بخشی از نکاتی است که دکتر کازرونی به آن اشاره کردند. پیشنهاد می‌کنیم کل صحبت‌های دکتر کازرونی را در تارنمای یوتیوب مشاهده کنید.

درباره Emtech

Emtech، کنفرانس سالانه فناوری‌های نوظهور به میزبانی MIT Technology Review است. مأموریت MIT Technology Review این است که به مخاطبان درکی از شکل جهان با فناوری بدهد. سابقه MIT Technology Review به سال ۱۸۹۹ برمی‌گردد. در اصل این نشریه روی فناوری‌هایی که به طور مستقیم تحت تأثیر دانشگاه MIT هست، متمرکز بود. پس از چندین تحول، اکنون یک مجله چاپی و یک تارنما است که روی همه فناوری‌های جدید و تجارت آنها تمرکز دارد.

دکتر همایون کازرونی

همانطور که در بالا گفته شد، دکتر کازرونی عملاً یک افسانه در صنعت اسکلت بیرونی است. او بیش از ۳۰ سال تجربه مهندسی مکانیک و مدرک دکترا از دانشگاه MIT دارد. وی یک متخصص برجسته در رباتیک، علوم کنترلی، اسکلت بیرونی، سامانه‌های انسان-ماشین و توان‌افزا، مهندسی زیستی، طراحی مکاترونیک، دستگاه‌های کمکی هوشمند و انرژی و نیروی محرکه است. (UC Berkeley)

دکتر کازرونی یکی از دو مجری (ارائه دهنده اصلی) مراسم افتتاحیه WearRAcon17 در ماه آپریل است. فرصت ملاقات با او و ده‌ها تن از دیگر رهبران صنعت اسکلت بیرونی را از دست ندهید. برای اطلاعات بیشتر به تارنمای انجمن رباتیک پوشیدنی مراجعه کنید.


در همین زمینه بخوانید:

>>گفتگو با دکتر همایون کازرونی مدیر عامل US Bionics پیرامون اسکلتهای خارجی درمانی

>>برای ساختن بهترین اسکلت بیرونی رباتیک، آن را «ارزان» کنید


منبع: exoskeletonreport

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *