فناوری های مهم رباتیک در آینده

دنیای رباتیک در حال تغییر و تکامل است(برای مشاهده مثال‌هایی در این مورد به اینجا مراجعه نمایید). این رشته با پیشرفت‌های شگرفی همراه بوده است. از ماشین‌های خودکار گرفته تا پهپاد‌ها و ربات‌های خانگی. اما در اینجا به چشم‌انداز سال‌های آینده رباتیک نگاهی خواهیم داشت. این مقاله هشت فناوری مهم و در حال تغییر و نحوه برهم‌کنش ما ربات‌های سال‌های ۲۰۲۲تا۲۰۲۳ را بررسی خواهد کرد. با مجله فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی همراه باشید.

رباتیک در آینده

تمرکز بر سهولت استفاده

سهولت استفاده در مورد ربات‌ها بحث مهمی است. با پیشرفت، دردسترس بودن و ارزان شدن فناوری سهولت استفاده برای شرکت‌ها و مشتریان ارزش بیشتری می‌یابد.

برای بخش تجاری سهولت استفاده به معنای به کارگیری ربات‌ها به شکلی است که امکان انجام امور را با کارایی بیشتری از کارایی انسان فراهم کند. برای مشتریان سهولت استفاده به معنای توانایی کارکردن با دستگاه با کمترین میزان آموزش است. چنین امکانی هر سامانه‌اهی را ارزشمند می‌سازد. در نهایت سازندگان خواهان سادگی محصولات خود برای همگان هستند. حتی برای افرادیکه برنامه نویسی نمی‌کنند. به این شکل امکان تمرکز بر کاربرد عملی وسیله فراهم می‌شود.

کارخانه های هوشمند

یک کارخانه هوشمند جایی است که ماشین‌های خودکار و داده‌های لحظه‌ای بازده فرآیند‌های ساخت را بهبود می‌بخشند. کارخانه‌های هوشمند از امنیت بیشتری نیز برخوردار هستند. در سال‌های اخیر این کارخانه‌های هوشمند پربازده‌ترین کارخانه‌ها در میان صنایع موتوری و خودروسازی بوده‌اند. فرآیند ساخت اصولی در این کارخانه‌ها فوق‌العاده است. آنان فرآیندی یکپارچه از توسعه سخت‌افزار، رباتیک و ماشین‌های خودکار دارند که کار را پربازده و سریع می‌سازد.

در یک کارخانه کوچک ماشین‌ها به شبکه‌ای صنعتی متصل هستند. این شبکه امکان ارتباط بین کارمندان را فراهم می‌کند. هدف بهینه سازی کلیه فرآیندها با خودکار ساختن آن‌هاست. در عین حال این امر امنیت را هم بیشتر می‌سازد چراکه پیگیری کار بهتر انجام می‌شود. به عنوان مثلا اگر ماشینی نیازمند قطعه‌ای از ماشین دیگر برای تکمیل کار خود باشد،‌ هشداری مبنی بر کمبود قطعات ارسال خواهد شد. در این شرایط در هر کجای کارخانه که این قطعه مورد نیاز نباشد، در محل نیاز به کار گرفته خواهد شد و بعدا با قطعه مشابهی جای آن پر می‌شود.

به این شکل زمان اتلافی کمتری صرف تجهیزات معیوب هم می‌شود. همچنین نیازی به یک ناظر برای رصد همه چیز در تمام ساعات روز نیست. در عوض سامانه کارخانه به شما خواهد گفت که در هر بخش چه می‌گذرد. این سامانه به طور مداوم میزان مواد مورد نیاز هر بخش را چک می‌کند و به شما می‌گوید کدام بخش به توجه بیشتری نیاز دارد.

امنیت شبکه برای ربات ها

در حال حاضر ده درصد میزان کار بخش تولید توسط ربات‌ها انجام می‌شود. به گفته Fortune، در سال ۲۰۲۳ این میزان به ۲۵ درصد خواهد رسید. اما  گسترش ربات‌ها چالش‌هایی نیز در پی داشته است. به طور مثال امنیت یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های روبه‌رو در رباتیک است.

یک راه حل استفاده از نرم افزا امن است. به این معنا که هرگز نباید اجازه هک شدن ربات خود را به واسطه کد ضعیف به کسی بدهید. همچنین باید از این مورد اطمینان حاصل کنید که دستگاه‌ شما امکان دسترسی از راه دور را با اتصال ناامن  WiFi یا بلوتوث نمی‌دهد. اگر فردی از راه دور به ربات شما متصل شود امکان دزدیدن اطلاعات به سادگی فراهم خواهد بود.

چالش دیگر طراحی سامانه‌هایی است که در برابر حملات سایبری مقاوم باشند. به ویژه در برابر هکرهایی که به طور متناوب به شبکه‌های ربات حمله می‌کنند.

استفاده بیشتر از ربات های چندکاره و  Cobotها

کوبات‌ها یا ربات‌های همکار(cooperative bot) از پیشینیان خود باهوش‌تر و توانمند‌تر هستند. آنان برای کار کرده به شکل پربازده و سریع در کنار انسان طراحی شده‌اند. در شرایطی که به کارگیری کوبات‌ها در محیط‌های کاری مرسوم شده است، انقلاب کوبات‌ها هم پیش روی ماست.

کوبات‌ها را می‌توان به شیوه‌های مختلف برنامه‌ریزی کرد. فرمان صوتی و یادگیری ماشین مثال‌هایی از این شیوه‌ها هستند. یادگیری ماشین به آنان امکان تطبیق با نیازهای انسان را خواهد داد. کوبات‌ها با مصرف کمتر انرژی، از ربات‌ها معمول به صرفه‌تر نیز هستند.

افزون بر این محاسن، کوبات‌ها با افزایش ایمنی در کنار سایر راه‌حل‌های خودکارسرعت کار را هم افزایش می‌دهند. چراکه این دستگاه‌ها نسبت به سایر ماشین‌ها با سرعت کمتری حرکت می‌کنند. به همین دلیل کارمندان در اطراف کوبات‌ها دسترسی بهتری به همه چیز دارند. درصوتیکه مشکلی رخ دهد احتمال خطر و آسیب فیزیکی با وسایل و ابزار نیز اطراف کوبات‌ها کم‌تر است. چرا که عجله کمتری پیرامون آن‌هاست.

تاثیر متقابل با ربات ها

با رشد صنعت رباتیک و ورود شرکت‌ها به این صنعت، نیاز به تاثیر متقابل هر چه بیشتر احساس می‌شود. تاثیر متقابل به معنای برقراری ارتباط امن ربات با سایر سامانه‌ها بدون خطر نشط اطلاعات است. استاندارد IEEE در سال ۱۶۸۷ نمونه‌ای از این مورد است. این استاندارد سنجه‌ای برای ماشین‌های خودکار است که اطلاعاتی مانند وضعیت ترافیک یا خطرات را در حرکت به اشتراک گذارند.

با وضعیت کنونی باید در انتظار معرفی استانداردهای بیشتری پیرامون این فناوری بود. بنابراین شرکت‌های بیشتری خدمات مشتریان خود را توسعه خواهند داد و هزینه استفاده از خدمات آنان نیز کاهش خواهد یافت. این کاهش هزینه بیشتر ناشی از حذف هزینه‌های اضافی حین انجام کارهای غیرضروری است. به طور مثال مدیریت زنجیره منابع.

پیک های رباتیک

هم اینک در سراسر جهان از ربات‌ها برای حمل بار استفاده می‌شوند. به طور مثال در آمازون ربات‌های حمل کننده بار در انبارها برای حمل بار سفارشی مشتریان به کار می‌رود. افزون بر این کارهایی مانند تمیزکردن انبار یا نظارت بر تعداد کالا نیز توسط ربات‌ها انجام می‌شود. به طور مشابه علی‌بابا نیز چنین ربات‌هایی را به کار گرفته است.

این کاربرد خاص ربات‌ها بیشتر ازاین هم توسعه خواهد یافت. در سال‌های آینده شرکت‌های بیشتری این فناوری را به شیوه‌های نوین به کار خواهند بست. به عنوان مثال پهپادهای خودکار یا ماشین‌های پنج چرخه برای حمل بار در نقاط نزدیک یا حتی حمل بسته داخل یک مجتمع آپارتمانی.

رباتیک به عنوان یک خدمت یا RaaS

رباتیک به عنوان خدمت یا Robotics as a Service در حال رشد است. دلیل خوبی نیز برای این رشد وجود دارد. براساس گزارش Globe Newswire این بازار در سال ۲۰۲۸ ارزشی برابر ۴۴ میلیارد دلار آمریکا خواهد داشت. اما آن‌جه در سال ۲۰۲۱ گزارش شد ۱۴.۴ میلیارد دلار بود. به عبارتی صنایع آینده و آینده خود ما تاحد زیادی با فناوری رباتیک گره خواهد خورد.

این فناوری به شرکت‌ها اجازه استفاده از سود کار خود را در صنایع خودکار خواهد داد. حتی نیازی به سرما‌یه زیادی برای خرید این تجهیزات، ادغام آن در محیط فعلی کار،‌ تنظیم آن و رسیدگی به آن نخواهد بود. RaaS مانند نرم افزار به عنوان خدمت یا Saas است. اما به جای فراهم کردن دسترسی به نرم افزارها از طریق فضای ابری این ربات‌ها کارهای خودکار را براساس برنامه پیشنهادی و با فواصل معین انجام می‌دهند.

Robotic Process Automation (RPA)

Robotic Process Automation یا RPA یک ابزار نرم‌افزاری است که کارهای تکراری را هدف قرار می‌دهند. صنایعی مانند سلامت، خدمات مالی و فروش انبوه می‌توانند از این فناوری بهره زیادی ببرند. این فناوری برای خودکار سازی فرآیندهایی مانند ورود داده،‌ خدمات مشتریان و … به کار می‌رود. این‌ها همه خدمات معمولی است که انسان‌ها انجام می‌دهند.

RPA را می‌توان برای کاهش هزینه‌ها و بهبود کارایی و بازده فرآیندهای خودکار به کار برد. RPA نیاز به منابع انسانی را برای این امور کاهش می‌دهد. حتی اگر این امر یک مفهوم جدید در بازار باشد، موج جدیدی برای بهبود آن به راه افتاده است.

پیشرفت بدون مرز

رباتیک رشته‌ای هیجان انگیز است که پیوسته در حال تغییر می‌باشد. از ماشین‌های خودکار گرفته تا ربات‌های صنعت سلامت، امکان پیشرفت نامحدود است. امیدواریم این مقاله در یافتن چشم اندازی برای آینده موثر باشد.


چگونه یکی از برندگان المپیک سایبورگ ها، CYBATHLON، باشیم؟
تحریک اپیدورال چیست و چه کاربردی دارد؟


منبع: roboticbiz

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *