نمایشگر سه بعدی JOLED با پیکسل های شناور در هوا

فناوری نمایشگرهای LCD برای همه نامی آشنا وقدیمی است. در حالی که شرکت‌های معتبر در حال ساخت و توسعه نمایشگرهای LED و OLED هستند صحبت از نمایشگر سه بعدی JOLED شناور، عجیب به نظر می‌رسد.

نمایشگر سه بعدی JOLED با پیکسل های شناور در هوا

پژوهشگران دانشگاه Sussex و بریستول (Bristol) در انگلستان موفق شدند با استفاده از ۱۲ کره کوچک شناور نمایشگری بسازند که با امواج فراصوت کار می‌کند. نمایشگر از گوی‌های دورنگ تشکیل شده است که ووکسل (physical voxels) نام دارند. به جای واژه پیکسل که برای نمایشگرهای متداول استفاده می‌شود در این نوع نمایشگر سه‌بعدی شناور جدید، واژه ووکسل به کار برده شده است.

گوی‌های دورنگ شناور از جنس پلی‌استارین (polystyrene) هستند و با استفاده از امواج تولید شده توسط بلندگوهای فراصوت در پایین و بالای گوی‌ها، در هوا شناور باقی می‌مانند. با تنظیم امواج فراصوت هرکدام به‌صورت جداگانه قابل کنترل و هدایت در مسیرهای طولی و عرضی هستند و می‌توانند جابه‌جا شوند و نمایشی در فضای سه‌بعدی ایجاد کنند.

پژوهشگران هر نیمکره از گوی‌ها را به رنگ سفید و قرمز قرار دادند تا نمایشگری دورنگ داشته باشند. بخشی از سطح گوی‌ها با دی‌اکسید تیتانیوم پوشانده شده که آن‌ها را دارای خاصیت الکترواستاتیکی می‌کند. با قرار گرفتن در میدان الکتریکی جهت موردنظر گوی‌ها را می‌توان به طور دقیق تنظیم کرد. در این نمایشگر آرایه‌ای به ابعاد ۶ در ۷ از گوی‌ها قرار گرفته که واضح است رزولوشن بیسارپایینی دارد. گوی‌های شناور قادر هستند در جای خود چرخش ‌کنند و تصاویر به‌صورت دو رنگ نمایش دهند. این نمایشگر مانند صفحه نمایش الکترونیکی شناور است و با نام JOLED شناخته می‌شود که مخفف « Janus Objects Levitated and Electrostatically Driven» است.

مکان و نحوه چرخش گوی‌ها با ورودی تغییر می‌کند و کاربر می‌تواند گوی‌ها را بین دو مانع یا در یک مسیر جابه‌جا کند. با تعداد کافی از این گوی‌ها به‌عنوان ووکسل‌های تصویر، می‌توان تصاویر شناور در هوا و اشکال قابل لمس ایجاد کرد. پژوهشگران امیدوارند در آینده تراکم پیکسلی نمایشگر سه بعدی و همچنین رنگ‌های نمایش داده شده توسط آن را افزایش دهند. اگرچه این فناوری در مرحله نخست خود است اما محققان این پروژه معتقدند که در همین سطح نیز امکان بهره‌ گرفتن از آن در امور تبلیغاتی یا گردشگری وجود دارد. آن‌ها نتیجه تحقیقات خود را در سمپوزیوم فناوری و نرم‌افزارهای رابط کاربری ACM در ژاپن ارائه کرده‌اند.


در زمینه پیشرفت فناوری‌های صفحه نمایش بیشتر بخوانید:
>>توسعۀ صفحه نمایش OLED بادوام و انعطاف‌پذیر برای ابزارهای پوشیدنی


منبع: Techcrunch

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *