پروژه MATIA برای نابینایان و افراد دارای اختلال حافظه محیط پیرامون را توصیف می‌کند

پروژه MATIA به افراد نابینا و کسانی که دارای اختلال حافظه هستند کمک می‌کند مانند افراد عادی زندگی کنند. MATIA محیط پیرامون فرد نابینا را با گفتار و موسیقی توصیف می‌کند. همچنین قادر است مسیرهای پیاده‌روی و چهره‌ها و حتی احساسات را نیز شناسایی کند.

پروژه MATIA: کمک به افراد نابینا و افراد دارای اختلال حافظه

تیم لهستانی MATIA موفق به دریافت جام ایمجین مایکروسافت ۲۰۱۶ (Microsoft Imagine Cup) شد. این تیم متشکل از افراد با توانایی‌های متفاوت و علاقه‌مندی‌ها و مهارت‌های متنوع است. Petros Psyllos مسئول بخش فنی و الکترونیک پروژه و Krzysztof Bujnarowski مسئول بخش بازاریابی است. سرپرست گروه نیز دکتر Jerzy Sienkiewicz است. تیم با ترکیب مهارت‌های فنی و نرم‌افزاری بازدهی گروهی را افزایش داده‌ است.

پروژه MATIA برای نابینایان و افراد دارای اختلال حافظه محیط پیرامون را توصیف می‌کند

این گروه بر پروژه‌ای کار می‌کند که به افراد نابینا کمک می‌کند مانند افراد عادی زندگی کنند. پروژه MATIA یک دستگاه با چند حسگر است که برای افراد نابینا و افراد دچار زوال عقل و بیماری آلزایمر طراحی شده است. این دستگاه کوچک که قابلیت اتصال به قفسه سینه، کمر و سر را دارد شامل دو دوربین، دو حسگر فراصوت و ده حسگر متفاوت دیگر است. دستگاه اطلاعات را به گوشی هوشمند ارسال می‌کند و از این طریق محیط پیرامون فرد نابینا را توصیف می‌کند و درباره اندازه و فاصله و ویژگی‌های موانع به فرد اطلاع می‌دهد. تیم از شبکه‌های عصبی عمیق (deep neural networks) برای توصیف همه اشیا با کمک توصیف گفتاری استفاده کرده است. دستگاه قابلیت توصیف اشیا با کمک موسیقی را نیز دارد. در این حالت هر شی صدای مختص خود را دارد. MATIA چهره افراد و احساسات آن‌ها را تشخیص می‌دهد. در موارد اضطراری دستگاه می‌تواند به طور خودکار به خدمات اورژانس تماس بگیرد و در حالت عدم شارژ باتری، حالت اضطراری خود را فعال می‌کند تا فرد نابینا بدون‌خطر به مقصد برسد. افزون بر این، MATIA می‌تواند جایگزین همه تجهیزات موردنیاز فرد نابینا شود. تجهیزات موردنیاز افراد نابینا شامل خواندن متن، هشدار موقعیت‌های غیرمعمول، توصیف کالاهای فروشگاه، تشخیص رنگ چراغ راهنمایی و رانندگی، اندازه‌گیری فاصله و گام، شناسایی اسکناس وبسیاری وسایل دیگر هستند. بخش مهم MATIA کنترل دسکتاپ مجازی (Virtual Desktop Control) است که خدمات کامل گوشی همراه را برای کاربران فراهم می‌کند. کاربر با کمک حرکات مختلف می‌تواند دستگاه گوشی همراه خود را کنترل کند.

با همکاری بنیاد Audiodeskrypcja که برای افراد نابینا راهنمای توصیف صوتی فراهم می‌کند تیم MATIA به ملاقات افراد نابینا می‌رفت. ایده پروژه MATIA از طریق صحبت کردن با افراد نابینا به دست آمده است و پس از آن گروه تصمیم می‌گیرد که با دانش فنی خود دستگاهی مفید برای افراد نابینا طراحی کند. مرحله تحقیق و توسعه پروژه MATIA در اکتبر ۲۰۱۶ تکمیل شد. دستگاه برای ۳۰ فرد نابینا مورد آزمایش قرار گرفت. تاریخ فروش این محصول نوامبر ۲۰۱۷ در نظر گرفته شده است.

با موفقیت در جام ایمجین مایکروسافت، تیم MATIA توانست پروژه خود را به سرمایه‌گذاران معرفی کند. این پروژه توجه سرمایه‌گذاران را جلب کرد. تیم در این‌باره توضیح می‌دهد: «ما بر این باوریم که حمایت‌های مالی و پشتیبانی قوی که در رقابت مایکروسافت به‌دست آوردیم باعث شد نمونه نخست دستگاه را بهبود دهیم و استراتژی کسب وکار خود را پیاده‌ کنیم. همچنین در دفتر مرکزی مایکروسافت در ردموند (Redmond) با نمایندگان تیم تحقیقات مهندسی مایکروسافت ملاقات کردیم. در کنار حمایت مالی پروژه، آن‌ها موقعیتی در مایکروسافت به ما پیشنهاد دادند.»

جام ایمجین مایکروسافت ۲۰۱۶ به پایان رسیده است ولی شما می‌توانید ویدیو این رقابت را در تارنمای زیر مشاهده کنید:

رقابت جام ایمجین مایکروسافت ۲۰۱۶


درباره فناوریهای دستیار نابینایان و بیماری آلزایمر بیشتر بخوانید

>> تویوتا برای افراد نابینا و کم‌بینا یقۀ راهنما می‌سازد
>> نقشه‌‍‌های بریل چاپ سه‌بعدی برای نمایش راه به دانشجویان نابینا
>> Proximity Hat ابزاری برای هدایت نابینایان با وارد کردن فشار به سر
>> حسگر تشخیص نشانه‌های سرطان، آلزایمر و پارکینسون


منبع: Adafruit

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *