رونمایی از نخستین اسکلت بیرونی رباتیک سازگار ​​برای کودکان

النا گارسیا آرمادا (Elena García Armada) نامزد دریافت جایزه مخترع برتر اروپا ۲۰۲۲ برای ساخت یک اسکلت بیرونی سازگار برای کودکان شد. این اسکلت بیرونی به کودکان دچار انواع اختلال در راه رفتن اجازه می‌دهد در جلسات توانبخشی روی پاهای خود بایستند و راه بروند. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

رونمایی از نخستین اسکلت بیرونی رباتیک تطبیقی ​​برای کودکان

انگیزه ساخت اسکلت بیرونی ویژه کودکان

اداره ثبت اختراع اتحادیه اروپا (EPO) اعلام کرد دانشمند اسپانیایی النا گارسیا آرمادا (Elena García Armada) به عنوان نامزد نهایی جایزه مخترع اروپا در سال ۲۰۲۲ برای پیکربندی نخستین اسکلت بیرونی رباتیک سازگار برای کودکان انتخاب شده است.

همانطور که EPO در بیانیه خود اشاره کرده است، این ایده پس از آن مطرح شد که این مهندس که تا سال ۲۰۰۹ بر روی طراحی اسکلت بیرونی برای کارگران صنایع سنگین متمرکز بود، با دختری آشنا شد که در یک حادثه رانندگی فلج شده بود.

پس از آن بود که این استاد عضو شورای عالی تحقیقات علمی (CSIC) ساخت نخستین اسکلت بیرونی قابل تنظیم برای کودکان را آغاز کرد که با آن به دنبال بهبود تجربه زندگی و رفاه ذهنی میلیون‌ها بیمار جوان است.

رئیسEPO، آنتونیو کامپینوس، اظهار داشت: «گارسیا یک اسکلت بیرونی منحصر به فرد برای کودکان ایجاد کرده است و یک کمبود در بخش تجهیزات پزشکی را حل کرده است. همچنین این اختراع امید جدیدی به خانواده‌ها و مراقبانی ارائه می‌دهد که چندین سال منتظر چنین دستگاهی بودند».

کاهش عوارض ثانویه

این ساختار به کودکانی که از ویلچر استفاده می‌کنند اجازه می‌دهد تا در جلسات توانبخشی راه بروند و از تحلیل عضلانی و عوارض ثانویه می‌کاهد.

کاربران جوان‌تری که از ویلچر استفاده می‌کنند در معرض خطر تحلیل عضلات در سنین پایین و همچنین ناهنجاری‌های ستون فقرات هستند که در نهایت بر اندام‌هایی مانند ریه‌ها و قلب تأثیر می‌گذارد. در نتیجه عمر مفید آنها کاهش می‌یابد.

گارسیا برای حل این مشکل، توسعه یک اسکلت بیرونی ویژه کودکان و کار بر روی یک لباس تیتانیومی قابل تنظیم و متصل به باتری و شبکه‌ای از موتورهای کوچک با حسگرها، نرم‌افزار و ماشین‌آلات را آغاز کرد.

این اجزا به‌ عنوان مفاصل مکانیکی عمل می‌کنند که با بدن منطبق می‌شوند و حرکت نرم و یکنواخت را فراهم می‌کند. این دستگاه حین پیشرفت توانبخشی با هر حرکت کودک سازگار می‌شود. این دستگاه به کودکان ۳ تا ۱۰ سال اجازه می‌دهد تا یک درمان شخصی دریافت کنند و در طول جلسات توانبخشی راه بروند.

گارسیا برای انجام این پروژه، شرکت Marsi Bionics را تأسیس کرد و با پیروی از دستورالعمل بین‌المللی تجهیزات پزشکی، صنعتی‌سازی نمونه‌های اولیه را آغاز کرد.

در سال ۲۰۱۳، او برای نخستین حق ثبت اختراع خود برای محرک‌های الاستیک، مفاصل با استحکام قابل تنظیم که به حرکات ظریف عضلات پاسخ می‌دهند، درخواست داد. یک سال بعد، او برای یک اسکلت بیرونی که می‌توانست با شرایط مختلف پزشکی و ویژگی‌های فیزیکی بدن سازگار شود، درخواست ثبت اختراع داد. در نهایت، گارسیا تصمیم گرفت تا با دادن مجوز اختراع خود به یک تولیدکننده، دسترسی به اسکلت بیرونی خود را بهبود بخشد، اگرچه در طی این فرآیند متوجه شد که فروش اسکلت بیرونی توسط خودش سریع‌تر است.

«زمانی که این اختراع را صنعتی کردیم و آزمایش بالینی را انجام دادیم، دیگر نیازی به مجوز آن نداشتیم. ما خودمان می‌توانستیم آن را بفروشیم».

لازم به یادآوری است که برندگان جایزه مخترع اروپا که به اختراعات مبتنی بر پیشرفت‌های علم روز تعلق می‌‌گیرد، ۲۱ ژوئن در یک مراسم مجازی معرفی می‌شوند.


>> چراغ سبز بازار برای نخستین اسکلت بیرونی ویژه کودکان


منبع: newswep.com

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *