گجت های مبارزه با کرونا در محیط کار

شرکت‌ها و سازمان‌ها در سراسر جهان به دنبال راه‌هایی جهت از سرگیری فعالیت‌های اقتصادی به صورت ایمن در شرایط کرونا هستند. رعایت حداقل فاصله‌ی اجتماعی میان کارکنان نقش مهمی دارد. ثابت شده است که فاصله‌گذاری اجتماعی سرعت شیوع بیماری کوید ۱۹ را کاهش خواهد داد. این پارامتر به رفتار انسان‌ها و نحوه برخورد آن‌ها با این محدودیت بستگی دارد. اگر فردی به این بیماری مبتلا شد، شناسایی افراد در تماس با او و در معرض خطر بسیار مشکل است. از سوی دیگر گوشی‌های موبایل ما در معرض انواع ویروس‌ها و میکروب‌ها هستند. با شیوع بیماری کرونا، تمیزنگه داشتن گوشی همراه بسیار اهمیت پیدا کرده است. در این مقاله به گجت‌ها و فناوری‌های کمک‌کننده در مبارزه با کرونا می‌پردازیم. با مجله‌ی فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

گجت های مبارزه با کرونا

SaniCharge : شارژر موبایل و ضدعفونی کننده فرابنفش

گوشی‌های موبایل ما در معرض انواع ویروس‌ها و میکروب‌ها هستند. هم‌اکنون با شیوع بیماری کرونا، تمیزنگه داشتن گوشی همراه بسیار اهمیت پیدا کرده است. تمیز کردن موبایل با دستمال مرطوب تنها بخشی از باکتری‌ها و میکروب‌های مضر را پاک می‌کند. آنچه در این شرایط نیاز است، ضدعفونی‌کننده ماورابنفش است.

SaniCharge نه تنها با اشعه فرابنفش به صورت ایمن ویروس‌های احتمالی گوشی را از بین می‌برد بلکه آن را شارژ می‌کند. بدون استفاده از گرما و مواد ضدعفونی شیمیایی، همه بخش‌های موبایل ضدعفونی می‌شود. یکی دیگر از کاربردهای آن تازه کردن هوای محیط با رایحه و عطر مورد علاقه شما است. این وسیله نه تنها برای موبایل بلکه برای دسته‌کلیدهای خانه و خودرو، هدفون، ساعت مچی و جواهرات و لوزام جانبی کاربردی است.

گجت های مبارزه با کرونا در محیط کار

PariRange : سامانه ردیابی تماس افراد و فاصله گذاری اجتماعی

شرکت EmbedTek با طراحی و توسعه PariRange به مشاغل کمک می‌کند بدون نگرانی از نقض حریم خصوصی افراد، از سلامتی وایمنی نیروی کار محافظت کنند. این وسیله را حتی می‌توان به عنوان یک فناوری تعبیه شده در لوازم حفاظتی همچون شیلد صورت، کلاه ایمنی، کارت‌های شناسایی کارکنان و دانشجویان و مچ‌بند به کار برد. PariRange اگر فاصله‌ی افراد از یکدیگر کمتر از شش فوت (۱٫۸ متر) باشد هشدار می‌دهد. حتی تماس فرد با دیگران یا اشیا ثبت می‌شود تا اگر فرد دچار بیماری شد بتوان اشیا و افرادی که با آن‌ها در تماس بوده را ردیابی کرد. دمای بدن کاربر نیز مورد اندازه‌گیری قرار می‌گیرد.

ارتباط میان سامانه‌ها از طریق ارتباط همکار با همکار (Peer-to-peer) است و از شبکه‌ی وای فای یا شبکه‌ی موبایل استفاده نمی‌شود. مکان و حرکت‌های کاربر ردیابی نخواهد شد. این وسیله تنها وجود وسیله‌ی دیگر در محدوده‌ی خود را شناسایی می‌کند. هیچ زیرساختی در راستای جمع‌آوری و فراخوانی اطلاعات نیاز نیست. بنابراین در محیط‌های کاری همچون زمین‌های کشاورزی و ساختمان‌های در حال ساخت که شبکه‌ی وای فای وجود ندارد، کاربردی است.

گجت های مبارزه با کرونا در محیط کار

SafeZone : مچ بند هشدار رعایت فاصله‌ی اجتماعی

شرکت KINEXON مچ بندی طراحی کرده است که هنگام رعایت نکردن فاصله‌ی اجتماعی هشدار می‌دهد. نرم‌افزاری نیز پیاده سازی کرده‌اند که زنجیره‌ی ابتلا به ویروس را ردیابی می‌کند تا ملاحظات موردنظردر راستای عدم گسترش بیماری انجام شود. زمانی‌که فاصله بین دو کاربر کاهش می‌یابد و ارتباط میان آن دو بیش از ۵ ثانیه می‌شود هشدار این گجت آغاز می‌شود. افزون بر این، از فناوری فراپهن باند (ultra-wideband) استفاده شده است.

گجت های مبارزه با کرونا در محیط کار

بیشتر بخوانیم:

>>ترکیب اسکنر گرمایی و عینک هوشمند برای ارزیابی سلامت افراد
>>اپلیکیشن contact tracing متعلق به دولت استرالیا با نام COVIDSafe برای دوری از بیماری
>>کد نویسی برای مبارزه با شیوع کرونا با چالش IBM


منبع: interestingengineering، sdcexec

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *