خودروهای بدون راننده امیدی برای جامعه نابینایان

حامیان افراد دارای مشکل بینایی با شرکت‌ها و قانون‌گذاران در مورد وسایل نقلیه‌ی در حال توسعه که قادر به رانندگی به طور مستقل هستند، صحبت می‌کنند.

پارکینگ مدرسه نابینایان پرکینز چندین روز در ماه اوت، به یک منطقه برای آزمایش وسیله نقلیه‌ای شبیه ماشین‌های گلف برای حمل و نقل دانش‌آموزان و کارکنان تبدیل شد. این خودرو توسط یک لپ تاپ هدایت می‌شود و یک نمونه اولیه ساخت شرکت Optimus Ride، یک استارت‌آپ در کمبریج ماساچوست است که فناوری‌های وسایل نقلیه الکتریکی بدون راننده را توسعه می‌دهد.

هر چند این یک سفر کوتاه و یک دوره برنامه‌ریزی شده بود اما موجب ایجاد هیجان در پرکینز شد. پرکینز قدیمی‌ترین مدرسه ایالات متحده برای نابینایان است که به ۲۰۰ دانش‌آموز نابینا، کم بینا و ناشنوا خدمت می‌کند. حامیان نابینایان در پرکینز و فراتر از آن معتقدند خودروهای بدون راننده می‌تواند زندگی نابینایان را متحول کند. همانطور که وعده یک خودروی واقعاً مستقل نزدیک است، سازمان‌ها اظهار می‌کنند که افراد نابینا نقش پررنگی در شکل دادن به وسایل نقلیه و نرم افزارهای در حال توسعه دارند.

دیو پاور، مدیر پارکینز می‌گوید: «وسایل نقلیه خودگردان زندگی نابینایان را دگرگون خواهد کرد. برای نخستین بار آنها بدون در نظر گرفتن فاصله خواهند توانست به مدرسه، محل کار و جامعه رفت و آمد داشته باشند. افراد نابینا شور و شوق شگرفی در مورد این خودرو دارند».

خودروهای بدون راننده امیدی برای جامعه نابینایان

جامعه نابینایان تصور می‌کند که سازندگان خودروهای خودگردان نیازهای آنان را در نظر نمی‌گیرند. بنابراین آقای پاور، مدیر اجرایی سابق فناوری از شرکت‌ها دعوت کرده تا به پرکینز بروند، بازخوردها را ببینند و در طراحی‌ خودروها آنها را نیز لحاظ کنند. وی می‌گوید: «ما می‌خواهیم کمک کنیم تا این فروشندگان طرح‌های در دسترسی بسازند و درمورد افراد نابینا نیز فکر کنند وآنها را در نظر بگیرند».

شرکت Optimus Ride نخستین شرکتی است که به دعوت آقای پاور پاسخ داده است. در طول بازدید، این شرکت خودروی خود را در محوطه پارکینز آزمایش کرد. همچنین یک جلسه تبادل اندیشه برگزار شد و در مورد اینکه چگونه خودروهای بدون راننده می‌تواند بهترین خدمت را به افراد نابینا داشته باشد و چگونه می‌توان از آنها در فضاهای بزرگتر استفاده کرد، نظراتی تبادل شد.

کارکنان پرکینز می‌گویند که پیشنهادهای متعددی را به این استارت‌آپ ارائه دادند، مانند تخصیص فضای کافی برای سگ‌ها. آنها همچنین تأکید کردند که نیاز به یک رابط غیرتهاجمی برای برقراری ارتباط بین مسافران و خودرو وجود دارد. برای نمونه، کنترل وسیله نقلیه با صفحه نمایش لمسی و استفاده از فناوری‌های صوتی و یا بازخورد لمسی در کنار آن می‌تواند برای کاربران نابینا مناسب باشد.

این شبیه خوانندگان مبتنی بر اشاره صفحه نمایش است که افراد دچار اختلال بینایی از آن برای هدایت گوشی‌های هوشمند و برنامه‌ها استفاده می‌کنند. جیم دنهام، هماهنگ کننده فناوری‌های آموزشی پرکینز، می‌گوید که انتظار دارد از یک برنامه استفاده شود که همه چیز را از احضار یک خودرو تا ساختاری برای یک توقف برنامه‌ریزی نشده و انتظار برای بارگیری وسایل را انجام دهد. برنامه، به نوبه خود بتواند وضعیت کاربران را در مورد پیشرفت خودرو و اطلاع از زمانی که به مقصد خواهند رسید به روز رسانی کند.

فراتر از وسیله نقلیه و طراحی نرم افزار، جامعه نابینایان می‌خواهد تا تحت مقررات حاکم بر خودروهای بدون راننده قرار گیرند. فدراسیون ملی نابینایان (NFB)، بزرگترین سازمان کشور برای افراد نابینا، این ایده خودرو برای نابینایان را از سال ۲۰۰۰، همزمان با چالش راننده نابینا برای تشویق دانشگاه‌ها به ایجاد رابط غیر تهاجمی با اتومبیل، ارائه داد. کریس دانیلسن، سخنگوی NFB می‌گوید که این گروه از گوگل خواست تا ویژگی‌های دسترسی را با ماشین‌های بدون راننده ترکیب کند. NFB همچنین قصد دارد در یک کنفرانس به میزبانی دایملر، غول خودرو آلمانی شرکت کند و نظراتش درمورد قوانین وسیله نقلیه خودکار که وزارت حمل و نقل ایالات متحده به تازگی منتشر کرده را بیان کند.

انجمن آمریکایی نابینایان (ACB)، یک گروه مردمی، قوانین ایالتی را دنبال می‌کند تا مطمئن شود که آنها افراد نابینا را از استفاده از وسایل نقلیه مستقل ممنوع نکرده باشد. طبق گفته‌های کیم کارلسون، مدیر ABC، هنگامی که ایالات‌هایی مانند نوادا، به وضع قانون خودروهای بدون راننده رسیدگی می‌کردند، گروه‌های حمایت از نابینایان از قانونگذاران خواستند تا کمتر از واژه خاص و ویژه استفاده کنند. کارلسون می‌گوید: «ما فکر می‌کنیم که نابینایی دلیلی برای استفاده نکردن از این خودروها نیست. بالعکس ما فکر می‌کنیم این دلیلی است که آنها باید از این خودروها استفاده کنند».

کارلسون همچون دیگر حامیان جامعه نابینایان به دنبال آینده‌ای پر از وسایل نقلیه‌ی به طور کامل مستقل است که در آن یک فرد نابینا نیازی به رانندگی نداشته باشد. افراد نابینا می‌گویند که سوار شدن در اتومبیل نیمه مستقل و در کنار مسافران بینا که قادرند رانندگی کنند، گزینه‌ای برای گسترش حمل و نقل فعلی نیست. گذشته از همه اینها، آنها در حال حاضر می‌توانند از دوستان یا اعضای خانواده کمک بگیرند یا از تاکسی و وسایل نقلیه عمومی که به افراد معلول تخصیص داده شده استفاده کنند. دانیلسن از NFB اشاره می‌کند: «اگر ما هنوز مجبور باشیم فرد دیگری در خودرو داشته باشیم هیچ بهبودی نسبت به وضع کنونی بدست نمی‌آوریم، صرفنظر از اینکه چه فناوری پیچیده‌ای مورد نیاز است.»

کارلسون اضافه می‌کند: «وسایل نقلیه خودمختار در آینده وجود خواهند داشت. هدف من این است که مطمئن شوم افراد نابینا نیز به همان اندازه بخشی از این آینده باشند».

 


درباره فناوری‌های نابینایان بیشتر بخوانید

>> تویوتا برای افراد نابینا و کم‌بینا یقۀ راهنما می‌سازد
>> نقشه‌‍‌های بریل چاپ سه‌بعدی برای نمایش راه به دانشجویان نابینا
>> Proximity Hat ابزاری برای هدایت نابینایان با وارد کردن فشار به سر
>> پروژه MATIA برای نابینایان و افراد دارای اختلال حافظه محیط پیرامون را توصیف می‌کند


 

منبع: technologyreview.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *