تازه های فناوری های کمکی: اخبار فناوری های کمکی برای تسهیل زندگی

در این مقاله از مجله‌ی فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی مهم‌ترین اخبار فناوری‌های کمکی در حوزه‌های مختلف را مرور خواهیم کرد. دستگاهی برای بازی Xbox از روی ویلچر، نخستین ویلچر ایستاده‌ی هند، تبلت ویژه‌ی نابینایان و … . با ما همراه باشید.

این دستگاه می‌تواند ویلچر برقی را به یک کنترلر Xbox تبدیل کند

بازی‌های ویدئویی سرگرمی‌های رو به رشدی در جامعه امروزی هستند و به لطف لوازم جانبی همچون کنترلر تطبیق‌پذیرXbox مایکروسافت، ناتوانی جسمی نیز مانع بازیکن‌ها نیست. مؤسسه خیریه AbleGamers با ATMakers یک افزونه سخت‌افزاری ایجاد کرده‌اند که به شما امکان می‌دهد از جوی استیک صندلی چرخدار برقی به عنوان کنترلر Xbox One استفاده کنید. این دستگاه آداپتور Freedom Wing نام دارد. کاربر با کمک این دستگاه می‌تواند کنسول Xbox را از روی ویلچر برقی خود بازی کند.

رونمایی از نخستین ویلچر ایستاده هندی با نام Arise

مؤسسه فناوری هند مدرس یا IITM از نخستین ویلچر ایستاده و نوآورانه با نام Arise رونمایی کرد. کاربران بدون هیچ تلاشی جز چرخاندن ویلچر می‌توانند به حالت ایستاده در آیند. این ویلچر می‌تواند وزن کاربر تا ۱۱۰ کیلوگرم را تحمل کند. ابعاد صندلی قابل تنظیم است. Arise کاملاً ایمن است و وقتی کاربر در حالت ایستاده قرار دارد ویلچر در حالت قفل باقی می‌ماند. این وسیله نقلیه را می‌توان براحتی و در صورت لزوم با خودرو یا اتوبوس حمل کرد. نمونه اولیه توسط بیش از ۵۰ فرد مبتلا به آسیب نخاعی مورد آزمایش قرار گرفت. Arise حدود ۱۵۰۰۰ روپیه قیمت دارد.

نخستین تبلت ویژه نابینایان ساخته شد

این تبلت که در نمایشگاه CES2020 معرفی شد به افراد دچار اختلال بینایی اجازه می‌دهد تا همانند دیگر افراد از دستگاه‌های هوشمند بهره ببرند. در واقع این دستگاه یک نمایشگر و یک صفحه کلید بریل است که از طریق بلوتوث با دستگاه‌های هوشمند تعامل می‌کند. تبلت Tactile Pro توسط شرکت PCT ایجاد شده است، شرکتی که سال‌ها مشغول تحقیق و توسعه فناوری بریل بوده است. این دستگاه با یک سیستم عامل اندرویدی کار می‌کند و می‌تواند اطلاعات هر صفحه را به صوت، بریل و حتی تصاویر بریل تبدیل کند. اگر در حال کاوش در این تبلت هستید و به تصویر برخورد کنید، Tactile Pro تصویر را در بریل با وضوح پایین بازآفرینی می‌کند. این تبلت همچنین با زبان‌های مختلف کار می‌کند. با تبلت Tactile Pro، کاربران می‌توانند در اینترنت کاوش، اسناد را ویرایش و بازی کنند. این دستگاه همچنین دارای یک حافظه داخلی است که می‌تواند بیش از ۱۰۰،۰۰۰ کتاب بریل را نگه دارد. نسخه Tactile Edu ویژه یادگیری بریل ساخته شده است.

ساخت یک بریس برای کمک به کودکان فلج مغزی

مخترع جوان Spencer Janning، دانشجوی دانشگاه دیتون یک بریس با نام Freedom Brace برای کودکان مبتلا به فلج مغزی طراحی کرده است تا از عبور پاهای آنها از روی هم و حالت قیچی‌وار جلوگیری کند. این کودکان باید از وسیله‌ای استفاده کنند که پاهای آنها را از هم جدا نگه دارد تا به حالت قیچی قرار نگیرند. حالت قیچی می‌تواند مشکلات بیشتری برای این کودکان به بار آورد و بسیار دردناک باشد. این وسیله در عین راحتی و آزادی حرکت، مانع از پیچ خوردگی پاهای کودکان فلج مغزی می‌شود. این بریس هم اکنون با قیمت ۱۹۵ دلار در آمازون به فروش می‌رسد. هر بریس با کمک فناوری چاپ سه بعدی و به صورت سفارشی برای افراد ساخته می‌شود.

توسعه ی نسل جدید ایمپلنت‌های شنوایی

افرادی که شنوایی خود را به دلیل آسیب گوش داخلی یا از بین رفتن عصب شنوایی از دست داده‌اند به کمک ایمپلنت‌های حلزونی یا ایمپلنت گوش داخلی می‌توانند دوباره بشنوند. ایمپلنت ساقه شنوایی مغز که قسمت اعظم سیستم شنوایی را دور می‌زند و سیگنال‌ها را مستقیماً به ساقه شنوایی مغز می‌فرستد بهترین گزینه برای این بیماران است. اما در حال حاضر این ایمپلنت‌ها سفت و سخت هستند و کاملاً با آناتومی منحصر بفرد هر بیمار مطابقت ندارند. گروهی در EPFL با همکاری پژوهشگران هاروارد یک ایمپلنت شنوایی منعطف ایجاد کردند. نمونه اولیه این ایمپلنت روی موش‌ها آزمایش شده است. پژوهشگران معتقدند این ایمپلنت‌ها از نظر کیفیت و عملکرد بسیار بهتر از ایمپلنت‌های موجود است.

نسل جدید ایمپلنت شنوایی

بیشتر بخوانید:
اسکوتر حرکتی یا ویلچر برقی: کدام یک بهتر است؟
گفتگو با دکتر Hugh Herr : تازه‌ های پروتز بیونیک پا
نگاهی به برترین فناوری ها برای بهبود زندگی معلولان


«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *