اسکلت بیرونی چگونه به حفظ سلامت کاربران عادی و بهبود بیماران کمک می‌کند؟ (بخش دوم)

فناوری‌های اسکلت بیرونی در سال‌های اخیر رشد بسیاری داشته است. پیشرفت‌های فناوری‌های مرتبط، پیری جمعیت، افزایش تعداد بیماران با مشکلات حرکتی و آسیب‌های محیط کار همگی انگیزه‌هایی برای این پیشرفت‌ها بوده است. در صف نخست کاربران اسکلت‌های بیرونی بیماران، کارگران کارخانه‌ها و سربازان قرار دارند. یک اسکلت بیرونی توانایی راه رفتن را به افراد آسیب نخاعی، حتی برای چند ساعت در روز، بازمی‌گرداند و به این شکل سطح سلامت این افراد بهبود می‌بخشد. کارفرمایان کارگران کارخانه‌ها در هنگام انجام کارهای سنگین، حمل ابزار سنگین یا کار در خط تولید با یک اسکلت بیرونی سلامتی کارمندان خود را تضمین می‌کنند. در نهایت سربازان برای حمل سازوبرگ خود در مسافت‌های طولانی بدون خستگی از اسکلت بیرونی استفاده خواهند کرد. یکی از مهم‌ترین چالش‌ها در فراگیر شدن اسکلت‌های بیرونی هزینه‌ی آن است. در قسمت نخست این مقاله به اسکلت‌های بیرونی پزشکی اشاره شد. در ادامه‌ی این مقاله از مجله‌ی فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی به کاربردهای اسکلت‌های بیرونی نظامی و صنعتی می‌پردازیم.

مروری بر جدیدترین فناوری های پوشیدنی

کاهش آسیب های فیزیکی محیط کار با اسکلت بیرونی صنعتی

استفاده از یک اسکلت بیرونی صنعتی مانند اسکلت بیرونی Sarcos بسیار ساده است. برای پوشیدن آن تنها چند ثانیه زمان است. پس از آن ربات پوشیدنی مانند جزئی از بدن به همراه کاربر حرکت می‌کند. حسگرها و عملگرهای تعبیه شده در ساختار اسکلت بیرونی حرکت آن را نرم و انعطاف‌پذیر می‌سازد. برای استفاده از آن آموزش خاصی نیاز نیست.

برای اجاره‌ی این ربات پوشیدنی سالانه ۱۰۰ هزار دلار دریافت می‌شود. شرکت سازنده این رقم را منصفانه می‌داند، چراکه اسکلت بیرونی می‌تواند بهره‌وری را تا ۳۰ برابر افزایش دهد. کاهش میزان خسارت‌های فیزیکی و هزینه‌های مربوط به آن نیز عامل دیگری برای توجیه این قیمت است. تا سال ۲۰۲۵ بیش از ۲۰ هزار دستگاه اسکلت بیرونی پوشاننده‌ی تمام بدن در صنایع مختلف به کارگرفته خواهد شد. صنایعی مانند هوانوردی، خودروسازی، صنایع دریایی، ساخت و ساز و صنایع نظامی چند نمونه هستند.

به طور خاص اخباری از اسکلت‌های بیرونی ویژه‌ی آتش‌نشانان و رفتگران نیز در دست هست. به عنوان چند نمونه از اسکلت‌های بیرونی صنعتی می‌توان به اسکلت بیرونی MATE و اسکلت بیرونی AIRFRAME اشاره کرد.

اسکلت های بیرونی در صنایع نظامی

ایده‌ی استفاده از اسکلت‌های بیرونی در صنایع نظامی مورد استقبال زیادی قرار گرفته است. سال گذشته ایالات متحده‌ی آمریکا یک قرار داد ۶.۹ میلیون دلاری برای توسعه‌ی یک ONYX با شرکت Lockheed Martin امضا کرد. ONYX روی لباس سربازان قرار می‌گیرد و به کاربران اجازه‌ی حمل بارهای سنگین برای مدت زمان طولانی را می‌دهد.

اسلکت بیرونی ONYX با تائید شرکتی کانادایی با نام B-TEMIA به ثبت می‌رسد. B-TEMIA توسعه دهنده‌ی فناوری به کاررفته در ONYX برای بیماران مبتلا MS بوده است. ONYX با ترکیبی از حسگرها، عمگرها و هوش مصنوعی حرکات مفاصل را هدایت می‌کند. لازم به ذکر نیست که ONYX یک اسکلت بیرونی فعال است.

اسکلت بیرونی ONYX

عینک‌های دید شب، زره و تجهیزات ایمنی برای حفظ جان سربازان و کمک به عملکرد بهتر آن‌ها لازم است. با این وجود تجهیزاتی که هر سرباز حمل می‌کند می‌تواند به راحتی تا ۴۰ کیلوگرم را نیز به وی تحمیل کند که رقمی فراتر از میزان توصیه شده، ۲۳ کیلوگرم، است. سنگینی بار حمل شده توسط سربازان به راحتی می‌تواند کارایی آنان را کاهش دهد. نمونه‌ی عمومی اسکلت بیرونی شرکت در حدود۳۰ هزار دلار قیمت‌گذاری شده است. هر دستگاه ONYX نیز به همین میزان قیمت گذاری خواهد شد.

ایالات متحده تنها کشور توسعه دهنده‌ی اسکلت‌های بیرونی نظامی نیست. اخبار حاکی از آن است که چین و روسیه نیز به صورت جدی روی این موضوع متمرکز شده‌اند. روسیه اسکلت بیرونی خود را به صورت عملی آزموده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اسکلت‌های بیرونی نظامی روسیه به این فهرست و برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اسکلت بیرونی نظامی چین به این فهرست مراجعه نمایید.

اسکلت بیرونی نظامی روسیه و حمل تجهیزات سنگین بدون خستگی


بیشتر بخوانید:

بهبود راه رفتن کودکان فلج مغزی با اسکلت های بیرونی رباتیک

نوآوری خلاقانه شرکت فورد و کمک به مناسب سازی محیط برای صندلی چرخ دار

اسکلت بیرونی چگونه به حفظ سلامت کاربران عادی و بهبود بیماران کمک می‌کند؟ (بخش نخست)


منبع: richardvanhooijdonk.com

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *