نبود ارتباطات، بزرگترین چالش صنعت اسکلت‌های بیرونی (بخش دوم)

نبود ارتباطات، بزرگترین چالش صنعت اسکلت‌های بیرونی

آیا فرآیند دریافت تأییدیه‌ها گسترش اسکلت‌های بیرونی را کند می‌کند؟ در حالی که دریافت تاییدیه‌هایی همچون FDA کار آسانی نیست، عوامل دیگری وجود دارد که سرعت توسعه و تکثیر اسکلت‌های بیرونی را کاهش می‌دهد. به باور برخی در حال حاضر، عدم ارتباط بزرگترین چالش صنعت اسکلت‌های بیرونی است.

فقدان ارتباطات از سه طریق بر توسعۀ اسکلت‌های بیرونی تأثیر می‌گذارد: نخست، این عدم ارتباط باعث می‌شود سرمایه‌گذاران در درک هدف طراحی اسکلت‌های بیرونی با مشکل روبرو شوند. عامل دوم، شک و تردید عموم مردم نسبت به اسکلت‌های بیرونی و توانایی‌های آنهاست. و در نهایت عدم ارتباط، همکاری میان شرکت‌ها و آزمایشگاه‌های فعال در این حوزه را محدود می‌کند.

در بخش نخست، ارتباط میان سرمایه‌گذاران و توسعه‌دهندگان و همچنین ارتباط میان عموم مردم و توسعه‌دهندگان بررسی شد. در ادامه سومین نوع ارتباط که بر صنعت اسکلت‌های بیرونی تأثیرگذار است بررسی خواهد شد.

ارتباط توسعه‌دهندگان با دیگر توسعه‌دهندگان

محدودیت ارتباطات در صنعت اسکلت‌های بیرونی مانع همکاری می‌شود. قابل درک است که شرکت‌های تجاری افزون بر ثبت اختراع دستگاه‌های پوشیدنی خود، بسیاری از اسرار تجارت را نیز مخفی نگه دارند. اسرار تجاری روش‌های توسعۀیافتۀ داخلی و رویه‌هایی است که ثبت اختراع نشده‌اند ولی شرکتی دیگر با پول و زمان بیشتر می‌تواند آن را ثبت کرده و به طور قانونی محصول اصلی را تولید کند. این یکی از دلایلی است که شرکت‌های اسکلت بیرونی تمایل دارند اسرار خود را مخفی نگه دارند.

همچنین در محیط دانشگاهی نیز برای کسب کمک‌ هزینه‌های مالی محدود رقابت وجود دارد. افزون بر این، برخی مواقع آزمایشگاه‌ها زمان و منابع کافی برای انتقال دستاوردهای خود ندارند. بسیاری از وب‌سایت‌های اختصاص داده شده به نوآوری‌های‌ اسکلت‌های بیرونی با لینک‌هایی مخدوش پر شده‌اند و برای مدت طولانی به روزرسانی نمی‌شوند. انتشار نتایج پژوهش‌ها در قالب خشک مجلات پژوهشی که دسترسی به آنها نیازمند هزینه‌های سنگین برای هر مقاله است در حال تبدیل به روشی کند و از رده خارج برای اشتراک‌گذاری نتایج پروژه‌هاست.

در کنفرانس رباتیک پوشیدنی ۲۰۱۶ (WearRAcon16) که در فوریه برگزار شد، سخنی که از طرف حضار در برخورد با پروژه‌های گوناگون بسیار شنیده شد این بود که: «ما سالهاست که روی رباتیک پوشیدنی کار می‌کنیم ولی تا به حال چیزی دربارۀ این پروژه ندیده بودیم.»

حتی توسعه‌دهندگانی که با اسکلت‌های بیرونی زندگی کرده و آنها را تنفس می‌کنند، با کاری پایه‌ای یعنی دنبال کردن کارهای انجام شده در این حوزه در دنیا دچار مشکل هستند. حتی گروه‌هایی مانند Exoskeleton Report که کاری جز گردآوری اطلاعات این حوزه ندارند نتوانسته‌اند بیش از یک سوم کارهای انجام شده را ارائه دهند.

پدیدۀ دیگری که مشاهده می‌شود خوشه‌بندی اطلاعات در این صنعت به صورت منطقه‌ای است (شرق آسیا، اتحادیۀ اروپا و آمریکای شمالی). در ژاپن که CYBERDYNE و شرکت‌های بزرگ الکترونیکی توسعۀ اسکلت‌های بیرونی را رهبری می‌کنند، توسعه‌دهندگان اسکلت‌های بیرونی برای کار و صنایع گرد هم آمدند تا معیاری واحد و یکپارچه برای ارزیابی محصولات ایجاد کنند. در اتحادیۀ اروپا آزمایشگاه‌های پژوهشی، بودجه و دانشمندان را میان چندین آزمایشگاه به اشتراک می‌گذارند. تمام بازیگران اصلی اتحایۀ اروپا در زمینۀ رباتیک پوشیدنی در اکتبر ۲۰۱۶ در دومین سمپوزیوم بین‌المللی رباتیک پوشیدنی در اسپانیا جمع خواهند شد. از لحاظ تجاری نیز، آلمان تولید ارتزهای برقی طبی را رهبری می‌کند. نخستین Cybathlon یا المپیک سایبورگ نیز در زوریخ سوئیس برگزار خواهد شد و قرار است دستگاههای پوشیدنی برقی در آن شرکت کنند. آمریکای شمالی سومین منطقه است که بیشتر توسعه‌دهندگان به دنبال ایجاد شرکت‌های منشاء گرفته از آزمایشگاه‌ها و دانشگاه‌ها هستند. در حال حاضر انجن رباتیک پوشیدنی اصلی‌ترین سازمانی است که ایجاد ارتباط جهانی را اولویت خود قرار داده است.

آیا ارتباطات واقعا مهم است؟

مهندسان حرفه‌ای اسکلت بیرونی معتقدند مصرف‌کنندگان اسکلت بیرونی می‌دانند چه‌ انتظاری از محصولی که خریده‌اند داشته باشند و بنابراین مشکل ارتباطی وجود ندارد. در حال حاضر جمع تک تک اسکلت‌های بیرونی تجاری فروخته شده در جهان به سختی به ۱۰۰۰ دستگاه می‌رسد. بنابراین کارکنان این هزار مرکز فهمیده‌اند که اسکلت‌ بیرونی چه کارهایی می‌تواند بکند؟ عالی است. ولی میلیون‌ها مصرف‌کننده و سرمایه‌گذار بالقوۀ دیگر چطور؟ هر روزی که می‌گذرد فقدان ارتباط پایدار به قیمت از دست رفتن مصرف‌کنندگان و سرمایه‌گذاران برای شرکت‌های اسکلت بیرونی تمام می‌شود.

این مطلب نباید به عنوان نقد آزمایشگاه‌ها، شرکت‌ها و سازمان‌های خبری دیده شود بلکه باید به عنوان یک فرصت در نظر گرفته شود. همین حالا طی دو سال گذشته افزایش سرعت چرخش چرخ صنعت اسکلت‌های بیرونی شروع شده است. این چرخ چقدر سریع‌تر خواهد چرخید اگر شک و تردید مصرف‌کنندگان و سرمایه‌گذاران توسط توسعه‌دهندگان برطرف شود. افزایش ارتباطات باید به مأموریتی مشترک برای تمام علاقه‌مندان به دستگاه‌های اسکلت بیرونی تبدیل شود. به یک وکیل مدافع و رهبر برای رباتیک پوشیدنی در جامعۀ خود تبدیل شوید. از مکالمات میز شام خانوادگی تا وب‌سایت‌های سرمایه‌گذاری، دانشی را که دارید به اشتراک بگذارید و اطرافیانتان را آموزش دهید.

آیا فقدان ارتباطات واقعاً بزرگترین چالش صنعت اسکلت‌های بیرونی است؟

اگر پیش‌تر دربارۀ بزرگترین چالش صنعت اسکلت‌های بیرونی پرسیده می‌شد، ارتباطات در پایین لیست قرار می‌گرفت. توسعۀ اسکلت‌های بیرونی پرهزینه است. این دستگاه‌ها باید با بدن انسان که در طول روز تغییر می‌کند یکپارچه شوند. نگرانی‌های ایمنی و عملکردی متعددی وجود دارد. رباتیک پوشیدنی به تازگی به سوددهی خالص رسیده است. هنوز صدها مطالعه برای ارزیابی اثربخشی دستگاه‌های پوشیدنی برای کاربرد پزشکی و صنعتی لازم است. هیچ استاندارد یا دستورالعملی برای اسکلت‌های بیرونی وجود ندارد. کارفرمایان و شرکت‌های بیمه باید متقاعد شوند که پرداخت هزینه برای اسکلت‌های بیرونی بی‌ارزش نیست. اسکلت‌های بیرونی باید برای استفاده طولانی مدت راحت‌تر شوند. هنوز موانع بسیاری وجود که این صنعت باید بر آنها غلبه کند. ولی در پشت هر راه‌حل برای چالش‌های پیش روی این صنعت مردم حضور دارند. مردمی که باید روی این فناوری سرمایه‌گذاری کنند، تلاش‌های خود را هماهنگ کنند و یافته‌های خود را ارائه دهند. تمام چالش‌های پیش روی این صنعت به سرعت پاک خواهد شد اگر سرعت و کیفیت ارتباطات را افزایش دهیم.

منبع: exoskeletonreport

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *