تشخیص پارکینسون با کفی کفش

گروهی از پژوهشگران از دانشگاه Texas A&M یک آزمایش ضرب گرفتن پا برای بیماران مبتلا به پارکینسون توسعه داده‌اند. با این آزمایش و به کمک کفی کفش داده‌ها را به یک اپلیکیشن تلفن همراه منتقل کرد. نتایج این آزمایش میزان خطر سقوط بیماران را در عین ارائه اطلاعاتی نشان می‌دهد که در مورد پیشرفت علائم و یا توصیه‌های درمانی بینش افراد را افزایش می‌دهد. برای آشنایی بیشتر با این آزمایش با مجله فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی همراه باشید.

آزمایش ضربه پا برای تشخیص پارکینسون در TexasA&M

از هر دویست نفر سه نفر با بیماری پارکینسون درگیر هستند. این بیماری پیشرونده عصبی اعصاب مرکزی را درگیر می‌کند. در حال حاضر پارکینسون درمانی ندارد. به سبب این بیماری مشکلات حرکتی ایجاد می‌شود و خطر سقوط بیماران را افزایش می‌دهد.

نتایج این پژوهش در IEEE Sensors Letters به چاپ رسیده است.

دکتر Ya Wang دانشیار دانشکده مهندسی مکانیک J. Mike Walker’۶۶ این محصول را این‌گونه معرفی کرد: « ما یک کفی کفش سبک، خود انرژی و با استفاده آسان طراحی کردیم که در هر کفشی قرار گیرد. همچنین با این کفی انواع آزمایش‌ها را می‌توان برای یافتن میزان خطی سقوط بیمار ترکیب کرد. برای افرادی که در مناطق محلی و یا مناطق در حال بازسازی زندگی می‌کنند، انجام آزمایش ساده نیست. اما این محصول برای این افراد هم قابل استفاده است.»

پارکینسون علائم گسترده‌ای دارد. لرزش، سختی عضلات یا کم شدن تعادل و هماهنگی. علائم در هر بیماران متفاوت است به همین سبب نیاز به مراجعه متناوب به پزشک و برنامه منظم درمان است.

برخی علائم با چشم غیر مسلح هم قابل تشخیص است. به طور مثال برخی بیماران قدم‌های کوتاه برمی‌دارند وبرخی تعادل کمی دارند. اما علائمی هم وجود دارد که با آزمایش‌های کنونی قابل تشخیص نیست. این عدم توانایی برای دسته‌بندی علائم یا تشخیص آن خود سبب خستگی فیزیکی و بار روحی می‌شود. چراکه دست و پنجه نرم کردن با مشکلات حرکتی برای بیماران دشوار است.

تشخیص پارکینسون

بیماری پارکینسون توسط متخصصان با ترکیبی از ضربات پا و راه رفتن قابل تشخیص است. در این آزمایش حرکات بیمار به دقت زیر نظر گرفته می‌شود. سپس علائم با the Unified Parkinson’s Disease Rating Scale دسته‌بندی می‌شود.

آزمایش ضربه پا برای تشخیص پارکینسون در TexasA&M

این روش تشخیص اما معایب خاص خود را دارد. به خصوص در بیمارانی که مشکلات حرکتی دارند، در راه سفر به مکان آزمایش و حتی حین خود آزمایش امکان بروز مشکل هست. افزون بر این آزمایش‌ها علائم غیرمشهود را مشخص نمی‌کنند.

در حین آزمایش بیماری که باید راه برود تشویش دارد. همین تشویش سبب تغییر اندکی در الگوی راه رفتن خواهد شد. به همین دلیل امکان سردرگمی در مورد تشخیص هست. در واقع تشخیص دقیق نیازمند انجام آزمایش و بررسی الگوی راه رفتن بیمار در زمان طولانی است.

برای حل این مشکل پژوهشگران این آزمایش ضربات پا را با فناوری هوشمند ترکیب کرده‌اند. این فناوری با جمع‌آوری اطلاعات، یافتن اطلاعات کمکی در تشخیص وضعیت کاربر، دسته بندی علائم و(در طول زمان) رصد پیشرفت بیماری کمک کننده است.

آزمایش با قرار دادن کفی کفش آغاز می‌شود. با کمک بیمار و زمانی‌که فرد الگوهای خاص ضربه پا را کامل می‌کند، کفی کفش داده‌ها را به یک اپلیکیشن تلفن همراه منتقل می‌کند. با انجام آزمایش‌های بیشتر داده‌ها کامل‌تر و جامع‌تر می‌شود.

تنها با همین آزمایش ضربات پا می‌توان می‌توان اثربخشی تمرینات درمانی،‌ داروها، توانبخشی و مدیریت علائم را پیگیری کرد. اگر مدیریت بیماری به طور موثر انجام نشده باشد برنامه تلفن همراه توصیه به مشاوره با درمانگر، توصیه به تغییر دز دارو کند و یا پیشنهاداتی برای تغییر روند درمان ارائه کند.

نکته اساسی این پژوهش نتایج دقیق آن است که خطر سقوط بیمار را در مقیاس UPDRS ارائه می‌کند. با توجه به اینکه این آزمایش در خانه انجام می‌شود و دستگاه‌های کمی برای آن نیاز است، نتایج آزمایش هم در دسترس بیمار است و خود فرد هم می‌تواند از شرایط خود ارزیابی داشته باشد.


فناوری های مهم رباتیک در آینده
چگونه یکی از برندگان المپیک سایبورگ ها، CYBATHLON، باشیم؟


منبع: texexplore

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *