کودک یازده ساله با هک کردن دستگاه های کارشناسان امنیت سایبری آنها را شگفت زده کرد!

Reuben Paul، یک پسر بچه‌ی ۱۱ ساله، در کنفرانسی بیان کرد که خودروهای هوشمند، یخچال‌ها، چراغ‌ها و حتی خرس‌های عروسکی می‌توانند برای جاسوسی و آسیب رساندن به مردم مورد استفاده قرار بگیرند. برای آشنایی با این کودک و اقدام شگفت انگیز او با مجله‌ی فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی همراه باشید.

کودک یازده ساله با هک کردن دستگاه های کارشناسان امنیت سایبری آنها را شگفت زده کرد!پسر بچه‌ی یازده ساله‌ای که یک نینجای سایبری (cyber ninja) است، در یک کنفرانس مخاطبان را مبهوت کرد. این پسر بچه با هک کردن بلوتوث‌های دستگاه‌های مجموعه‌ای از کارشناسان امنیتی، یک خرس عروسکی رباتیکی را کنترل کرد تا در عمل به آن‌ها نشان دهد که چگونه می‌توان اسباب بازی‌های هوشمند را به عنوان سلاح به کار برد.

Reuben Paul که در کلاس ششم مدرسه‌ای در Austin تگزاس درس می‌خواند، همراه با خرس عروسکی خود که Bob نام دارد، صدها نفر را در کنفرانس امنیت سایبری در هلند به وجد آورد.

او در مرکز همایش‌های World Forum در لاهه گفت «از هواپیماها تا خودروها ، از گوشی‌های همراه تا خانه‌های هوشمند، از ترمیناتورها تا خرس‌های عروسکی، هر چیزی یا هر اسباب بازی که می‌تواند بخشی از اینترنت چیزها (IOT) باشد را می‌توان مسلح کرد.» Reuben برای نشان دادن این ادعا با استفاده از خرس عروسکی خود و از طریق وای‌فای و بلوتوث به فضای ابری متصل شد تا پیام‌هایی را ارسال و دریافت کند.

او دستگاهی با نام Raspberry Pi که یک رایانه‌ی کوچک به اندازه‌ی یک کارت اعتباری است، را به لپ‌تاپ خود وصل کرد. سپس سالن همایش را برای مشخص کردن دستگاه‌هایی که بلوتوث‌شان در دسترس بود، اسکن کرد و در نهایت ده‌ها شماره دانلود شد که شامل دستگاه‌های بعضی از مقامات ارشد هم بود. سپس با استفاده از زبان برنامه نویسی پایتون (Python) و از طریق یکی از شماره‌ها خرس عروسکی خود را هک کرده و یکی از چراغ‌هایش را روشن کرد و پیامی را برای مخاطبان ضبط نمود.

کودک یازده ساله با هک کردن دستگاه های کارشناسان امنیت سایبری آنها را شگفت زده کرد!Reuben بعدا به AFP گفت «بیشتر چیزهایی که قابلیت اتصال به اینترنت دارند، به یک سامانه‌ی بلوتوث مجهز هستند. من با ضبط پیام صوتی و روشن کردن نورها نشان دادم که چگونه می‌توان به این سامانه متصل شد و دستوراتی را ارسال کرد. »

او افزود «لوازم خانگی IOT ، چیزهایی که در زندگی روزانه‌ی کاربرد دارند، خودروها، یخچال‌ها و همه‌ی چیزهایی که قابلیت اتصال دارند، می‌توانند برای جاسوسی و آسیب رساندن به ما مورد استفاده قرار بگیرند.»

Reuben گفت می‌توان از این وسایل برای دزدیدن اطلاعات محرمانه مانند کلمات عبور استفاده کرد. یا آن‌ها را به عنوان سامانه‌های کنترل از راه درو برای جاسوسی بچه‌ها به کار گرفت. همچنین با استفاده از GPS می‌توان موقعیت مکانی یک فرد را مشخص کرد.

Mano Paul، پدر Reuben، که یک کارشناس فناوری اطلاعات است، اظهار کرد که فرزندش از شش سالگی نشان داده است که توانایی یادگیری مهارت‌های فناوری اطلاعات را دارد. Reuben به کمک توضیح ساده‌ای که پدرش درباره‌ی نحوه‌ی کارکردن بازی‌های ویدیویی به او داد، متوجه شد که بازی محبوب Angry Birds بر مبنای چه الگوریتمی کار می‌کند. پدر او به AFP گفت «او همیشه ما را شگفت زده می‌کند. هربار که ما به او چیزی یاد می‌دهیم، در نهایت او هم چیزی برای یاد دادن به ما دارد.»

Mano Paul گفت وقتی Reuben برای اولین بار یک خودروی اسباب بازی را هک کرد، او از آسیب‌پذیری کشف شده در اسباب بازی‌های کودکان شوکه شده است. Paul افزود «این به این معناست که کودکان من با بمب‌های ساعتی بازی می‌کنند و اشخاص مخرب می‌توانند از آن‌ها بهره برداری نمایند.»

در حال حاضر خانواده‌ی Reuben که جوان‌ترین آمریکایی است که موفق به کسب کمربند مشکی کونگ‌فوی شائولین شده است، به او کمک می‌کنند تا سازمان غیرانتفاعی CyberShaolin خود را راه‌اندازی نماید.

Reuben گفت هدف او «آگاه کردن کودکان و بزرگ‌سالان از خطرات ناامنی سایبری» است. او افزود که قصد دارد به تولید کنندگان، پژوهش‌گران امنیتی و دولت این پیام را انتقال دهد که باید با هم کار کنند.

Reuben می‌خواهد در آینده در یکی از دانشگاه‌های CalTech یا MIT در رشته‌ی امنیت سایبری (cyber-security) تحصیل کند و مهارت‌های کسب شده‌اش را برای تحقق اهداف نیکو به کار ببرد.


بیشتر بخوانید:

>>در سال ۲۰۱۷ با چه چالشهایی از اینترنت اشیا روبرو خواهیم بود؟

>>هفت موضوع داغ اینترنت اشیا در سال ۲۰۱۷


منبع: theguardian

استفاده و بازنشر این نوشتار تنها با ذکر لینک منبع و نام «مجله‌ی فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی» مجاز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *