با نسل جدید ابزار جراحی لاپاروسکوپی دیگر زخمی روی بدن باقی نمی‌ماند!

یکی از مشکلات جراحی لاپاروسکوپی لزوم ایجاد حفره برای ورود لوازم جراحی به درون بدن است. با نسل جدید ابزار جراحی لاپاروسکوپی دیگر تقریباً زخمی روی بدن بیمار باقی نمی ماند.

نسل جدید ابزار جراحی لاپاروسکوپی Percuvance

نسل جدید ابزار جراحی لاپاروسکوپی Percuvance

شرکت تلفلکس (Teleflex) واقع در ایالت کارولینای شمالی آمریکا، نسل دوم سامانه جراحی پرکوتانوس Percuvance را با قطر شفت تنها ۲٫۹ میلی‌متر روانه بازار کرد. این سامانه به جراحان اجازه می‌دهد ابزارهای ۵ میلی‌متری رایج را همچنان با این شفت به‌کار ببرند. شفت Percuvance می‌تواند به‌صورت مستقیم و بدون نیاز به تروکار (Trocar) از طریق پوست وارد بدن شود. به‌منظور استفاده از ابزارهای با قطر بزرگتر از شفت در این سامانه، شفت را از طریق تروکار موجود به داخل پوست وارد کرده و از دیواره شکمی خارج می‌کنیم. سپس ابزار متصل به شفت را جدا کرده و ابزار موردنظر با قطر بزرگتر را به آن وصل می‌کنیم. ابزار به داخل بدن برده می‌شود و این روند ادامه می‌یابد. ویدیوی آماده شده توسط شرکت، این فرآیند را به خوبی نشان می‌دهد.

ایده اصلی سامانه Percuvance، ایجاد برش‌های خیلی کوچک است به‌گونه‌ای که جای زخم محسوس نباشد و در عین حال جراحان را در به‌کارگیری ابزارهای موردنیاز محدود نکند. به کار نبردن تروکار اضافی نیز سرعت اجرای فرآیند را افزایش می‌دهد و جراحی را ساده‌تر می‌کند.

نسل جدید سامانه Percuvance، مجموعه‌ا‌ی گسترده‌ از ابزارها که قابلیت اتصال به این سامانه را دارند معرفی می‌کند و روشی سریع برای اتصال سریع ابزارها به شفت را ارائه می‌دهد.

متنی که توسط شرکت تلفلکس اعلان شده است:

عمل‌های جراحی معده‌برداری آستینی، بای‌پس معده به روش Roux-en-Y و حلقه‌گذاری معده به روش لاپاروسکوپی توسط دکتر Portenier و گروه او اجرا شده است. او رییس بخش جراحی عمومی بیمارستان دوک و همچنین رییس بخش جراحی کاهش وزن مرکز دوک است.

دکتر Portenier می‌گوید: «عمل‌های جراحی ذکر شده بسیار رایج است ولی با چالش‌هایی روبرو است. تجربه ما در استفاده از سامانه جدید با دیگر مطالعات بالینی سازگار است. روش استفاده و عملکرد سامانه جدید همانند ابزار لاپاروسکوپی استاندارد ۵ میلی‌متری است. پژوهش‌های بیشتر نشان خواهد داد که آیا برش‌های کوچک سامانه Percuvance، درد کمتر بیمار، جای زخم نامحسوس و رضایت بیشتر بیمار را در پی خواهد داشت یا خیر.»

نحوه عملکرد سامانه جراحی Percuvance را در ویدیوی زیر می‌توانید ببینید:


دربارۀ ابزارهای پیشرفته جراحی بیشتر بخوانید:

>> پروژه «جراحی باز» و ربات جراحی خودانجام DIY
>> بکارگیری مدل جراحی چاپ سه‌بعدی برای کمک به برداشتن تومور پروستات
>> نخستین پخش آنلاین عمومی جراحی سرطان با هدست‌های واقعیت مجازی
>> چاقوی جراحی هوشمند با توانایی تشخیص بافت سالم از بافت توموری


منبع: Medgadget

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *