تماشا کنید: راه رفتن به کمک اسکلت بیرونی رباتیک پس از ۱۵ سال

آلن مک کینلی که در سال ۲۰۰۲ در حادثه تصادف با موتورسیکلت فلج شده بود پس از ۱۵ سال برای نخستین بار به کمک اسکلت بیرونی رباتیک REX Bionics راه رفت.

آلن مک کینلی ۳۸ ساله اهل شارلوت در کارولینای شمالی ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۰۲ هنگامی که در بزرگراه با موتورسیکلت در حال حرکت بود و قصد داشت از برخورد با خودرویی دیگر جلوگیری کند منحرف شد و پس از برخورد با زمین فلج شد.

از آنجایی که موتورسیکلت با سرعت ۷۰ مایل در ساعت در حال حرکت بود پس از انحراف با صخره‌ای برخورد و آلن به پرواز درآمد. به محض این که آلن به زمین برخورد کرد فهمید که فلج شده، پاهایش به سمت آسمان بود و کلاه ایمنیش در اثر برخورد شکسته بود.

پس از اینکه سریعاً به بیمارستان منتقل شد، جراحان ستون فقراتش را با میله‌های فلزی ثابت کردند. سپس پزشکان ترس او را تأیید کردند که فلج شده و هرگز قادر به راه رفتن نخواهد بود.

تماشا کنید: راه رفتن به کمک اسکلت بیرونی رباتیک پس از ۱۵ سال

راه رفتن آلن با اسکلت بیرونی رباتیک

آلن ۱۱ هفته دوره نقاهت و بازآموزی مهارت‌های اولیه از جمله نحوه لباس پوشیدن، استفاده از حمام و طی کردن پله‌ها را پشت سر گذاشت. از آن زمان او محدود به صندلی چرخدار شد تا اینکه یک روز فهمید قادر خواهد بود دوباره راه برود.

پس از گذشت سال‌ها، استفاده از اسکلت بیرونی REX بیونیک بود که به او اجازه داد برای نخستین بار و پس از ۱۵ سال راه برود و رؤیای دوباره راه رفتن وی محقق شود.

آلن می‌گوید: «فکر می‌کردم قرار است بمیرم. من به پرواز درآمده بودم و می‌توانستم ترافیک و خودروهای دیگر را ببینم و فکر می‌کردم قرار است بین آنها سقوط کنم.

پس از انحراف موتورسیکلت که ۷۰ مایل در ساعت سرعت داشت، با یک صخره برخورد کرد و من به پرواز درآمدم. هنگامی که به زمین برخورد کردم بدنم به غلتیدن به سمت پایین جاده ادامه داد و زمانی که متوقف شدم پاهایم به سمت آسمان بود و قفسه سینه‌ام پیچ خورده بود، در آن زمان می‌دانستم که فلج شده‌ام».

چهار مهره پشت من شکسته بود. جراحان تلاش کردند ستون فقراتم را با چهار پیچ و دو میله ثابت نگه دارند و همچنین اسفنجی برای کمک به رشد مجدد مهره‌ها قرار دهند.

من یک هفته در بیمارستان بودم سپس ۱۱ هفته توانبخشی را پشت سر گذاشتم، آنها به من آموختند چگونه لباس بپوشم، از حمام استفاده کنم و رانندگی کنم، آن مانند شروعی دوباره بود. من پیش از اینکه فلج شوم همیشه اسنوبورد را به صورت حرفه‌ای دنبال می‌کردم.

پس از خروج از بیمارستان به آپارتمان خودم رفتم. پرستاران فکر نمی‌کردند این ایده خوبی باشد اما من ثابت کردم که آنها اشتباه می‌کنند.»

تماشا کنید: راه رفتن به کمک اسکلت بیرونی رباتیک پس از ۱۵ سال

آلن در سفر به اروپا

«همیشه ندایی درون من بود و میدانستم که روزی خواهم توانست دوباره راه بروم. دو بار توسط شرکتی که با آن کار می‌کردم،  EnableMe به من پیشنهاد شد تا از REX استفاده کنم.

زمانی که من راه می‌رفتم احساس می‌کردم روی ابرها هستم. وقتی که فیلم آن را برای خانواده و دوستان ارسال کردم آنها با من تماس می‌گرفتند و گریه می‌کردند و من ‌فهمیدم که چقدر برای آنها مهم هستم.

من یک پسر قد بلند هستم و شش فوت قد دارم بنابراین همیشه بزرگتر از بقیه بودم، حال بسیار عالی است که قادرم بایستم و در چشم مردم نگاه کنم در حالی که دستان خود را تکان می‌دهم.»

معلولی که برای نخستین بار پس از 15 سال به کمک اسکلت بیرونی رباتیک راه رفت

تصویری از آلن، ۱۴ سال پیش که او یک اسنوبردر حرفه‌ای بود

پس از تصادف، آلن دوباره آموخت که چگونه مراقب خود باشد و به سراسر اروپا سفر کند، مناطقی که کمتر در دسترس افراد معلول با صندلی چرخدار بود. او در تلاش است تا ویژگی‌های استقلال خود را با محیط اطراف وفق دهد.

آلن افزود: «این مهم بود برای من تا بیاموزم چگونه در جهانی باشم که نیازهای من را فراهم نمی‌کند. هنگامی که مرکز توانبخشی را ترک می‌کردم، پرستاران از من خواستند تا با پدر و مادرم زندگی کنم، من خندیدم چون می‌خواستم مستقل باشم و مانند پیش از تصادف زندگی کنم. من قادرم برای ماه‌ها خودم در سراسر اروپا بدون هیچ وسیله‌ی در دسترسی سفرکنم.»

آلن دوبار از REX استفاده کرد و امیدوار است تأییدیه استفاده خانگی از آن در ایالات متحده آمریکا داده شود و استفاده از آن برای افراد معلول فیزیکی عادی شود.

او می‌گوید: «من احساس می‌کنم دوباره خواهم توانست به صورت عادی و همچون قبل راه بروم. من می‌دانم که REX می‌تواند موجب بهبود زندگی بسیاری از مردم شود، حتی با چیزهای کوچک مثل ایستادن هنگام آشپزی، قدرت استفاده از بالاترین قفسه و یا ایستادن و نگاه کردن از پنجره، چیزهایی که اگر روی یک صندلی چرخدار باشید نمی‌توانید انجام دهید».

REX قابلیت خود حمایت کننده دارد که به کاربران امکان ایستادن و راه رفتن می‌دهد و به عنوان یک ابزار فیزیوتراپی به ورزش و کشش عضلات کمک می‌کند.

جیل ژیرار از EnableMe توزیع کننده REX بیونیک می‌گوید: «قلب من مملو از هیجان برای آلن است. زمانی که او با REX راه می‌رود مغرور و با اعتماد بنفس به نظر می‌رسد. آلن یک مدافع بزرگ برای REX و سفیر بزرگ برای شرکت EnableMe است. REX امید بخش افرادی است که هرگز فکر نمی‌کنند دوباره بتوانند راه بروند».


در زمینه رباتهای اسکلت بیرونی بیشتر بخوانید:

>> راه رفتن معلولان با ربات اسکلت بیرونی ایرانی اکسوپد


منبع: mirror.co.uk

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *