پژوهش ها و فناوری های روز عرضه شده در دنیا در تابستان ۱۳۹۹

پژوهش‌های روز دنیا به صورت دستگاه‌هایی برای حل بخشی از مشکلات ما عرضه می‌شود. در ادامه این مقاله از مجله فناوری‌های توان‌افزا وپوشیدنی به مرور این پژوهش‌ها و دستگاه‌ها می‌پردازیم.

نازکترین کاغذ جهان در ژاپن ساخته می‌شود

شرکت ژاپنی Hidaka Washi نازکترین کاغذ جهان به نام Tengujo را تولید می‌کند که تقریباً کاملاً شفاف است. اگرچه این کاغذ بسیار نازک و تقریباً شفاف است، بسیار با دوام نیز است. اسناد، نسخه‌های خطی، کتاب‌ها و روزنامه‌ها در طول زمان مستعد خوردگی هستند. بنابراین، کارشناسان برای محافظت از اسناد مهم به یک کاغذ مانند Tengujo احتیاج دارند. تا کنون، Tengujo به انتخاب نخست کتابخانه‌ها و موزه‌های مهم جهان مانند موزه لوور فرانسه، کتابخانه کنگره، موزه بریتانیا و مرکز هنری بریتانیا در دانشگاه ییل تبدیل شده است. Tengujo از تنه درخت توت ساخته می‌شود.

  نازکترین کاغذ جهان در ژاپن ساخته می‌شود

پنجره SunnyFive می‌تواند نور مصنوعی خورشید تولید کند

گروه SunnyFive یک دستگاه روشنایی به شکل پنجره ساخته است که می‌تواند نور مصنوعی خورشید را تولید کند. بنابر گفته‌ها این نور مصنوعی همه مزایای نور طبیعی خورشید را ارائه می‌دهد. پنجره SunnyFive طیف کاملی از نور طبیعی را تولید می‌کند. زاویه تابش نور در طول روز تغییر می‌کند تا حرکات طبیعی نور خورشید مانند طلوع و غروب خورشید را شبیه‌سازی کند. این دستگاه به کاربران کمک می‌کند ویتامین D را در حالی که در خانه یا در نور کم هستند، بدون هیچ نگرانی از پیری پوست یا آفتاب سوختگی به دست آورند. این پنجره از طریق یک برنامه کاربردی کنترل می‌شود. کاربران می توانند دما و روشنایی آن را تنظیم کنند.

تولید برق از سایه و نور

ابزار‌‌‌ ایجاد شده توسط دانشمندان دانشگاه ملی سنگاپور، به عنوان یک تولید کننده انرژی سایه‌ای (SEG) شناخته می‌شود. نمونه اولیه از یک پایه پلاستیکی شفاف و انعطاف‌پذیر به همراه چهار سلول تشکیل شده است. هر سلول شامل یک پرده نازک طلا بر روی یک ویفر سیلیکونی است. این سلول‌ها نسبت به سلول‌های خورشیدی سیلیکونی ارزانتر هستند. هنگامی که کل SEG کاملاً در معرض نور یا سایه قرار گیرد، برق کمی تولید می‌کند. هنگامی که بخشی از آن در معرض نور قرار می‌گیرد و بخشی از آن در سایه، اختلاف ولتاژ بین دو بخش پدید می‌آید. این اختلاف پتانسیل جریان الکتریکی قابل توجهی ایجاد می‌کند. این دستگاه بسیار کم هزینه و انعطاف پذیر بوده و در آزمایش‌ها موفق به شارژ یک ساعت مچی شده است.

تولید برق از سایه و نور

تشکی برای خوابیدن در فضا

خواب در سلامتی انسان نقش مهمی ایفا می‌کند. کمبود خواب سبب اختلالات مغزی و حرکتی می‌شود. Intellibed فناوری خاصی را برای بهبود خواب فضانورادان طراحی کرده است که توسط NASA آزمایش شده است. در حقیقت سامانه Sleep Genius Smart Base به جای ردیابی خواب، اشکالات خواب کاربر را ترمیم می‌کند.این سامانه شامل شش بلندگوی فعال شونده به همراه بلوتوث است. این سامانه با تولید صداهایی با دامنه کم، صداهایی که در ماشین یا قطار به گوش می‌رسد را شبیه سازی کرده وحس آرامش را به کاربر القا می‌کند.این سامانه با Google Home و Alexa سازگار است.

تشکی برای خوابیدن در فضا

تبدیل شیشه و پنجره‌ها به سلول خورشیدی

یک شرکت نوپای کالیفرنیایی، Ubiquitous Energy، توانسته شیشه‌هایی بسازد که حاوی سلول‌های خورشیدی شفاف است. این شیشه نور قابل مشاهده برای چشم انسان را عبور می‌دهد و تنها نور ماوراء بنفش و مادون قرمز را جذب و آن را به برق تبدیل می‌کند. این شرکت امیدوار است که با این فناوری بتواند تقریباً هر سطح شیشه‌ای روزمره (مانند شیشه‌های جلو و عقب خودرو) را به سلول خورشیدی تبدیل کند.

تبدیل شیشه و پنجره‌ها به سلول خورشیدی

دستگاه هوشمندی که به سالمندان کمک میکند ایمن و متحرک بمانند

سقوط عواقب جدی برای سالمندان به ویژه برای آنهایی که تنها زندگی می‌کنند به همراه دارد. شرکت Fargo دستگاهی هوشمند ارائه می‌دهد که به چرخ بیشتر واکرها متصل می‌شود. این دستگاه می‌تواند سقوط و افتادن فرد را به اعضای خانواده هشدار دهد و داده‌های فعالیت واکر را جمع کند. این اطلاعات به خانواده‌ها کمک می‌کند تا از عدم تحرک سالمند مطلع شوند و فعالیت‌های فرد را ردیابی کنند.

شبیه سازی امواج دریا

این موج بزرگ روی بزرگ‌ترین LED نصب شده بر دیواره ساختمان SMTown COEX در گانگنام کره جنوبی به چشم می‌خورد. این شبیه سازی به مدت یک دقیقه در هر ساعت بر این صفحه نمایش ظاهر می‌شود.شرکت d’strict بر طرح‌های هنری دیجیتال در فضاهای عمومی تمرکز دارد. این شرکت نام WAVE را برای این اثر انتخاب کرده است. برای کامل کردن این طرح از ابتدا تا انتها چهار ماه زمان صرف شده است. انتخاب امواج به دلیل اثر آرام بخش آن در دنیای پر هیاهوی امروزی بوده است.این صفحه نمایش ۸۰ متر در ۲۰ متر است.

تلاش برای ذخیره اطلاعات روی شیشه

پروژه سیلیکا مایکروسافت یکی از چندین تلاش در حال انجام برای عملی کردن ذخیره مقادیر عظیم داده‌ها روی شیشه است. مایکروسافت برای اثبات این مفهوم به کمک شرکت برادران وارنر، فیلم سوپرمن سال ۱۹۷۸ را بر روی یک قطعه شیشه ذخیره کرد. این شیشه شامل ۷۵٫۶ گیگابایت داده به همراه کدهای تصحیح خطا است. در این پروژه از لیزر برای نوشتن سریع داده‌ها روی یک قطعه شیشه به ضخامت ۲ میلی‌متر استفاده شد. با استفاده از این روش، پژوهشگران می‌توانند از لحاظ تئوری حدود ۳۶۰ ترابایت داده را روی شیشه‌ای به اندازه یک دی وی دی ذخیره کنند. مایکروسافت در حال حاضر می‌تواند صدها لایه وکسل (Voxel) را در هر قطعه شیشه بنویسد. شیشه را می‌توان برای یک بار نوشت و بارها خواند.

گلدان هوشمندی که مراقب گیاه شماست

این گلدان هوشمند با نمایش احساسات وضعیت گلدان را به شما گوشزد می‌کند. در این گلدان حسگرهایی تعبیه شده که با اندازه‌گیری رطوبت خاک، نور محیط و دما به کاربر برای فراهم کردن بهترین شرایط برای گلدان کمک کند. این گلدان یک مخزن آب دارد که در هنگام نیاز گل به صورت خودکار آن را آبیار می‌کند. با خالی شدن از طریق شکلک روی گلدان کاربر خبردار می‌شود. اپلیکیشن موبایل این دستگاه به صورت آفلاین با یک کد QR کار می‌کند.این گلدن ۱۵ انیمیشن مختلف دارد. در حال حاضر indiegogo تنها راه دسترسی به این محصول است.

استفاده از کف به جای کیسه‌های شن برای نصب لوله در خندق

معمولا در هنگام نصب لوله در بستر خاک خندقی حفر می‌شود. پس از قرار دادن لوله در این بستر و برای جلوگیری از خوردگی لوله‌ها در کنار لوله‌ها کیسه‌های خاک و شن قرار می‌گیرد. در مورد سختی این روش باید از کارگرانی بپرسید که در هنگام نصب در محل بوده‌اند. به جای اینکار مهندسان از پلی‌اورتان به شکل نوعی کف استفاده می‌کنند که پاشیدن آن در محل سختی قرار دادن کیسه‌های شن کنار لوله‌ها را ندارد. برای اینکار کمی آموزش نیاز است.

ساخت نمایشگرهای لمسی روی هر سطح و به هر شکل دلخواه

پژوهشگران دانشگاه بریستول با ترکیبی از روش‌های چاپ سه بعدی و فناوری الکترونیکی قابل اسپری، نوع جدیدی از نمایشگرهای لمسی را ساختند که می‌تواند به هر شکلی درآید. این فناوری ProtoSpray نامیده می‌شود.

نخستین ساختمان مرتفع سازگار با محیط زیست در جهان: Spiral Tower

مشارکت متخصصان و شرکت‌های پیشرفته هلندی موجب ایجاد مفهومی از یک جذابیت منحصر به فرد شده است: Spiral Tower. این برج نخستین جاذبه بلند سازگار با محیط زیست در جهان است. این ساختمان دارای پانل‌های خورشیدی، باغ‌های عمودی و دارای یک آسیاب بادی است. کابین‌های مسافری موجود در ساختمان توسط یک سامانه هوشمند کنترل می‌شود که نیاز به انرژی و تعمیر و نگهداری را کاهش می‌دهد. کابین‌ها در هنگام پایین آمدن، از انرژی بالقوه خود الکتریسیته تولید می‌کنند. همچنین پنجره‌های کابین با استفاده از فناوری واقعیت افزوده اطلاعات مربوط به سایر جاذبه‌های شهر را نشان می‌دهند.

هنر کیریگامی در بالون ها

گروهی از پژوهشگران دانشگاه هاروارد با الهام از هنر کیریگامی، سامانه‌ای را برای بالون‌های قابل برنامه‌ریزی ایجاد کرده‌اند که می‌تواند آنها را به اشکال گوناگونی درآورد. پژوهشگران امیدوارند این پلت‌فرم فراتر از یک وسیله نقلیه درخشان در نمایشگاه‌ها، بتواند برای تولید انواع جدیدی از دستگاه‌های پزشکی یا محرک برای ربات‌های نرم مورد استفاده قرار گیرد و یا حتی سازه‌هایی برای اکتشاف فضا.


بیشتر بخوانیم:
هوش مصنوعی جان انسان ها را نجات می دهد
نسل جدید فناوری رابط های کاربری: از رابط کاربری حرکتی تا رابط مغز-رایانه
من تصمیم گرفتم یک سایبورگ (cyborg) باشم، دلیلی برای کاشت تراشه های کامپیوتری در دستانم


«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *