پچ پوستی بدون درد تزریق انسولین

درمان بیماری دیابت نیازمند کنترل پیوسته میزان قند خون است و در صورت لزوم باید مقداری انسولین تزریق شود. دانشمندان پچ پوستی بدون درد و هوشمندی توسعه داده‌اند که سطح گلوکز خون را بررسی می‌کند و زمانی‌که سطح گلوکز بسیار بالا است انسولین آزاد می‌کند.

insulin-delivery-patch

در بدن افرادی که مبتلا به دیابت نوع یک هستند هورمون انسولین تولید نمی‌شود و در افرادی که دیابت نوع دو دارند مقدار انسولین به طور موثر تنظیم نمی‌شود. این هورمون قندخون یا گلوکز را تنظیم می‌کند. گلوکز موجود در خون مشکلات زیادی برای سلامتی فرد مبتلا به دیابت ایجاد می‌کند و منجر به بیماری‌های قلبی و سکته مغزی و کوری و قطع دست و انگشتان پا یا ساق پا می‌شود. برای جلوگیری از این مشکلات، بیماران دیابت نوع یک و پیشرفته نوع دو باید به صورت پیوسته از انگشت خود خون بگیرند و سطح قند را بررسی کنند و در صورت نیاز انسولین تزریق کنند. برخی بیماران باید به تنهایی تزریق انسولین را انجام دهند.

با همکاری مشترک میان دانشمندان دانشگاه کارولینای شمالی در شهر چپل هیل (Chapel Hill) و دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی و موسسه چانگچون در آکادمی علوم چین که در زمینه شیمی کاربردی فعالیت دارد، پچ پوستی جدیدی توسعه یافته است که زمان بالا بودن سطح گلوکز خون، انسولین آزاد می‌کند. ثابت شده است این فناوری با موفقیت روی انسان‌ها نتیجه می‌دهد. این فناوری تحول بزرگی در کنترل دیابت به شمار می‌آید.

این پچ از مجموعه‌ای از سوزن‌های بسیار ظریف (microneedle) تشکیل شده است که به گلوکز حساس هستند. سوزن‌ها توخالی و هر کدام حاوی مقدار دوز مشخصی از انسولین هستند. هنگامی که غلظت بالایی از گلوکز شناسایی شود سوزن‌ها انسولین آزاد می‌کنند.

این سوزن‌ها از پلیمر پراکسید (peroxide-reacting polymer) ساخته شده‌اند و حاوی گلوکز اکسیداز (glucose oxidase) هستند. زمانی که گلوکز اکسیداز با گلوکز واکنش نشان می‌دهد H2O2 تولید می‌شود و آن‌ها تجزیه شده و انسولین موجود در آن رها می‌شود.

پچ روی موش‌های آزمایشگاهی امتحان شده است. در موش‌هایی که سطح گلوکز افزایش می‌یافت پچ به طور موفقیت‌آمیز سطح گلوکز را کنترل می‌کرد و در زمان دو ساعت آن را تنظیم می‌کرد. گزارش پچ پوستی که بر موش‌های آزمایشگاهی امتحان شده است در مجله ACS Nano منتشر شده است.


در زمینه پیشرفت‌های درمان و کنترل دیابت بیشتر بخوانید:
>>ترکیب لنز تماسی و عینک هوشمند برای نظارت بر دیابت و توزیع دارو
>>دریافت تأییدیۀ اتحادیۀ اروپا برای سامانۀ نظارت پیوسته بر گلوکز Eversense
>>سنجش قند خون با حسگر عرق ساخته شده به دست مهندسان زیستی


منبع: medgadget

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *