صندلی چرخ‌دار کنترل شونده با چشم ساختۀ مخترعین معلول برنده جایزه ۱۹۶۰۰۰ دلاری

Patrick-Joyce-Eyedrivomatic

زندگی برای افراد دارای معلولیت که وابسته به کمک دیگران برای جابجایی از محلی به محلی دیگر روی صندلی چرخ‌دار هستند بسیار دشوار است به ویژه برای افرادی با ناتوانی حرکتی که در استفاده از صندلی‌ چرخ‌دار الکتریکی نیز دچار محدودیت هستند. برای حل این مشکل، Patrick Joyce و Steve Evans و David Hopkinson ابزاری با فناوری تعقیب چشم به نام Eyedrivomatic را توسعه داده‌اند.

این وسیله می‌تواند به هر صندلی چرخ‌دار الکتریکی متصل شده و آن را تنها با حرکات چشم کنترل کند. این فناوری مشابه فناوری استفاده شده در تعقیب کننده چشمی است که با اتصال به رایانه به افراد دارای بیماری نورون‎های حرکتی (MND) اجازه می‌دهد تا با حرکات چشم صحبت کنند.

شگفت زده خواهید شد در صورتی که بدانید Patrick Joyce چهل و شش ساله، رهبر توسعه‌دهنده‌های این ابزار، خود نیز از بیماری نورون‎های حرکتی رنج می‌برد اما قادر است تا صندلی چرخ‌دار خود را با دستانش کنترل کند. در حالی که همکار وی، Steve Evans که او نیز از بیماری مشابه رنج می‌برد تنها می‌تواند چشمان خود را حرکت دهد و وابسته به کمک دیگران است. ساختن این وسیله با وجود بیماری بسیار شگفت‌انگیز است و ارزش توسعۀ این ابزار را که تقریباً دو سال طول کشیده است بیشتر می‌کند.

Patrick-Joyce-Eyedrivomatic_2

تلاش‌های آن‌ها در نهایت با بردن جایزۀ ۱۹۶۰۰۰ دلاری  ۲۰۱۵ Hackaday prize به ثمر نشست. این جایزه برای ساختن ابزارهای نوآورانه‌ای است که تغییری را برای کاربر ایجاد کنند. جایزۀ جایگزین یک سفر به فضا است، اما هر سه نفر تصمیم به دریافت جایزه نقدی گرفتند تا با توجه به شرایط فعلی آنها، پشتوانه‌ای برای خانواده‌هایشان باشد. ضمن این که هر سه نفر آنها به طور همزمان قادر به استفاده از سفر فضایی نبودند.

Joyce اعلام کرد:

« شخصاً برای من این پول در زمان مناسبی بدست آمد چرا که خانه ما بسیار کوچک است و ما از لحاظ مالی قادر به جابجایی نیستیم. من قرار نبود تا به امروز زنده بمانم و انتظار نداشتیم زمانی که فرزندان ما نوجوان هستند من هنوز زنده باشم. من شک دارم که Eyedrivomatic به صورت تجاری توسعه یابد. مشکلاتی مالی وجود دارد که احتمالاً مانع این کار خواهد شد. اما آنرا به گونه‌ای طراحی کرده‌ام که ساختن آن در خانه آسان باشد. »

Patrick-Joyce-Eyedrivomatic_1

:: وبگاه: http://www.eyedrivomatic.org/
:: صفحه اجتماعی: https://www.facebook.com/eyedrivomatic


>> در همین زمینه بخوانید: ساخت سامانۀ سخنگو برای معلولان سندرم locked-in به کمک فناوری تعقیب وضعیت چشم
>> در همین زمینه بخوانید: نرم‌افزار معروف Stephen Hawking را همین حالا دریافت کنید


منبع: damngeeky.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *