پایان عصر گوشیهای هوشمند امروزی با فناوری واقیعت مجازی و واقعیت افزوده

الکس کیپمن (Alex Kipman) مهندس نرم‌افزار شرکت مایکروسافت و مخترع کینکت و هولولنز اعتقاد دارد که عصر گوشی هوشمند در حال پایان است. در مصاحبه‌ای که الکس کیپمن با رسانه بلومبرگ داشته بیان کرد که در آینده دستگاه‌های واقعیت افزوده مانند هولولنز جایگزین گوشی‌های هوشمند خواهند شد. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

پایان عصر گوشیهای هوشمند امروزی با فناوری واقیعت مجازی و واقعیت افزوده
کیپمن یکی از مخترعان فناوری هدست هولولنز است و به توسعه آن می‌پردازد. او همچنین حسگر کینکت را طراح کرده و با فروش خوب آن به عنوان یک گجت در ایکباکس۳۶۰شهرت زیادی یافت. مایکروسافت حسگر کینکت را با ایکسباکس نسخه یک با قیمت ۱۰۰ دلار روانه بازار کرد. هرچند کینکت در دنیای بازی و میان علاقه‌مندان بازی‌های ایکسباکس و کنسول‌های بازی موفق نبود ولی هنوز به طور گسترده توسط پژوهشگران و توسعه‌دهندگان به عنوان دوربین سه‌بعدی حسگر حرکت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

هولولنز افزون بر ردیابی حرکات دست، حرکت سر را نیز دنبال می‌کند و تصاویر سه‌بعدی را در میدان دید قرار می‌دهد و تصاویر سه‌بعدی مجازی را با تصاویر واقعی از طریق دوربین‌های دید در عمق ترکیب می‌کند. این هدست واقعیت افزوده می‌تواند در جای خود ثابت بماند و کاربر با آن به هر طرف حرکت کند و اشیا مجازی سه‌بعدی را با دست کنترل کند.

پیش‌بینی الکس کیپمن نشان می‌دهد که مایکروسافت بر فناوری واقعیت مجازی و واقعیت افزوده که با mixed-reality یاد می‌شود تمرکز کرده است و تصمیم دارد هدست‌های واقعیت افزوده را رونق بیشتری ببخشد. از طرف دیگر ساتیا نادلا (Satya Nadella) مدیرعامل مایکروسافت بیان کرده است که نسل جدید گوشی‌های هوشمند مایکروسافت دیگر شبیه گوشی‌های امروزی نخواهد بود. البته آن‌ها جزییات پیش‌بینی خود را به طور کامل توضیح ندادند.

مایکروسافت دو سال پیش برای نخستین بار هدست هولولنز را معرفی کرد. پس از یک سال آن را برای توسعه‌دهندگان نرم‌افزاری و برنامه‌نویسان ارایه کرد تا بازی و برنامه کامپیوتری سازگار با این هدست طراحی کنند. هنوز مایکروسافت این هدست را روانه بازار نکرده است. امکان خرید مستقیم هدست هولولنز به قیمت ۳۰۰۰ دلار از شرکت مایکروسافت وجود دارد. انتظار نمی‌رود نسخه جایگزینی برای این هدست تا سال ۲۰۱۹ در نظر گرفته شود. شرکت‎های Magic Leap و اپل به طور مشابه بر هدست‌های واقعیت افزوده کار می‌کنند اما هنوز برنامه‌ای برای جایگزین کردن گوشی هوشمند با هدست ندارند.


در زمینه اخبار فناوری واقعیت مجازی و واقعیت افزوده بیشتر بخوانید:
>>نرم‌افزار HoloAnatomy پیشگام استفاده از واقعیت افزوده در دانشکده‌های پزشکی
>>برترین فناوری‌ های پوشیدنی جهان


منبع: Theverge

استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *