تازه های رباتیک: فناوری های رباتیک کمکی

در این مقاله از مجله‌ی فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی مهم‌ترین اخبار رباتیک در حوزه‌های مختلف را مرور خواهیم کرد. بازوهای رباتیک جدید، ربات‌های جراح، و ربات‌هایی که انجام اموری مانند نظافت و آشپزی را ساده‌تر خواهند کرد. با ما همراه باشید.

خرید CTRL-Labs توسط Facebook

Facebook با در اختیار گرفتن آزمایشگاه CTR-Labs فناوری هدایت رایانه با فرمان‌های دست را در اختیار دارد. CTRL-Labs بوسیله‌ی Thomas Reardon (توسعه دهندهی Microsoft Internet Explorer) پایه‌گذاری شد. فناوری کنونی این آزمایشگاه امکان هدایت دستگاه‌های کوچک را با حرکت دست فراهم می‌کند. در حال حاضر کاربر بدون استفاده از صفحه کلید می‌تواند ۲۰۰ کلمه تایپ کند.

دست رباتیک

بازوهای رباتیک برای همزیستی ایمن و طبیعی باید کندتر شوند

پژوهشگران دیزنی معتقدند ربات‌ها برای تعامل و همزیستی ایمن و طبیعی با انسان‌ها نباید عکس‌العمل سریع داشته باشند. عکس‌العمل سریع موجب وحشت می‌شود. نتایج یک آزمایش نشان داد هنگامی که یک بازوی رباتیک با سرعت کمتری یک حلقه را از کاربران تحویل می‌گیرد آنها احساس وحشت و ناراحتی کمتری دارند. اما تاخیر بیش از حد نیز موجب ناراحتی می‌شود.

دست رباتیک جدید Youbionic

Youbionic شرکتی است که با توسعه و در دسترس قرار دادن فناوری‌های پیشرفته موجب بهبود ذهن و فیزیولوژی انسان می‌شود. این دست رباتیک با الهام از ساختار بدن انسان طراحی شده است و حرکات آن طوری برنامه‌ریزی شده که روان و طبیعی باشند. Youbionic Human Arm نسبتاً به نسخه‌های پیشین کاهش قیمت داشته است که می‌تواند در دسترس طیف گسترده‌ای از مخاطبان قرار گیرد. این ربات می‌تواند اشیا را جابجا کند و در مواردی همچون عملیات امداد و نجات، زمینه پزشکی و در خطوط مونتاژ در بخش صنعت مورد استفاده قرار گیرد. افراد می‌توانند این ربات را در خانه ساخته و برنامه‌ریزی کنند.

یک بازوی رباتیک با ظرافت دست انسان

دست انسان به طور چشمگیری در گرفتن طیف وسیعی از اشیا مهارت دارد. ما می‌توانیم تخم مرغ یا توت فرنگی را بدون صدمه زدن به آن در دست بگیریم یا با چکش به میخ ضربه بزنیم. پروفسور احسان اصفهانی در دانشگاه بافلو بازوی رباتیکی ساخته است که دارای دو گیره رباتیک با خاصیت جذب انرژی ناشی از برخورد است. این امر از آسیب به شئ جلوگیری می‌کند. هر یک از انگشتان رباتیک دارای یک پایه مغناطیسی با خاصیت دافعه است که انگشتان ربات را به عقب هل می‌دهند. این انگشتان رباتیک را می‌توان به بازوهای رباتیک تجاری متصل کرد. این می‌تواند هزینه سازگاری این فناوری را برای شرکت‌هایی که علاقه‌مند به بهبود ایمنی و قابلیت‌های ماشین‌های موجود هستند، کاهش دهد.

رباتیک نرم

ساخت ربات نرمی که در جیب جا می‌شود

ربات‌هایی شبیه پوست که قابلیت ارتجاعی دارند و در جیب جا می‌شوند توسط گروهی از دانشگاه بریستول با استفاده از روش جدید جاسازی عضلات مصنوعی در مواد نرم ساخته شدند. با این پیشرفت جدید می‌توان ربات‌هایی نازک و سبک برای نظارت بر محیط زیست و استقرار در محیط‌های خطرناک، چنگ‌های رباتیک برای برداشتن اشیای ظریف و فناوری‌های جدید پوشیدنی ایجاد کرد. ربات نرم جدید با الهام از پوست‌های بیولوژیکی و ارگانیسم‌های نرم همچون حلزون‌ها ساخته شده است که با انقباض متناوب عضلات مصنوعی تعبیه شده و چسبیدن به سطح می‌خزد.

ساخت رباتی که همچون گیاهان رشد می‌کند!

مهندسان MIT رباتی منعطف طراحی کرده‌اند که می‌تواند با اتصال زائده‌هایی همچون گیاهان رشد کند. این ربات برای پشتیبانی از بارهای سنگین به اندازه کافی محکم است. از این ربات می‌توان در فروشگاه‌ها و انبارها برای دسترسی به قفسه‌ها استفاده کرد یا در فضاهای کوچک شبیه موتور خودروها برای تعمیر یا تعویض قطعات بهره برد.

این ربات ساخته شده از خمیر می‌تواند خود را به هر شکلی درآورد

ربات‌های با قابلیت تغییر شکل می‌توانند خود را با محیط‌ها و وظایف مختلف سازگار کنند. پژوهشگران دانشگاه ییل ربات‌هایی از جنس خمیر مجسمه سازی ساخته‌اند که می‌توانند تغییر شکل دهند و با رشته‌ها و هوا فعال می‌شوند. پوست این ربات از کیسه‌های پنوماتیک تشکیل شده است که ربات را به سمت جلو یا عقب سوق می‌دهند.

پلیس رباتیک

سگ رباتیک بوستون داینامیکس

پلیس ایالت ماساچوست برای کمک به نیروهای خود در شرایط خطرناک از سگ رباتیک بوستون داینامیکس استفاده می‌کند. ربات Spot شرکت بوستون داینامیکس، که شبیه سگ است، برای پشتیبانی از نیروهایی که با وسایل مشکوک مواجه شدند یا زمانی که با مظنونین مسلح سروکار دارند به کار می‌رود.

پلیس رباتیک برای جلوگیری از جرم و جنایت

پلیس در کالیفرنیای جنوبی به منظور مبارزه با جرم و جنایت به فناوری روی آورده است. آنها برای مراقبت یک ربات در خیابان‌ها و فضاهای عمومی مستقر می‌کنند. تا به طور خودکار حرکت کرده، جرم و مزاحمت های خیابانی را تشخیص و به پلیس اطلاع دهد.

ربات هایی برای انجام امور روزمره

رباتی برای کمک به آشپزها در پخت همبرگر

اشتیاق صنعت و سرمایه‌گذاران برای ربات‌های آشپز رو به رشد است. شرکت Miso Robotics ربات Flippy را با استفاده از هوش مصنوعی برای کمک به آشپزها در رستوران‌ها طراحی کرده است. این ربات می‌تواند ۱۵۰ همبرگر را در هر ساعت کباب کند. این ربات افزون بر همبرگر می‌تواند سیب‌زمینی را هم سرخ کند. با این ربات می‌توان هزینه‌ها را کنترل کرد و بهره‌وری را افزایش داد.

ربات آشپز Sally

شرکت Chowbotics نسخه جدید ربات آشپز Sally را معرفی کرد. این ربات افزون‌بر سالاد می‌تواند صبحانه و میان وعده نیز ارائه دهد. دارای نمایشگر بزرگتر و رابط کاربری جدیدی است. اکنون بیش از ۷۰ مکان از این ربات استفاده می‌کنند. رباتیک دارای پتانسیل فوق‌العاده‌ای برای خدمات غذایی است بویژه در مکان‌های کوچک یا در محل کار برای کارمندان.

تمیز کردن پنجره‌ها با ربات Window Wizard

تمیز کردن پنجره در ساختمان‌هایی با پنجره‌های بزرگ و بسیار می‌تواند چالش برانگیز باشد. ربات Window Wizard به گونه‌ای طراحی شده است تا به شیشه‌ها بچسبد، به طور خودکار حرکت و شیشه‌ها را تمیز کند. در ابتدا محفظه ربات با یک مایع تمیز کننده به انتخاب کاربر پر می‌شود سپس با استفاده از یک سامانه مکش به شیشه می‌چسبد. کاربر با استفاده از واحد کنترل از راه دور بی‌سیم یا برنامه iOS / Android در تلفن هوشمند خود مسیر تمیز کردن را برای ربات مشخص می‌کند. قیمت این ربات ۴۰۰ دلار آمریکا تخمین زده می‌شود.

این ربات‌ها می‌توانند قطعات کوچک را برای ایجاد ساختاری بزرگ کنار هم قرار دهند.

پژوهشگران MIT توانستند ربات‌هایی بسازند که قطعات کوچک را مونتاژ و حتی به صورت گروهی برای ساخت سامانه‌های عظیم همکاری می‌کنند. این ربات‌های مونتاژگر می‌توانند انقلابی در تولید سامانه‌های عظیم، از هواپیما گرفته تا پل یا ساختمان ایجاد کنند.

نمایش اطلاعات توسط گروهی از ربات‌ها

مهندسان دانشگاه کلرادو بولدر گروهی از ربات‌های کوچک با قابلیت تغییر شکل به نام ShapeBots توسعه داده‌اند. این ربات‌ها می‌توانند به صورت فردی و گروهی ساختار خود را تغییر دهند تا اطلاعات را به صورت بصری به نمایش درآورند. از این ربات‌ها می‌توان برای تعامل با اطلاعات و ایجاد پلی میان دنیای دیجیتال و دنیای واقعی استفاده کرد. سناریوهای جالبی برای کاربرد این ربات‌ها وجود دارد از جمله: تمیز کردن میز، جلوگیری از برداشتن فنجان‌های داغ قهوه و نمایش اطلاعات مربوط به جمعیت روی نقشه‌های جغرافیایی.

رباتیک و پزشکی

جراحی تعویض کامل مفصل زانو با یک ربات

ربات TSolution One تأییدیه سازمان غذا و دارو را کسب کرد. این ربات استاندارد کیفیت محصول اروپا CE را دارد و در بیش از ۵۵۰ جراحی در آسیا و اقیانوسیه استفاده شده است. جراح پیش از جراحی با استفاده از سی‌تی اسکن در یک محیط مجازی روند جراحی را کنترل می‌کند. در جراحی، جراح برنامه از پیش تعیین شده را با استفاده از ربات انجام می‌دهد.

جراحی استخوان با سامانه جدید CARLO

برخلاف پیشرفت‌های عظیم پزشکی در سال‌های اخیر، وقتی صحبت از جراحی استخوان و برداشتن آن می‌شود، جراحان همچنان از اره استفاده می‌کنند. در این روش مرسوم بخش‌هایی از استخوان در سطح بریده شده به صورت سست و بی‌قاعده باقی می‌مانند. این قطعات روند بهبودی را به تأخیر می‌اندازند. شرکت سوئیسی AOT در نظر دارد این مورد را با پروژه CARLO تغییر دهد: ربات KUKA با استفاده از فناوری لیزر سرد به یک محصول پزشکی تبدیل می‌شود که می‌تواند استخوان‌ها را به صورت غیر تماسی برش دهد. این روش چندین مزیت برای بیمار دارد: سطح استخوان دست نخورده باقی مانده و برش را می‌توان با دقت دوباره جمع کرد تا زمان بهبودی بطور قابل توجهی کاهش یابد.

رباتی عجیب شبیه خارپشت دریایی

ربات UrchinBot هاروارد یکی از عجیب‌ترین ربات‌هایی است که تاکنون دیده‌ایم. بدن منحصربفرد و راهکار این ربات برای حرکت از توتیای دریایی یا خارپشت دریایی الهام گرفته است. بدن UrchinBot از پنج پای انعطاف‌پذیر (سازه‌های سبز رنگ) و ده زائده سخت متحرک ساخته شده است. همه این زائده‌ها توسط محرک‌های نرم درون بدنه ربات هدایت می‌شوند تا ربات را به جهت خاصی کشیده و یا بچرخانند.


بیشتر بخوانیم:
نخستین میکروربات با ماهیچه های نرم: RoboBee
تازه های فناوری/ ربات های جراح
تازه های فناوری/ از ساخت ایربگ برای دوچرخه سواران تا دستکش هوشمند برای درمان آرتروز


«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *