یک شانس دوباره برای راه رفتن بیماران آسیب نخاعی با اسکلت بیرونی

حوادثی همچون تصادف با اتومبیل و آسیب‌های غیرمنتظره ورزشی همیشه اتفاق می‌افتند. این سوانح می‌تواند زندگی فرد را به شدت تغییر دهد به طوری که نتواند کارهای ساده روزمره را بدون کمک انجام دهد. یکی از آسیب‌هایی که زندگی فرد را تحت تأثیر قرار می‌دهد، آسیب نخاعی است. حدود ۲۵۰ هزار نفر در ایالات متحده دچار ضایعات نخاعی هستند و این تعداد سالانه ۱۲۵۰۰ نفر افزایش می‌یابد. ممکن است شانسی برای دوباره راه رفتن این بیماران وجود داشته باشد. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

یک شانس دوباره برای راه رفتن بیماران آسیب نخاعی با اسکلت بیرونی

ستون فقرات

ستون فقرات تکیه‌گاه محکم بدن است. ستون فقرات ساختارهای بدن را به هم پیوند می‌دهد و حرکت را تسهیل می‌کند. وظیفه بسیار مهم دیگر ستون فقرات محافظت از نخاع است؛ ستونی از عصب‌ها که از گردن تا کمر کشیده می‌شوند. نخاع بخشی از سیستم عصبی است، به عنوان یک پیام‌رسان عمل می‌کند، از مغز دستور می‌گیرد و این پیام‌ها را به قسمت‌های مختلف بدن منتقل می‌کند تا به ماهیچه‌ها بگوید چه کاری انجام دهند. اگر نخاع آسیب دیده باشد، پیام‌ها به درستی منتقل نمی‌شوند که اغلب منجر به از دست دادن تحرک می‌شود.

یک شانس دوباره برای راه رفتن بیماران آسیب نخاعی با اسکلت بیرونی

بیشتر مردم به مکانیک‌های دخیل در راه رفتن فکر نمی‌کنند. برای راه رفتن، مفاصل مختلف مانند مفصل ران، زانو و مچ پا باید با هم کار و بارها را تحمل کنند تا بتوان حرکت کرد. وقتی پای شما به زمین برخورد می‌کند، زمین نیرویی را به پا منتقل می‌کند که از طریق اندام‌های تحتانی به ستون فقرات می‌رسد. هنگامی که آسیب نخاعی رخ می‌دهد، مغز قادر به برقراری ارتباط با ماهیچه‌های ما نیست و این تحمل بار و حرکت را غیرممکن می‌کند.

اسکلت بیرونی: شانسی دوباره برای راه رفتن

مطالعات نشان داده است اسکلت‌های بیرونی دارای مزایای بی‌شماری برای بیماران مبتلا به ضایعات نخاعی است که به راه رفتن و تحرک کمک می‌کند. این اسکلت‌های بیرونی برای تحمل بارها و تشویق به حرکت ساخته شده‌اند.

یک شانس دوباره برای راه رفتن بیماران آسیب نخاعی با اسکلت بیرونی

یک مطالعه نتایج حرکت با اسکلت بیرونی را برای بیماران مبتلا به آسیب‌هایی نخاعی که از نظر شدت و موقعیت در ستون فقرات متفاوت است، مورد بررسی قرار داد. برخی از بیماران پاراپلژیک بودند، به این معنی که اندام تحتانی آنها فلج شده بود و برخی از بیماران تتراپلژیک یا کوادری‌پلژیک بودند، به این معنی که دچار فلج هر دو اندام تحتانی و فوقانی بودند. همچنین، برخی از بیماران دچار ضایعات کامل نخاعی شده بودند، که تمام احساسات زیر سطح آسیب از بین رفته است، در حالی که برخی دیگر دچار ضایعات ناقص نخاعی شده‌اند، این بدان معناست که آنها تا حدی احساس و توانایی کنترل حرکت زیر سطح آسیب را داشتند.

این مطالعه نشان داد اسکلت‌های بیرونی، به ویژه اسکلت بیرونی Indego، می‌توانند به بیماران برای حرکت در محیط‌های مختلف کمک کنند و این امکان وجود دارد که بیماران مبتلا به پاراپلژی ناشی از آسیب به ستون فقرات، از این دستگاه برای سهولت بیشتر حرکت استفاده کنند.

برای بیمارانی که دچار صدمات شدیدتری شده‌اند، مانند افراد کوادری‌پلژیک، اسکلت بیرونی می‌تواند حرکت کندتری را با نظارت و کمک گاه به گاه درمانگر ایجاد کند. این بیماران همچنین برای نصب و برداشتن دستگاه به کمک نیاز داشتند. بنابراین، اسکلت بیرونی به بیماران مبتلا به آسیب‌های شدیدتر کمک نمی‌کند که به تنهایی در محیط‌های عمومی حرکت کنند، اما برای ورزش و توانبخشی عالی بود.

همچنین ثابت شده است که اسکلت‌های بیرونی ایمن هستند. بیمارانی که دچار ضایعات کامل نخاعی شده بودند، ناراحتی یا صدمه‌ای را گزارش نکردند و راحت‌تر از دیگر فناوری‌های توانبخشی، از اسکلت بیرونی استفاده کردند.

اسکلت‌های بیرونی ممکن است آینده‌ی حرکت برای افرادی باشد که فکر می‌کردند دیگر هرگز راه نخواهند رفت. محدودیت‌هایی برای این دستگاه‌ها وجود دارد، اما حوزه رباتیک به سرعت در حال پیشرفت است و اسکلت بیرونی به بیماران چیزی می‌دهد که هرگز تصور نمی‌کردند: شانس دوباره.


بیشتر بخوانیم:

>> نتایج توانبخشی با اسکلت بیرونی بلافاصله پس از سکته حاد

>> ترکیب اسکلت بیرونی و واکر برای کمک به بیماران دارای مشکلات حرکتی


منبع: sites.nd.edu

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *