برترین ضربان سنج های قفسه سینه

در بیشتر موارد افراد برای کاهش وزن یا افزایش ورزیدگی بدن ورزش می‌کنند. اما همه افراد از بازه مناسب ضربان قلب حین ورزش اطلاع ندارند. ورزشکارانی که ضربان قلب را در زمان ورزش می‌سنجند بیشترین استفاده را از زمان فعالیت خود خواهد برد. بهترین راه اطلاع از میزان انرژی سوزانده شده در طول ورزش استفاده از دستگاه ضربان سنج است. این دستگاه به صورت مداوم ضربان قلب را ثبت می‌کند. کلیه ورزشکاران حرفه‌ای با ردیابی ضربان قلب سعی در بهینه ساختن توانایی بدنی خود دارند. در ادامه این مقاله از مجله فناوری‌های پوشیدنی و توان افزا به معرفی دستگاه‌های دقیق ضربان سنج می‌پردازیم.

برترین ضربان سنج های قفسه سینه

آشنایی با ضربان سنجی

حسگرهای ضربان سنج سه نوع دارند. حسگرهای قفسه سینه، حسگرهای روی مچ و بازوبندهای ضربان سنج.

یک حسگر قفسه سینه به صورت الکترونیکی ضربان قلب کاربر را می‌سنجد. سپس اطلاعات را به یک پوشیدنی یا تلفن همراه ارسال می‌کند. این روش مشابه چیزی است که در بیمارستان‌ها استفاده می‌شود. حسگرهای قفسه سینه حساسیت و دقت بالایی دارند. همین گفته در مورد بازوبندها نیز صادق است.

پوشیدنی‌های شرکت‌هایی مانند Fitbit، Apple یا Garmin روی مچ بسته می‌شوند. این دستگاه‌ها با حسگرهای نوری کار می‌کنند. ردیاب‌های سلامت روی مچ و ساعت‌های هوشمند روش دیگری برای ضربان سنجی دارند. در این دستگاه‌ها نوری به مچ کاربر تابانیده می‌شود. با تپش قلب خون با بیشترین سرعت ممکن در رگ‌ها حرکت می‌کند. در این زمان نور بازتاب شده کمترین شدت را دارد. با تحلیل نوری که از رگ‌های خونی بازتاب می‌شود ضربان قلب کاربر تخمین زده می‌شود. معمولا الگوریتمی برای این کار نوشته می‌شود.

این روش برای کاربر بسیار راحت است. اما دقت ضربان سنجی قفسه سینه بیشتر است. اگر دقت ضربان سنجی برای کاربر بسیار مهم باشد، حسگرهای قفسه سینه دستگاه‌های مناسب‌تری هستند. در ادامه تعدادی از این دستگاه‌ها معرفی می‌شود.


Polar H10

Polar H10

ضربان سنج H10 نسخه به روز شده پرفروش‌ترین ضربان سنج  Polar با نام H7 است. این ضربان سنج با بند نرم پارچه‌ای به سادگی با بدن کاربر سازگار می‌شود. آرایه‌ای از دوایر سیلیکونی و مکانیزم قفل جدید به ثابت نگاه داشتن حسگر در زمان تمرین کمک می‌کند. الکترودهایی برای پیشگیری از تداخل نیز برای افزایش دقت دستگاه تعبیه شده است.

H10 با یک حافظه داخلی عرضه می‌شود. این حافظه در صورتی که کاربر مایل به استفاده از تلفن همراه نباشد، کارآمد است. این حسگر تنها قادر به ذخیره یک جلسه تمرین است. بنابراین پس از تمرین داده‌ها باید همگام شود.

این حسگر با تعدادی از تجهیزات ورزشی سازگار می‌شود. ضد آب بودن آن را برای استفاده هنگام شنا مناسب می‌سازد. اما فرستنده بلوتوث در این شرایط کار نمی‌کند.

حسگر ضربان سنج H10 برای کاربرانی که مایل به سنجش ضربان قلب با دقت بالا با دستگاهی روی قفسه سینه هستند، بسیار مناسب است.


Wahoo Tickr X

Wahoo Tickr X

Tickr X از میان سه ضربان سنج Wahoo پیشرفته‌ترین است. این دستگاه میزان انرژی مصرفی، اطلاعات دویدن، دوی داخل سالن، سرعت پدال دوچرخه، و دفعات تکرار حرکات را نیز می‌سنجد.

حافظه داخلی این دستگاه تا شانزده ساعت تمرین را ذخیره می‌کند. بعد از تمرین می‌توان داده‌ها را روی تلفن همراه همگام ساخت. این حسگر با بیش از ۵۰ اپلیکیشن مانند Nike+ Running, MapMyFitness, Runkeeper, Strava, Apple Health و Cyclemeter/Runmeter سازگار است.

وجود ANT+ و بلوتوث۴ به دستگاه اجازه اتصال به ساعت‌های GPS دار، IPhone، و دستگاه‌های آندروید را می‌دهد. Tickr را می‌توان به صورت مستقیم به Apple Watch متصل کرد و داده‌های آن را روی اپلیکیشن Workout مشاهده نمود.


MyZone MZ-3

MyZone MZ-3

MyZone مدتی است که وارد بازار ضربان‌سنج‌های قفسه سینه شده است و به صورت عمده با باشگاه‌های ورزشی سروکار دارد. آخرین دستگاه این شرکت MZ3  است. هدف این دستگاه افزودن یک عامل رقابتی به تمرین‌های زمان ضربان سنجی است.

همان گونه که نام شرکت نشان می‌دهد، ناحیه ضربان تناسب اندام مناسب هر فرد با زمان تغییر می‌کند. MZ3 این نواحی را ردیابی می‌کند. این نواحی به صورت یک نوار پنج قسمتی نشان داده می‌شود. سپس این اطلاعات با نوعی سیستم امتیاز دهی قابل فهم می‌شود. این شرکت ادعا می‌کند که حسگر قفسه سینه یاد شده با دقت ۹۹.۴  درصد EKG ضربان را ثبت می‌کند.

اطلاعات این حسگر با بلوتوث به تلفن همراه منتقل می‌شود. وجود ANT+ امکان خواندن اطلاعات از طریق سایر دستگاه‌ها را نیز فراهم می‌کند. این دستگاه با تعدادی از اپلیکیشن‌های تلفن همراه سازگاری دارد.


Garmin HRM Tri

Garmin HRM Tri

این حسگر به صورت خاص برای ورزشکاران مسابقات سه گانه طراحی شده است. شتاب سنج داخلی دستگاه شش مشخصه مربوط به دویدن را گزارش می‌دهد. طول گام، تعداد گام در دقیقه یا cadence، طول زمان تماس تعادلی پا با زمین، نوسانات عرضی یا میزان حرکت عمودی پا هنگام دو و نسبت عرضی یا vertical ratio.

حسگر HRM Tri  کوچک‌ترین و سبک‌ترین ضربان‌سنج Garmin است. به طوریکه در عرض بند دستگاه به خوبی جا می‌شود. بند دستگاه نرم، با گوشه‌های گرد و درزهای پوشیده است که در آب و خشکی بسیار راحت است. باتری دستگاه تا ۱۰ ماه کار می‌کند(اگر هر روز یک ساعت با آن کار کنید). این باتری قابل تعویض است.

این دستگاه برای کسانی که دوچرخه سواری، دو و شنا را دوست دارند بسیار مناسب است.


Suunto Smart Belt

Suunto Smart Belt

اندازه‌ها واقعا مهم هستند. دست کم از دید Suunto. این شرکت ادعا دارد که ضربان سنج‌هایش کوچک‌ترین دستگاه‌های سازگار با بلوتوث‌های هوشمند است که به بازار عرضه شده. به واقع شاید چنین باشد. ماژول حسگر ضربان سنج Smart Belt واقعا کوچک است. جرم آن تنها ۴۰ گرم است. عرض بند دستگاه نیز تنها ۳۰ میلیمتر است.

در حال دویدن دستگاه اطلاعات ضربان قلب و انرژی مصرفی را در لحظه نشان می‌دهد. Smart Belt تا عمق ۳۰ متری ضد آب است. پس هنگام شنا نیز قابل استفاده است.

داخل آب حسگر دستگاه تا سه ساعت اطلاعات ضربان قلب را ذخیره می‌کند. با بازگشت به زمین خشک اطلاعات آن را باید با ساعت Ambit 3 یا اپلیکیشن تلفن همراه حسگر همگام ساخت. این اپلیکیشن تحلیل اطلاعات را روی دستگاه‌های آندروید و iPhone انجام می‌دهد.


Moov HR Burn و HR Sweat

شرکت MOOV به استفاده از طرح‌های نو برای ردیابی در لحظه شناخته شده است. نخستین حسگر ضربان سنج قفسه سینه آن HR Burn است که با الکتروکاردیوگارم دقیق HR Sweat ترکیب می‌شود.

هر دو دستگاه به کاربر در بهره‌گیری هرچه بیشتر از ساعات تمرین فیزیکی کمک می‌کند. تنها لازم است به توصیه‌های مربی صوتی دستگاه برای حفظ ناحیه مناسب ضربان قلب گوش دهید. تمرینات، برای حفظ شدت لازم، متنوع و هوشمندانه خواهند بود.

HR Burn یک حسگر قفسه سینه است. اما HR Sweat روی پیشانی بسته می‌شود و شقیقه را می‌پوشاند. به ادعای شرکت سازنده این روش خوانش دقیق‌تری از ضربان قفسه سینه یا نبض مچ بدست می‌دهد. دستگاه با تابانیدن نور یک LED سطح پوست را روشن می‌کند. نور جذب شده توسط پوست با تپش قلب و حرکت خون در بدن تغییر می‌کند. اطلاعات ضربان HR Sweat  با تحلیل نور بازتاب شده بدست می‌آید.

بر اساس طرح، حسگرها در یک سربند جاذب عرق تعبیه می‌شود. این طرح در Moov HR Swim هم به شکل یک کلاه شنا به کارگرفته شده است. به عبارتی در هنگام شنا نیز می‌توانید ضربان سنجی را انجام دهید.


بیشتر بخوانیم:
بهبود فناوری سمعک ها با تحریک الکتریکی مغز
مقایسه دقت ضربان سنجی مچ بندها و بندهای قفسه سینه
ده نکته مهم در انتخاب ردیاب سلامت مناسب (بخش نخست)


منبع: gadgetsandwearables

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *