۱۳ فناوری ترسناک پزشکی که باید به آن‌ها عادت کنیم (بخش نخست)

نوآوری‌های تحول آفرین (Disruptive technologies) در حال ایجاد انقلابی بزرگ در همه‌ی زمینه‌ها از جمله حوزه‌های پزشکی و مراقبت‌های درمانی هستند. این در حالی است که مردم مسیر شناخت این فناوری‌ها را پشت سر گذاشته‌اند و از تاثیر آن‌‌ها در زندگی آگاه هستند. باید از این فناوری‌ها بهره برد، هر چند که ممکن است برای بار اول و حتی بار دوم، ترسناک به نظر برسد. در این مقاله از مجله‌ی فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی به بررسی فناوری‌های پزشکی می‌پردازیم که با وجود ترسناک بودن، تغییرات مثبتی در زندگی بشر ایجاد کرده‌اند.

۱۳ فناوری ترسناک پزشکی که باید به آن‌ها عادت کنیم (بخش نخست)

۱- ربات‌های نمونه‌گیری خون‌

انجام آزمایش خون حتی بدون ربات هم ممکن است ترسناک باشد. این آزمایش تنها با یک سوزن انجام می‌شود اما گاهی زمان زیادی صرف می‌شود تا پرستار بتواند رگ درست را پیدا کند. ربات‌ نمونه‌گیری خون Veebot قادر است زمان کل این فرایند را به یک دقیقه کاهش دهد. نتیجه‌ی آزمایش‌ها نشان می‌دهد که این ربات می‌تواند بهترین سیاهرگ را با دقت ۸۳ درصد شناسایی کند.

مهم‌ترین مسئله هنگام نمونه‌گیری خون اعتماد به شخصی است که این کار را انجام می‌دهد. وقتی یک ربات این وظیفه را بر عهده داشته باشد، بیمار احساس نگرانی خواهد کرد. اما پس از به انجام رسیدن چند مورد موفقیت‌آمیز بیماران به آن عادت می‌کنند و طبیعی است وظایف تکراری از این دست را یک ربات به جای نیروی انسانی بر عهده بگیرد.

۲- ربات‌های جراحی

ربات‌های جراحی توان بالقوه‌ای در تغییر نحوه‌ی عمل جراحی در آینده دارند. این صنعت در حال رونق است. انتظار می‌‌رود تا سال ۲۰۲۰، فروش ربات‌های جراحی به دو برابر حال حاضر یعنی ۶٫۴ میلیارد دلار برسد.

برای نمونه سامانه‌ی ربات جراحی da Vinci گویای این واقعیت است که دستگاه جایگزین جراح نمی‌شود، بلکه عملکرد او را به طور قابل توجهی بهبود می‌بخشد. در ابتدا ممکن است برای بیمار رفتن زیر تیغ جراحی ربات ترسناک به نظر برسد و در برخورد با یک ماشین قابل برنامه‌ریزی که توان هیچ گونه تصمیم‌گیری را ندارد، ناسازگاری نشان دهد. اما این حقیقت را باید در نظر داشت که وقتی ربات‌های جراحی تحت کنترل جراحان هستند، اشتباهات کمتری در روند جراحی رخ می‌دهد.

۱۳ فناوری ترسناک پزشکی که باید به آن‌ها عادت کنیم (بخش نخست)

۳- ربات‌های پزشکی از راه دور

کمبود پزشک یک پدیده‌ی جهانی است. سازمان بهداشت جهانی تخمین زده است که کمبود ۴٫۳ میلیون پزشک، پرستار و کارکنان بهداشتی در سراسر جهان وجود دارد. در عین حال نیاز به خدمات بهداشتی رو به افزایش است. افراد به راحتی بیمار می‌شوند، ابتلا به دیابت و چاقی در حال رشد است و جوامع بیش ازپیش نیاز به مراقبت‌های درمانی دارند.

آموزش پزشکانی در سراسر جهان که پاسخ‌گوی نیازهای بشر باشند غیر ممکن است. ربات‌های پزشکی از راه دور امکان ارائه‌ی خدمات پزشکی کامل و موثر را به همه‌ی افراد، در هر کجا که باشند فراهم می‌کند. برای این که از این مطلب اطمینان حاصل کنید کافی است نگاهی به شرکت InTouch Health بیندازید. بیماران در مناطق دورافتاده یا افرادی که قادر به مسافرت نیستند، از طریق شبکه‌ی WASTE مشاوره‌های اورژانسی برای مواردی چون سکته‌ی مغزی و قلبی عروقی در زمان مورد نیاز با کیفیت بالا دریافت می‌کنند. همچنین شرکت MouthWatch سرویس TeleDent را معرفی کرده است. این سرویس از یک بستر teledentistry بهره می‌برد که امکان ذخیره و ارسال عکس‌ها، یادداشت‌های بالینی و کدهای صورت حساب را به دندان‌پزشک می‌دهد.

۴- دستیار هوش مصنوعی پزشکی

تجربه‌ی صحبت با یک ربات چت تجربه‌ی هیجان‌انگیزی است. با مراجعه به سایت cleverbot.com می‌توان این تجربه را بدست آورد. این ربات به شکل حیرت‌آوری مانند یک انسان برخورد می‌کند. ممکن است برخورد اول با رباتی که در مورد زمینه‌های مختلف زندگی صحبت می‌کند، کمی ترسناک به نظر برسد.

شاید افراد هنگام دریافت بلیط پارکینگ به مشکل بربخورند. یک برنامه نویس ۱۹ ساله بریتانیایی در ماه سپتامبر رباتی را راه‌ اندازی کرد که با موفقیت به مردم برای دریافت بلیط پارکینگ کمک می‌کند. این ربات یک وکیل هوش مصنوعی (AI lawyer) است که قادر است بر اساس چند سوال افراد را راهنمایی کند. این ربات تا ماه ژوئن موفق شد از ۲۵۰۰۰۰ درخواست بلیط در لندن و نیویورک، به ۱۶۰۰۰۰ مورد به درستی رسیدگی کند و به موفقیت ۶۴ درصد دست یابد.

در هنگام مواجه با بیماری و مشکلات سلامت، این دستیاران هوش مصنوعی تنها می‌توانند کاربران را به پزشکان عمومی برای انجام معاینات فیزیکی و آزمایش‌های بیشتر ارجاع دهند.

۱۳ فناوری ترسناک پزشکی که باید به آن‌ها عادت کنیم (بخش نخست)

۵- واقعیت افزوده

فناوری واقعیت افزوده کاربر را قادر می‌سازد که ترکیبی از واقعیت و رویا را تجربه کند. در زمینه‌ی پزشکی، واقعیت افزوده می‌تواند جراحان را در اتاق عمل یاری کند. همچنین این فناوری می‌تواند کار را برای پیدا کردن رگ‌ها آسان کند. فناوری واقعیت افزوده این پتانسیل را دارد که انقلابی در مطالعه‌ی آناتومی بدن باشد.اما زمانی که اطلاعات شخصی یک فرد به داده‌های دیجیتالی تبدیل شده و در دسترس دیگران قرار می‌گیرد، مطمئنا بحث‌های جدی درباره‌ی حریم خصوصی و امنیت افراد مطرح خواهد شد.


بیشتر بخوانید:

>>معرفی جالب‌ترین ربات‌های پزشکی(بخش نخست)

>>در معرفی این فناوری های پزشکی اغراق شده است!

>>معرفی فناوری های نوآورانه‌ ی برتر در حوزه‌ سلامت(بخش نخست)


منبع:medicalfuturist

استفاده و بازنشر این نوشتار تنها با ذکر لینک منبع و نام «مجله‌ی فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی» مجاز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *