آزمایش اسکلت­های بیرونی توسط شرکت Heesen برای کارگران

امروزه به طور گسترده‌ای، شرکت‌های صنعتی، از اسکلت­‌های بیرونی برای محافظت و جلوگیری از خستگی کارگران استفاده می­‌کنند. شرکت Heesen در حال آزمایش این فناوری در کارخانه کشتی سازی خود در OSS است. برای آشنایی بیشتر با این شرکت و آزمایش‌های آن با مجله فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی همراه باشید.

آزمایش اسکلت­های بیرونی توسط شرکت Heesen برای کارگران

اسکلت بیرونی از دید مدیران شرکت Heesen

Pieter van Beurden، مدیر کل تولید شرکت Heesen می­‌گوید: تبدیل بخش عمده­ کارهای ضروری مانند جوشکاری و سنگ زنی یا ماسه زدن و رنگ آمیزی که در شرکت انجام می‌شود، به سامانه خودکار، بسیار دشوار و گاهی غیر ممکن است. در چنین شرایطی کارگران مجبور هستند طی مدت­‌های طولانی، این وظایف را به صورت دستی انجام دهند که در دراز مدت منجر به ایجاد خستگی و آسیب­‌های جسمی می­‌شود. بنابراین ما مشغول به آزمایش اسکلت‌های بیرونی هستیم تا علاوه بر حفظ سلامتی کارگران، راندمان تولید را نیز بهبود ببخشیم.  

تغییر کاربرد اسکلت های بیرونی از زمان پیدایش تا کنون

مفهوم اسکلت­‌های بیرونی برای اولین بار در دهه ۶۰ میلادی مطرح شد اما اکنون از مفهوم به واقعیت تبدیل شده است. اسکلت­‌های بیرونی اولین بار در زمینه­‌های پزشکی و نظامی مورد استفاده قرار گرفت ولی پس از آن، به سرعت وارد صنایع هوایی و خودرو سازی شد. برخلاف ربات‌­های خودکار، از اسکلت‌­های بیرونی صنعتی برای تقویت یا بازیابی عملکرد انسان (نه جایگزین انسان) استفاده می­‌شود. این نوع از ربات­‌ها به صورت خودکار یا دستی مورد استفاده قرار می‌­گیرند. مانند لباس­‌های کاملا مکانیکی که هیچگونه موتوری در آن­ها تعبیه نشده و به هدف بهبود ارگونومی و توزیع وزن بار، توسط کاربر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

آزمایش های انجام شده توسط Hessen

شرکت Heesen برای کاهش وزن اجسام و مهار تنش­‌های جسمی کارگران، حین کار با ابزارهای نسبتا سنگین صنعتی، اسکلت­‌های بیرونی را مورد آزمایش قرار داده است. آن­ها در قسمت فوقانی بدن به صورت لباس پوشیده می­‌شوند. محصولی که این شرکت تحت آزمایش دارد توسط شرکت SkelEx در شهر Rotterdam ساخته شده است. فناوری به کار رفته در این محصول، FlexFrame نام دارد که ارگونومی حرکات مفاصل بدن را با یکدیگر سازگار می­‌کند و انرژی حاصل از وزن ابزار را به قسمت تحتانی بدن انتقال می­‌دهد. آزمایش اولیه شرکت Heesen نتایج مثبتی به دنبال داشته است. آن­ها تصمیم دارند پس از بحران کرونا، دامنه پروژه را با تعداد بیشتری از کارگران و در طی یک دوره­ طولانی­‌تر گسترش دهند.

آزمایش اسکلت­های بیرونی توسط شرکت Heesen برای کارگران
آزمایش اسکلت­های بیرونی توسط شرکت Heesen برای کارگران

Ivar de Wit، مدیر فروش شرکت Skelex در اروپا می­‌گوید، اولین اسکلت بیرونی را برای شرکت Airbus طراحی کردیم که نوعی نگهدارنده بود. همچنین شرکت کشتی سازی فرانسوری Beneteau نیز یکی دیگر از مشتریان این شرکت هستند. محصولات ما تا کنون به صورت گسترده­‌ای در صنایع کشتی سازی کاربرد داشته است.

اسکلت بیرونی SkelEx 360-XFR

SkelEx 360-XFR ابزاری برای کارهای سبک و حمل اجسامی در محدوده ۵ کیلوگرم است. شرکت Heesen به فکر کارگران زن هم بوده است. این کارگران در بخش‌­هایی خاص که وظیفه جابجا کردن اجسام سنگین را دارند، نسبت به همکاران مرد بیشتر در خطر آسیب­‌های جسمی قرار می‌­گیرند. طبق تحقیقات انجام شده، بیش از ۶۰ درصد کارگران صنایع تولیدی مانند صنعت تولید کشتی، یک چهارم زمان کاری خود را صرف جابجا کردن اجسام سنگین می‌کنند. به همین دلیل اختلالات اسکلتی عضلانی (MSDs)، شایع­‌ترین بیماری شغلی در اتحادیه اروپا است که به طور قابل ملاحظه‌­ای منجر به مرخصی‌­های کوتاه مدت و بلند مدت می­‌شود.

آزمایش اسکلت بیرونی شانه Paexo Shoulder محصول شرکت آلمانی Royal Huisman

شرکت Heesen به شرکت Royal Huisman و شرکت همتراز آن یعنی Rondal پیوسته تا آزمایشاتی را با محصولی متفاوت انجام دهند و در حال حاضر از اسکلت بیرونی Paexo Shoulder که محصول شرکت آلمانی Ottobrock است، استفاده می­‌کنند. Paexo طراحی بیومکانیکی بسیار مناسبی دارد، به گونه‌­ای که زمان استفاده از آن، فشار وارده بر شانه­‌ها و بازوها به میزان قابل ملاحظه­‌ای کاهش می‌­یابد.

van Beurden، می­‌گوید، تجارت اسکلت­‌های بیرونی صنعتی، تجارتی سود ساز است اما عمده­ تمرکز ما بر کاراتر بودن این محصولات در جهت حفظ سلامتی کارگران صنعت می­‌باشد.


بیشتر بخوانیم:
۱۵ کاربرد قابل توجه اسکلت بیرونی در سراسر جهان
معرفی اسکلت های بیرونی صنعتی شرکت ITURRI
با برگزیدگان چالش نوآوری WearRAcon 20 آشنا شوید


منبع: superyachttimes

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *